جزئیات برنامه‌ هوشمند‌سازی جاده‌ها در سال ۹۲

۲۵فروردین۱۳،

جزئیات برنامه‌ هوشمند‌سازی جاده‌ها در سال ۹۲

رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه امسال توسعه آزاد‌راه‌ها به عنوان ایمن‌ترین مدل راه در دستور کار دولت است، حذف نقاط پرحادثه، توسعه تابلو‌های VMS و افزایش دوربین‌های نظارت تصویری را بعضی برنامه‌های هوشمند‌سازی جاده‌ها عنوان کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، شهریار افندی‌زاده اظهار داشت: راه، انسان و وسیله نقلیه ۳ عامل مهم و تأثیر‌گذار در سوانح رانندگی می باشند.

وی ادامه داد: رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، هوشمند کردن سیستم جاده‌ها، استفاده از دوربین ثبت تخلفات و حضور پلیس در جاده ۴ عامل اصلی است که می‌تواند به کاهش سوانح رانندگی کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد سوانح رانندگی به عامل انسانی و ۳۰ درصد به نوع جاده و وسیله نقلیه بستگی دارد.

* برنامه‌ریزی برای آشکارسازی و حذف بیشتر نقاط و مقاطع پرحادثه در سال ۹۲

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال برای حذف نقاط پرحادثه، توضیح داد: نقطه پرحادثه ‌محل‌هایی در جاده است که پتانسیل وقوع اتفاق به معنای خسارت را دارا است اما الزاماً این شرایط بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است؛ این نقاط پرحادثه نقاطی از مسیرهایی است که در آنها میزان تصادفات از حد معمول بالاتر رفته است.

افندی‌زاده توضیح داد: پس از شناسایی و آشکارسازی نقطه و مقطع پرحادثه، تعریض پیچ‌ها، ایمن‌سازی تقاطع‌های همسطح، ایجاد باند سبقت، اصلاح طرح هندسی قوس‌ها و شیب‌ها و احداث تقاطع‌های غیرهمسطح انجام می‌شود تا تردد با راحتی بیشتری انجام شود.

* کاهش نقاط پرحادثه و سوانح رانندگی با توسعه آزادراه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توسعه آزادراه‌ها در کشور به کاهش نقاط پرحادثه می‌انجامد، توضیح داد: با توجه به ایمنی بالا و استاندار بودن مسیرهای آزادراهی میزان تصادفات در این نوع راه‌ها پایین است؛ و سبب بیشتر تصادفات رانندگی در این مسیرها اغلب خطای انسانی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: حجم تردد و تعداد تصادفات در یک محور یکی از مواردی است که در تعیین و تشخیص مقاطع پرحادثه تأثیرگذار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: توجه به تعامل بین جاده، راننده و وسیله نقلیه، از اصول اصلی و مهم در طراحی راه‌ها است.

افندی‌زاده طرح هندسی و مختصات مناسب راه، تجهیز جاده به اطلاعات و علائم راهنمایی، خود معرف بودن راه، ایمن سازی حاشیه و حریم راه، جداسازی راه‌های دو خطه، تامین نیازهای همه استفاده‌کنندگان راه، یکپارچگی اجزای راه و تطابق راه با عملکرد آن را ۷ ویژگی راهسازی ‌عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای همچنین به افزایش تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه و افزایش علائم ایمنی راه‌ها و توسعه نصب گاردریل به عنوان دیگر برنامه‌های دارای اولویت سازمان درخصوص ارتقای ایمنی جاده‌ها در سال جاری اشاره کرد.

* برنامه‌های هوشمند‌سازی جاده‌‌ها در سال ۹۲

افندی‌زاده اظهار داشت: در سال جاری برنامه‌های وسیعی در خصوص اصلاح روکش و بهسازی راه‌ها و رفع نقاط پر اتفاق در محورهایی که از قبل احداث شده‌ و نیازمند به روزرسانی مشخصات فنی می باشند، در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفته است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر توسعه ‌سیستم‌های هوشمند در راه‌های اصلی، اظهار داشت: نصب تابلوهای پیام رسان و سرعت‌نما و نیز استفاده از دوربین‌های تصویری تردد شمار در گردنه‌های برف‌خیز و نقاط پر‌حادثه در کاهش میزان تصادفات جادهای نقش بسزایی دارند که در سال جاری مورد توجه خاص قرار می‌گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ساماندهی تابلوهای علائم ایمنی، توسعه دوربین‌های نظارت تصویری، افزایش تعداد ترددشمار‌ها و نصب حفاظ‌های جانبی از دیگر برنامه‌های سال  سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اصلاح شیب شیروانی راه‌ها از اقدامات موثر در افزایش ایمنی و کاهش صدمات در ‌خواب‌آلودگی راننده محسوب می‌شود.

یکشنبه ۲۵ فروردین   ۱۲:۹

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.