جزئیات اجرای طرح ۶۰روزه افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات اجرای یک طرح جدید ضربتی افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، اعلام کرد: با اجرای این طرح، تا ۶۰ روز آینده استخراج گاز از این میدان مشترک روزانه ۲۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد.

موسی سوری درباره جزئیات اجرای یک طرح ضربتی افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، گفت: هم اکنون عملیات اجرایی مرحله دوم طرح توسعه فاز یک میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه با اجرای این طرح تولید روزانه گاز در پارس جنوبی ۲۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش می یابد، تصریح کرد: تا چند روز آینده یک دستگاه دکل حفاری دریایی در فاز یک پارس جنوبی مستقر می‌شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌شود تا آذر ماه امسال طرح افزایش تولید گاز در فاز یک این میدان مشترک به بهره برداری برسد، اظهار داشت: کل قرارداد توسعه مرحله دوم فاز یک پارس جنوبی ۶۰ روزه است.
وی با بیان اینکه هم اکنون تمامی کالا و تجهیزات مورد نیاز این پروژه گازی از سازندگان داخلی و خارجی تامین شده است، بیان کرد: با مشارکت ۲ پیمانکار ایرانی توسعه مرحله دوم فاز یک پارس جنوبی با سرمایه گذاری ناچیزی انجام خواهد شد.
سوری با یادآوری اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در فاز یک پارس جنوبی معادل یکهزار میلیارد فوت مکعب در روز است، تاکید کرد: این میزان گاز ترش توسط دو سکو استخراج شده اما با اجرای این پروژه امکان تولید این حجم از تولید به تنهایی از سکوی SPD1 میسر می‌شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اجرای مرحله‌ی دوم پروژه افزایش ظرفیت سکوهای فراساحل پارس جنوبی مقدمات لازم برای منفک کردن سکوی ‌ SPD2 فاز یک پارس جنوبی و انتقال گاز تولیدی آن به فاز ۱۹ پارس جنوبی فراهم می‌شود.
این عضو هیات مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، خاطرنشان کرد: در این طرح گازی حفاری چهار حلقه چاه جدید در سکوی اول فاز یک پارس جنوبی هم در دستور کار پیمانکار قرار دارد.
در حال حاضر خوراک پالایشگاه اول (فاز یک) میدان پارس جنوبی توسط  ۱۲ چاه ۲ سکوی این فاز در خلیج فارس تامین می شود.
طرح توسعه فاز یک میدان مشترک پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٢۵میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ۴٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و ٢٠٠ تن‌ گوگرد با سرمایه گذاری ۷۸۰ میلیون دلار در سال ۱۳۸۳ به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته بود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.