جزئیات اقساط و سود وام جدید مسکن/زوج‌های جوان برای قسط‌های ۱ میلیونی آماده شوند

اقساط ماهانه وام ۳۵میلیونی مسکن به روش ساده حدود ۵۳۵ هزار تومان و به روش پلکانی از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.زوج های جوان هم درصورت اخذ وام ۵۰ میلیونی خرید و ۱۰ میلیونی جعاله خود را برای پرداخت قسط‌های حدود یک میلیون تومانی آماده کنند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، اقساط بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی مسکن به  روش ساده ماهانه حدود ۵۳۵ هزار تومان است که در سال دوازدهم متقاضی در مجموع ۷۷ میلیون تومان به بانک مسکن می پردازد. در صورتیکه متقاضی بخواهد تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی را به‌صورت پلکانی بازپرداخت کند باید در سال اول رقمی حدود ۳۰۰ هزار تومان قسط ماهانه بپردازد و اقساط به مرور زمان افزایش یافته و در نهایت به ماهانه بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

بازپرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی مسکن زوج‌های جوان (تاریخ عقد ۱۷ دیماه ۹۲ به بعد) برای هر فقره وام ۲۵ میلیون تومانی ماهانه حدود ۳۷۸ هزار تومان است. به عبارت دیگر زوج‌های جوان به باید ماهانه ۷۵۶ هزار تومان قسط تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند. با توجه به ۱۲ ساله بودن بازپرداخت، متقاضیان در سال دوازدهم باید در مجموع ۱۰۸ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان بابت دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بانک مسکن پرداخت کنند. این بدان معناست که زوج‌های جوان متقاضی باید حدود ۵۹ میلیون تومان سود تسهیلات جدید مسکن را بپردازند.

البته چنانچه زوج‌های جوان با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله (تعمیر) را نیز دریافت کرده باشند یعنی در مجموع ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند، در این صورت حدود ۱۵۱ هزار تومان دیگر به رقم بازپرداخت تسهیلات متقاضیان اضافه می‌شود و در مجموع ماهانه حدود ۹۰۷ هزار تومان اقساط تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خواهد بود. این بدان معناست که زوج‌های جوان در سال دوازدهم حدود ۱۳۰ میلیون تومان بابت دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی به بانک مسکن  پرداخت می‌کنند، یعنی ۷۰ میلیون تومان سود.

در صورتیکه زوج‌های جوان بخواهند تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی را به‌صورت پلکانی بازپرداخت کنند در سال اول ماهانه رقمی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و در سال پایانی رقم اقساط حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می شود.

مدیرکل سابق دفتر اقتصاد مسکن در این‌باره با اشاره به این‌که بانک مسکن در بازپرداخت تسهیلات هیچ‌وقت به‌صورت پلکانی کامل عمل نکرده به تسنیم گفت: این بانک یا به‌صورت سه پله عمل می‌کرد یا این‌که بازپرداخت تسهیلات ۵ سال اول را پلکانی کرده و اقساط باقیمانده ثابت بود.

محمود جهانی تصریح کرد: چنانچه اقساط ماهانه تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی ۵۴۰ هزار تومان باشد، بازپرداخت پلکانی این تسهیلات از ماهانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و در سال‌های انتهایی به ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که این ارقام به شیب و پله اول بستگی دارد، اظهار کرد: فرمول پلکانی به بانک مسکن بستگی دارد می‌توانند از رقم پائین‌تر شروع کرده و شیب را زیاد کنند، یعنی نرخ رشد سالانه افزایش یابد. یا این‌که رقم اولیه را بالا در نظر بگیرند و با شیب کمتری تسهیلات را دریافت کنند. این گزینه‌ها سلیقه ای است و به بانک مسکن بستگی دارد.

جهانی یادآور شد: قبلا بانک مسکن به این روش عمل می‌کرد که مثلا ۵ سال اول یک رقم دریافت می‌شد، ۵ سال دوم اقساط افزایش می‌یافت و در ۵ سال آخر باز هم رقم قسط افزایش می‌یافت. اگر این برنامه برای تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی عملیاتی شود، رقم اقساط ماهانه ۵ سال اول ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، ۵سال دوم حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و ۵ سال آخر ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان باید دریافت شود که البته باز پرداخت تسهیلات ۱۲ ساله است و باید دید بانک مسکن چگونه عمل خواهد کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. mohamad:

    چرت و پرته شما اگه راست میگید وام های ازدواجتونو بدین بعد وعده سر خرمن بدید . تو ۳ملیون موندید حالا وام مسکن ؟ چه غلطا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.