جزئیات ساخت ۴ پالایشگاه ملی نفت و گاز در ایران

محمدرضا مقدم در گفتگو با مهر درباره جزئیات ساخت چهار پالایشگاه ملی نفت و میعانات گازی در ایران، گفت: در ساخت این پالایشگاه‌های از فن آوری و تکنولوژی کاملا داخلی و ایرانی استفاده می شود.

معاون پژوهش و فنآوری وزیر نفت با اعلام اینکه همچنین با تاکید بر اینکه مراحل تامین کالا، ساختف نصب و راه اندازی تمامی واحدهای فرآیندی این واحدهای پالایشگاهی توسط سازندگان و پیمانکاران ایرانی انجام می شود، تصریح کرد: بر این اساس ساخت چهار پالایشگاه ملی نفت خام، گاز و میعانات گازی هدف گذاری شده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین پالایشگاه تمام بومی و ایرانی گاز ایران در استان فارس توسط شرکت نفت مناطق مرکزی ساخته خواهد شد، اظهار داشت: خوراک گاز طبیعی این پالایشگاه هم از میادین تازه اکتشاف شده گازی سفید باغون و هالگان تامین می شود.

 

وی همچنین از ساخت پالایشگاه میعانات گازی پارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز خبر داد و افزود: قرار است بخشی از خوراک میعانات گازی این پالایشگاه تمام ایراین از میادین نفت و گاز استان فارس تامین شود.

 

مقدم با اشاره به ساخت یک پالایشگاه گاز در جزیره قشم با ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب، بیان کرد: در تمامی مراحل فرآیندی پالایش گاز در این پالایشگاه هم از ظرفیت مهندسی، مطالعاتی، ساخت کالا، لیسانس و ساختمان و نصب داخلی استفاده خواهد شد.

 

معاون وزیر نفت همچنین از آغاز مراحل طراحی، تدوین لیسانس و ساخت یک پالایشگاه جدید نفت با شمارکت بخش خصوصی خبر داد و تاکید کرد: در تمامی مراحل ساخت این پالایشگاه‌های ملی، وزارت نفت حمایت‌های لازم را از پیمانکاران و سازندگان ایرانی انجام خواهد داد.

 

در همین حال اخیرا جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره ساخت نخستین پالایشگاه ملی گاز در کشور گفته است: طراحی مهمترین نکته در ساخت این پالایشگاه کاملا ایرانی به شمار می آید که فعالیت خوبی در این بخش انجام شده است.
 
به گفته معاون وزیر نفت در شرایط فعلی هالکان و سفید زاخو در استان فارس،‌ میدان هایی هستند که گاز آنها در این پالایشگاه پالایش خواهند شد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه بخش عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز ۱۰۰ درصد ایرانی با قرارگاه خاتم نهایی و قرار داد آن نیز امضا شده است، تاکید کرده است: پیش بینی می شود ساخت این پالایشگاه زودتر از وعده داده شده به مقام معظم رهبری به پایان برسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.