جزئیات خرید ۱میلیاردمترمکعب آب از تاجیکستان/ ایجاد کریدور آب و انرژی بین ۳ کشور

علیرضا دایمی در گفتگو با مهر از برنامه ریزی برای انجام مراحل خرید آب ایران از کشور تاجیکستان خبر داد و گفت: طبق مذاکرات و پیگیری های صورت گرفته، وزیر آب و اقتصاد تاجیکستان بسیار علاقه مند به انجام این کار است و در این زمینه موافقتنامه ۳ جانبه ای بین ایران، افغانستان و تاجیکستان وجود دارد و این کار باید صورت پذیرد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو به موارد مربوط به هزینه های انجام این طرح و نحوه انجام آن اشاره کرد و اظهار داشت: بحث هزینه ها و مسیریابی از مواردی است که در حال حاضر مورد بررسی قرا دارد.

دایمی خاطر نشان کرد: در هر صورت در بررسی ها باید به این نتیجه برسیم که چگونه و از چه روشی انجام این پروژه می تواند اقتصادی تر باشد.

وی ادامه داد: اگر کشور ترکمنستان نیز در این توافقنامه ۳ جانبه بین ایران، افغانستان و تاجیکستان حضور می یافت، قطعا شرایط بهتری برای ایران وجود داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: کشور ترکمنستان دارای مرز مشترک طولانی در قسمت شمال کشور با ایران است و در این قسمت نیز کشور نیاز شدیدی به منابع آبی دارد.

دایمی افزود: در مناطقی از کشور مانند خراسان شمالی، جنوبی و رضوی و حتی کرمان و طبس نیاز شدیدی به منابع آبی وجود دارد که ما تلاش داریم این کار انجام شود.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو بیان داشت: هم اکنون ظرفیت مناسبی از آب در رودخانه های تاجیکستان برای انتقال حجم قابل توجهی از آب به ایران وجود دارد.

وی با اعلام اینکه تاجیکستان از امکان انتقال ۱ میلیاردمترمکعب آب به صورت سالیانه از طریق رودخانه های این کشور به ایران خبر داده است، گفت: با این حال، وزارت نیرو در حال بررسی مسائل فنی انجام این کار است.

به گفته دایمی، قرار است در صورت انجام این کار، هزینه خرید آب از تاجیکستان به صورت تهاتری پرداخت شود. برنامه ایران این است که از نیروگاه های برقابی در تاجیکستان استفاده کند و در مقابل آب، انرژی به تاجیکستان داده شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان بخش هایی از برنامه خرید آب از تاجیکستان و انتقال انرژی به آن کشور پرداخت و تصریح کرد: از طریق نیروگاه های سنگ توده و عینی انرژی تولید و یک کریدور آب و انرژی بین ۳ کشور ایران، تاجیکستان، افغانستان و احتمالا ترکمنستان ایجاد می شود و یک همکاری خوب منطقه ای بین این ۴ کشور برای ایجاد کریدور آب و انرژی برقرار خواهد شد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اظهار داشت: هم اکنون امکانات گسترده ای در کشور تاجیکستان برای تولید انرژی برقابی وجود دارد و با سرمایه گذاری که در آنجا برای نیروگاه های برقابی انجام می شود، می توان تبادل آب و انرژی را انجام داد و حتی از این حوزه نیز فراتر رفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.