جزئیات جدید از مصوبه واردات خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان جزئیات جدید از شیوه اجرای مصوبه دولت برای واردات خودرو گفت: به هیچ وجه خودروهای مستعمل ثبت‌سفارش نخواهند شد، ضمن اینکه بر اساس مصوبه دولت، ضوابط جدید حداقل تا یکسال آتی بدون تغییر باقی خواهد ماند.
حمید صافدل گفت: ثبت‌سفارش خودرو سه سال ساخت متوقف نیست اما این به معنای قبول ثبت‌سفارش واردات خودروهای مستعمل نیست و تاکید دولت بر این است که خودرو نو باشد، بنابراین خودروهای مستعمل همچنان ثبت‌سفارش نخواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سئوال که آیا معاونت حقوقی ریاست جمهوری به استفساریه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مصوبه جدید دولت در مورد واردات خودرو، پاسخ داده است؟ افزود: پاسخی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای چگونگی مصوبه جدید دولت در مورد واردات خودرو تاکنون دریافت نشده است، اما سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس جمع‌بندی‌های کارشناسی، به این نتیجه رسیده است که این مصوبه بر ورود خودروهای نو تاکید دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در سالهای گذشته، بخش یا گروهی از خودروهایی که مدل آنها در کمیته فنی خودرو بررسی و تائید شده بود؛ به دلیل اتمام دوره عمر نمایندگی؛ امکان ترخیص نداشتند یا اینکه برخی از آنها به دلیل طولانی بودن فرآیند ترخیص؛ در گمرکات کشور متوقف شده بودند، روز گذشته از رئیس کل گمرک ایران تقاضا شده است که آمار دقیقی از واردات خودروهایی که بیش از یکسال در گمرکات متوقف شده‌اند را به سازمان توسعه تجارت ایران ارایه دهد.

به گفته صافدل، از آنجایی که این گروه از خودروها با مصوبه قبلی که تاکید بر نو بودن و عمر یکساله داشته و به دلیل برخی مشکلات، امکان ترخیص نداشتند و از طرفی این خودروها نمی‌توانستند به کمپانی‌های مربوطه که از انبارهای آنها خارج شده بودند، بازگردند؛ این مصوبه دولت می‌تواند آنها را از بلاتکلیفی خارج کند.

وی اظهار داشت: در مصوبه جدید دولت تصریح شده است که به خاطر اینکه ارباب رجوع در سرگردانی نبوده و مدام با نوسانات و تغییرات مقررات مواجه نباشد، شرایطی که از سوی موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و نیز نمایندگی این خودروها اعلام می‌شود؛ حداقل برای یکسال بدون تغییر باقی بماند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در عین حال تا پیش از صدور این مصوبه، در مواردی دیده می‌شد که مجوز صادره در بهمن ماه برای یک نوع خودرو، دوره اعتباری یک ماهه داشته است، بنابراین این مجوز نوعی رانت پنهان و مفسده را در پی داشت و بر این اساس، هیئت وزیران با این نگاه تصریح کرد که تمامی مجوزهای صادره یا کلیه شرایط فنی اعلام شده؛ حداقل باید برای یکسال با ثبات باشد و هرگاه تغییر جدیدی اعلام نشد، کماکان شرایط قبلی می تواند برای دو تا سه سال ادامه یابد.

وی افزود: اگر تغییری اعلام شود، خودرو می‌تواند با طی دوره یکسال گذشته، در سال بعد با شرایط جدید، ثبت سفارش و ورود آن شکل گیرد. تصور می رود که این بخش از مصوبه خوب شکافته نشده و برخی استنباط کردند که ورود خودروهای مستعمل با عمر سه ساله کارکرد، مجاز است در حالی که این، مدنظر نبوده است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.