جزئیات نشست سه جانبه ترکیه،آذربایجان و گرجستان برای همکاری استراتژیک

به گزارش خبرگزاری مهر ، وزیر امور خارجه ترکیه “احمد داوداغلو” گفت : این همکاری سه جانبه منطقه دریای سیاه و قفقاز را به منطقه صلح ، امنیت وموفقیت تبدیل خواهد کرد.

روزنامه “تودی زمان” چاپ ترکیه در این خصوص نوشت : در دیدار وزرای خارجه سه کشور ترکیه ، آذربایجان و گرجستان مسائل منطقه ، دوجانبه ، همکاری های روبه رشد سه کشور ، ثبات و امنیت منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت.

بنا به گفته وزیر خارجه ترکیه، دور دوم مذاکرات در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ در باتومی گرجستان و دور سوم آن نیز در نیمه اول ۲۰۲۴ در باکو برگزار خواهد شد.

در بیانیه پایانی این نشست که در “ترابزون” ترکیه برگزار شد بر امنیت ،ثبات و کامرانی منطقه قفقاز جنوبی که مسیر انرژی ، حمل و نقل و کریدور ارتباطی شرق و غرب و شمال به جنوب قرار گرفته است تاکید شده است. همچنین وزرای خارجه این سه کشور درگیری های طولانی مدت در این منطقه را ناشی از اشغالگری های موجود دانسته و آن را مانع اصلی صلح و ثبات و امنیت در منطقه دانسته اند.

همچنین وزیر خارجه گرجستان “گیرگول واشادز” به خبرگزاری “اکو قفقاز” گفت : همکاری استراتژیک بین این سه کشور تهدیدی برای هیچ کشور ثالثی نیست، و همکاری های نظامی ما صرفا با هدف تقویت همکاری های نظامی میان این سه کشور صورت می گیرد.  

این اقدام سه کشور در حالی صورت می گیرد که در روزهای اخیر درگیری بر سر منطقه مورد اختلاف دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان” قره باغ”  چندین کشته برجای گذاشته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.