جزئیات مصوبات جدید برای ترخیص فوری کالا/ موانع ارزی برداشته شد

براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تصمیماتی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر اخذ شده که در اهم آن با رفع موانع ارزی ترخیص کالا از محل ارز متقاضی صادراتی، ارز اشخاص یا به صورت صادرات مقابل واردات نیز انجام خواهد شد. 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بعد از آن که با وجود مصوبات بسیار در رابطه با رفع مشکلات مربوط به ترخیص کالاها از گمرک و بنادر همچنان برخی موانع از جمله مسائل مربوط به تامین ارز وجود داشت و امکان ترخیص را برای گمرک ایجاد نمی‌کرد، اخیرا با شدت گرفتن انتقادات و تبعات ناشی از دپوی کالاها که عمده آن کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه برگزار شد در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و مواد اولیه موجود در گمرک و بنادر تصمیماتی اتخاذ شده است.

آن چه در رابطه با ترخیص کالاها تصمیم گیری شده موضوعی است که پیگیری آن از مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی ایران – با توضیحاتی همراه بود.

 ترخیص فوری کالاهای اساسی فاقد اسناد

وی با اشاره به جزئیات این جلسه، به ایسنا گفت: در رابطه با کالاهای اساسی قرار بر این شده تامین ارز کالاهای اساسی فاقد اسناد صورت گیرد و بانک مرکزی با قید فوریت نسبت به تامین ارز ترجیحی این کالاهای موجود در گمرک که اسناد آن به خریدار منتقل نشده است اقدام کند. 

ترخیص کالاهای با خرید اعتباری بدون کد رهگیری

ارونقی ادامه داد: بخشی از کالاهای اساسی به صورت اعتباری یعنی با اعتبار صاحب کالا خریداری و به گمرک و بنادر منتقل شده است و با توجه به این که صاحب کالا اسناد مالکیت را در اختیار دارد باید نسبت به ترخیص اقدام و ارز آن را بانک مرکزی برعهده می‌گیرد. براین اساس بدون نیاز به تامین ارز، صاحب کالا می تواند برای جلوگیری  از فساد کالای خود را ترخیص و وارد کند؛ به طوری که بانک مرکزی با صدور اعلامیه تامین ارز با نرخ ارز ترجیحی به صورت اعتباری تعهد تامین آن ظرف سه ماه از تاریخ ترخیص کالا را برعهده خواهد گرفت.

وی یادآور شد: بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به تامین ارز این اقلام بر اساس اولویتی که وزارت صمت اعلام می کند اقدام خواهد کرد.

ترخیص کالای غیر اساسی با ارز اشخاص و صادرات مقابل واردات

معاون گمرک با اشاره به آنچه به گمرک تکلیف شده نیز گفت: گمرک باید نسبت به ترخیص کالاهای موجود در گمرک که با ارز اشخاص صورت پذیرفته و تامین ارز بانکی نشده است با اعلام اولویت وزارت صمت و بدون کد رهگیری بانک با رعایت مقررات مربوطه اقدام کند.

به گفته او، ویرایش ثبت سفارش برای استفاده از ارز اشخاص و تغییر نوع ارز در صورت دریافت مجوزهای قبلی نیاز به تمدید مجوزهای مرتبط با ثبت سفارش نخواهد داشت.

ارونقی یادآور شد: گمرکات کشور می توانند نسبت به ادامه تشریفات گمرکی کالاهایی که ردیف تعرفه استنباطی آنها در یکی از گروه های ۲۱ لغایت ۲۴ بوده و جزو کالاهای ممنوع الورود یا دارای ساخت داخل نمی باشند بدون نیاز به ویرایش ثبت سفارش اقدام کند. 

وی این را هم گفت که انجام تشریفات مربوط به رفع تعهد ارزی واردات در مقابل صادرات طبق روال قبل انجام خواهد شد. 

آن طور که معاون فنی گمرک اعلام کرده، بانک مرکزی موظف شده ظرف ۲۴ ساعت کد رهگیری واردات در قبال صادرات خود و غیر وارد کنندگان را صادر کند. 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳.۵ میلیون تن آن را کالاهای اساسی و  حدود چهار میلیون تن دیگر را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن مربوط به اقلام ضروری و مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه است که مشکل عمده در ترخیص این کالاها به موانع ارزی و تامین ارز برمی گشت و با وجود نیازی که در داخل به این اقلام وجود داشت امکان ترخیص فراهم نبود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.