جزئیات افزایش قیمت بنزین در اسفند ۱۴۰۲ و سهمیه بندی بنزین

هر چند سناریوهای مختلفی برای افزایش قیمت بنزین از سوی دولت تعریف شده بود اما سرانجام جزئیات سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در اسفند ۱۴۰۲ اعلام و اجرا شد.

 جزئیات افزایش قیمت بنزین در سال 98

جزئیات افزایش قیمت بنزین

بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت ۱۲ بامداد روز ۲۴ آبان ۹۸ سهمیه بندی و افزایش بنزین آغاز شد. بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان اعلام شد.

میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است :

– قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود .

– قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود .

– قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود .

جزئیات سهمیه بندی بنزین

به نظر میرسد سیاست دو نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین در شرایط فعلی بسیار مناسب است؛ چرا که می‌توان با سازوکارهایی قیمت را به گونه‌ای افزایش داد که به تمام اقشار فشار وارد نشود و این مساله نه تنها عدالت اجتماعی است بلکه موجب افزایش درآمدهای دولتی نیز می‌شود.

سهمیه خودروهای شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است . استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود .

۴) کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند ، از ساعت اجرای طرح،   سهمیه سوخت ایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند .

افرادی که کارت سوخت ندارند ، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند ، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است ، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

۵) نرخ  CNG‌ بدون تغییر خواهد بود .

۶) برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب ، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند ، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت . برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

۷) به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بارها مقررگردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG‌ در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند .

۸) همچنین به خودروهای همه دستگاه های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ، سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند .

۹) قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییرخواهد بود .

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. مسعود:

    دولتی تا این حد دروغ گو ندیدم…یک هفته قبل از افزایش وزیرشون گفت که هیچ تصمیمی در رابطه با افزایش و سهمیه خودرو گرفته نشده و به شایعات توجه نکنید..سخنگوشون هم همینو گفت …ولی دوروز بعد از افزایش نرخ بنزین همشون دارن میگن که ما ماهها جلسه گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم.بله دم خروسی که بیرون زده..خاک برسرشان…

  2. حسن:

    با سلام از امریکایی می پرسن نظرتان راجع به کوپن گوشت چیه؟ میگه کوپن چیه تا من بتونم نظر بدم.
    افریقایی میگه: گوشت چیه؟ تا من نظر بدم.
    ایرانی که هم کوپن دیده وهم گوشت خورده میگه نظر چیه؟ تا من بتونم بیان کنم!!!».

  3. نیما:

    خدا به داد مردم برسه
    اینا میخوان چیکار کنن ، آیا این همه میخورن کافی نیست ؟
    چرا میخوان ملت رو لح کنن ؟
    چرا با اختلاس گران کاری ندارن ؟
    کارمفید دولت تدبیر امید چی هست ؟
    اگر به مردم فشار بیارن اینا دیکتاتور ی میکنند !
    کم میخورن میخوان با گران کردن یوخت سوخت بیشتر بخور

  4. ناشناس:

    قیمت بنزین باید پنج هزار تومان شود تا دیگر مردم نتوانند در خیابانها و جادهها الکی دور دور کنند مثل اتاری بازی بچه ها و هی با ماشینهایشان به هم بزنند مردم ایران الحمدالاه فرهنگ رانندگی هم ندارند در جاده ای که محدودیت سرعت شصت کیلو متر است صدو سی چهل کیلومتر میرانند وفاصله قانونی با اتومبیل جلویی را اصلا و ابدا حفظ نمی کنند به نظر من دولت اول باید روی فرهنگ رانندگی مردم سرمایه گذاری میکرد بعد از ان اتو مبیل را با تیتراز بالا و قسطی در اختیار مردم قرار می داد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.