جزئیات تولید ۵ماده اولیه دارویی در کشور/ شکست انحصار داروهای آمریکایی

جزئیات تولید ۵ماده اولیه دارویی در کشور/ شکست انحصار داروهای آمریکایی

ایران با دستیابی به دانش فنی تولید ۵ ماده اولیه دارویی که پیش از این تنها در انحصار کشورهای آمریکا، سوئیس و ژاپن بود، توانست با شکستن این انحصار به جمع کشورهای برتر تولید کننده داروهای خاص بپیوندد.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر حسین عطار – مدیرعامل شرکت تحقیقاتی توفیق دارو با اشاره به جزئیات تولید ۵ ماده اولیه دارویی در کشور توسط این شرکت که به عنوان مرکز تحقیق و توسعه هولدینگ داروسازی سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: محققان کشورمان با دستیابی به دانش تولید ۵ ماده اولیه دارویی بسیار گرانقیمت در کشور، انحصار بازار این داروها را که پیش از این در اختیار ۳ کشور بود در شرایط تحریم و با ارز آزاد شکستند.

وی گفت: یکی از این مواد اولیه دارویی ایماتینیب -Imatinib – نام دارد که چهارمین داروی پرمصرف ضد سرطان در دنیا است و بازار آن در دنیا حدود ۴٫۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ این ماده اولیه که تا پیش از این در انحصار کشور سوئیس بود در درمان ۱۱ نوع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و عوارضش نسبت به داروهای ضد سرطان بسیار کم و برای بیمار قابل تحمل است.

دکتر عطار ماده اولیه داروی بعدی را سیتاگلیپتتین – Sitagliptin – عنوان کرد که دارویی ضد دیابت نوع ۲ است و جزء داروهای بسیار جدید با مکانیزم جدید بوده و عوارض چاقی را که ممکن است در بعضی از داروهای قدیمی مطرح شود ندارد. این ماده اولیه دارویی در انحصار کشور آمریکا بوده و ۲٫۵ میلیارد دلار ارزش بازار آن در جهان است.

وی با اشاره به ماده اولیه دیگری که توسط محققان کشورمان تولید شده است، گفت: این ماده اولیه آریپیپرازول – Aripiprazole – است که در اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد و در طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی استفاده می‌شود؛ این دارو که بسیار پرفروش است عوارض قابل تحملی دارد و بازارش در دنیا ۴٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و پیش از این تنها در انحصار کشورهای آمریکا و ژاپن بوده است.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی توفیق داور همچنین از تولید ماده اولیه داروی لیزینوپریل – Lisinopril – خبر داد که ضد فشار خون است گفت: حجم فروش این دارو در بازار جهانی ۳۴۸ میلیون دلار است.

وی افزود: همچنین ماده اولیه داروی لوپرورلین Leuprorelin که بازار ۲ میلیارد دلاری دارد و در درمان برخی سرطانها و برخی از بیماری ها مفید است نیز در کشور تولید شده است. همچنین علاوه براین ۵ ماده اولیه دارویی، ۴ ماده اولیه دیگر و یک محصول دارویی نیز در هفته گذشته توسط شرکتهای تمان و داروپخش رونمایی شد.

دکتر عطار با اشاره به تولید مواد اولیه دارویی در کشور و جلوگیری خروج ارز اظهار داشت: تولید این ۱۰ ماده اولیه دارویی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی گفت: موافقت اصولی تولید این مواد اولیه دارویی اخذ شده و به محض دریافت پروانه تولید از سازمان غذا و دارو، وارد بازار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی توفیق دارو در مورد حجم تولید این مواد اولیه دارویی نیز گفت: این داروها عمدتا در حجم کم تولید می شوند چون نیاز سالانه آنها بالا نیست اما قیمت بالایی دارند؛ شاید بالاترین حجم آن مربوط به داروی آریپیپرازول باشد که حدود ۳۰۰ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه تاکنون این داروها ۱۰۰ درصد وارداتی بوده خاطرنشان کرد: با توجه به تولید آن  در کشور از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

دکتر عطار پیش بینی کرد که این موفقیت، کاهش قیمت بین ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت وارداتی این مواد اولیه را به دنبال خواهد داشت.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.