جزئیات اقدامات عشایر برای تامین گوشت قرمز

سیدجلیل میرزاهد درگفتگو با مهر درخصوص اقدام اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان تهران جهت کمک به اجرای طرح خود اتکایی گوشت قرمز اظهارداشت: با توجه به اینکه هم اکنون عشایر استان در فصل کوچ هستند، تامین گوشت قرمز ازدام سبک عشایر به بعد از شهریورماه موکول شده است.

وی درعین حال تصریح کرد: البته باوجود اینکه عشایراستان در کوچ به سر می برند، تعدادی از آنها برای پرواربندی ۱۵۰۰۰ راس دام سبک در ادارات جهادکشاورزی شهرستانهای استان ثبت نام و تشکیل پرونده داده اند که پرونده آنها جهت معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات با کارمزد ۷ درصد درحال بررسی است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عشایری استان تهران ابتدا قرار بود بازپرداخت این تسهیلات طی مدت ۳ سال انجام شود اما بنا بدلائلی بانکها این مدت را به یکسال تقلیل داده اند که این مسئله مشکلاتی را برای عشایر استان بوجود خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، نداشتن پروانه دامداری پرواربندی برای عشایر است، گفت: بانکها فقط به دامدارهایی که دارای پروانه دامداری پرواربندی هستند، وام می دهند درصورتی که عشایر به دلیل اینکه دائما در حال کوچ هستند، مکان ثابتی را برای پرورش دام سبک خود ندارند و طبیعتا فاقد پروانه دامداری پرواری هستند.

میرزاهد درعین حال عنوان کرد: البته با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، قرار شد به جای پروانه دامداری پرواربندی دفترچه عشایر در اختیار بانکها گذاشته شود اما با این وجود برخی از بانکها در استان مثل بانکهای واقع در شهرستانهای ملارد و شهریار از این کار سرباز می زنند و می گویند چنین بخشنامه ای هنوز بدست ما نرسیده است.

وی به کمبود نهاده های دامی اشاره کرد و افزود: مدیریت امورعشایر استان تهران امسال از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع بند(ش) ماده(۲۲۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جهت جبران خشکسالی ۲٫۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض دریافت و دراختیاراین اتحادیه گذاشته است که یک میلیارد تومان آن را فقط به خرید نهاده های دامی اختصاص داده ایم اما متاسفانه بدلیل کمبود نهاده ها (بویژه نهاده جو) در بازارهنوز هیچ نهاده ای خریداری نشده است.

 

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عشایری استان تهران افزود: متاسفانه واردکنندگان با دلار ۱۲۲۶ تومانی نهاده ها را خریداری می کنند و برای سودبیشتر آن را براساس قیمت دلار با نرخ آزاد در بازار عرضه می کنند و هیچ مرجعی هم به این مسئله رسیدگی نمی کند.

 

وی خواستارآن شد که شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین نهاده ها اقدامات لازم را انجام دهد تا هزینه تمام شده گوشت قرمز(گوسفندی) کاهش یابد به طوری‌که بتوان هرکیلوگرم آن را پائین تر از قیمت گوشت قرمز وارداتی در بازار عرضه کرد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.