جزئیات شکست انحصار آلمانی‌ها در پتروشیمی ایران اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی، از بومی سازی فنآوری تولید بومی خودکفایی کامل کشور در دستیابی به فرمولاسیون کاتالیست پتروشیمیایی aMDEA خبر داده و اعلام کرده بود: با بومی سازی تولید این ماده افزودنی پتروشیمی، انحصار شرکت BASF آلمان در صنعت پتروشیمی کشور شکسته شده است.

بر این اساس با گذشت ۷۲ ساعت از گزارش مهر، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با انتشار گزارش کوتاهی ضمن تایید این طرح جدید خودکفایی، اعلام کرد: هم اکنون واحدهای پتروشیمی تولید کننده اوره و آمونیاک و واحدهای شیرین سازی گاز برای جذب CO2 به آمین فعال شده به نام aMDEA نیاز دارند.

 

تامین کننده انحصاری این ماده هم شرکت BASF آلمان است که به منظور حفظ انحصار و جلوگیری از مشخص شدن فرمول این ماده آن را در گریدها و اسامی مختلف و با فرمولاسیون متفاوت به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می کرد و در اکثر موارد هم اجازه استفاده از مواد اولیه مجتمع‌های مختلف را به یکدیگر نمی داد.

 

از این رو شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با توجه به اعمال تحریم علیه کشور و عدم تامین این ماده شیمیایی، تمام محصولات فروخته شده توسط BASF به مجتمع‌های پتروشیمی را آنالیز کرد.

 

با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تمام این محصولات که با نام‌های مختلف به مجتمع‌های پتروشیمی عرضه می شده است متشکل از دو ماده ثابت بوده است و تنها تفاوت آنها در درصد ترکیب اجزای تشکیل دهنده است.

 

شرکت پژوهش و فناوری این موضوع را به تمام مجتمع‌های مصرف کننده اعلام کرد و در نهایت پتروشیمی پردیس مواد تشکیل دهنده این آمین را از منابع دیگر تامین کرد و با هماهنگی شرکت پژوهش و فناوری این ماده در واحد تزریق شد و نتیجه رضایت بخشی حاصل شد.

 

در همین حال عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به بومی سازی تولید بومی ۱۱ کاتالیست پتروشیمی و مواد افزودنی شیمیایی در داخل کشور، اعلام کرده است: بزودی با خودکفایی کامل در تولید کاتالیست‌ها، واردات این محصولات به پتروشیمی ایران متوقف می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی حتی متخصصان داخلی به لیسانس و دانش فنی تولید این کاتالیست‌های پتروشیمی هم دست یافته اند، تصریح کرده است: در حال حاضر با توقف واردات از خارج کشور، این مواد افزودنی شیمیایی با مشارکت سازندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در حال انجام است.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به زودی سند جامع تولید بومی کاتالیست در سطح صنعت پتروشیمی ابلاغ خواهد شد، اظهار کرده است: با تدوین و ابلاغ این سند جامع امکان بومی سازی تمامی کاتالیست‌ها و مواد افزودنی شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور فراهم می‌شود.
 
به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی بزودی با خودکفایی کامل در تولید کاتالیست‌ها، واردات این محصولات به صنعت پتروشیمی ایران متوقف می‌شود.
 
این در حالی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا با انتشار گزارشی، تاکید کرده است: کاتالیست K2 یکی از استراتژیک ‌ترین انواع کاتالیست‌ها در صنعت پتروشیمی است و بکار گیری نوع داخلی آن منجر قطع واردات این محصول از خارج کشور شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.