جزییات برگزاری ماراتن ۴۳ ساله کنکور

۰۵ تیرماه ۱۳،

رییس سازمان سنجش آموزش کشور جزییات برگزاری آزمون سراسری ۹۲ را تشریح کرد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری آزمون در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (۶، ۷ و ۸ تیرماه)، گفت: این ازمون با رقابت یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ داوطلب در ۳۵۸ شهرستان، ۱۴ کشور خارجی و پنج گروه آزمایشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۸ هزارنفری تعداد داوطلبان نسبت به سال قبل، تصریح کرد: امسال برای پذیرش دانشجو در رشته محل‌های با آزمون دانشگاه دولتی و آزاد فقط یک آزمون از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود که فقط پذیرش داوطلبان علاقمند به گزینش دانشگاه آزاد توسط دانشگاه آزاد نیز انجام می‌شود.

زمانبندی برگزاری گروه‌های آزمایشی پنجگانه

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه آزمون گروه آزمایشی هنر با رقابت ۴۷ هزارنفر عصر روز پنج شنبه (۶ تیر ماه) برگزار می‌شود، تصریح کرد: آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی نیز صبح روز پنج‌شنبه (۶ تیر ماه) برگزار می‌شود که بر اساس آن ۲۵۱ هزارداوطلب باهم رقابت می‌کنند.

خدایی با اشاره به برگزاری گروه آزمایشی علوم تجربی با رقابت ۵۰۷ هزار و ۵۷۵ داوطلب در صبح روز جمعه (۷ تیرماه)، گفت: آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در عصر روز جمعه هفتم تیرماه با رقابت ۱۱۹هزار و ۱۸۶ داوطلب برگزار خواهد شد.

به گفته وی آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز شنبه، هشتم تیرماه با رقابت ۲۹۷ هزار و ۶۵۵ داوطلب، برگزار می‌شود.

شانس قبولی داوطلبان

رییس سازمان سنجش با اشاره به شانس قبولی داوطلبان به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف، گفت: شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۷۸ درصد، علوم تجربی ۳۱ درصد، علوم انسانی ۸۳ درصد، هنر۴۳ درصد و زبان‌های خارجی ۳۲ درصد است.

زمانبندی انتشار یافتن سوالات و نتایج

خدایی با بیان اینکه دفترچه سوالات آزمون، دو ساعت پس از اتمام هر نوبت منتشر می‌شود، گفت: کلید سوالات گروه‌های آزمایشی مختلف نیز از روز یکشنبه ۹ تیرماه بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

وی از اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۲ در ۱۲ مردادماه خبر داد و گفت: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، از ۱۷ مردادماه می‌توانند حداکثر ۱۰۰ رشته محل را به عنوان رشته محل‌های مورد علاقه خود انتخاب کنند.

به گفته رییس سازمان سنجش نتایج نهایی کنکور ۹۲، ۲۱ شهریورماه اعلام می‌شود.

ظرفیت پذیرش کنکور ۹۲

خدایی از ظرفیت پذیرش ۶۷۷ هزار و ۹۶۰ نفری داوطلبان در رشته‌ محل‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور ۹۲ خبر داد و افزود: شانس قبولی داوطلبان در این دوره از آزمون ۶۳ درصد است.

وی با بیان اینکه با این حال ظرفیت پذیرش در کنکور امسال ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش در کنکور سال قبل ۵۸۸هزارنفر بوده است.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.