جزییات توافق ایران و ارمنستان برای احداث نیروگاه‌ مشترک

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

getty-220.jpg

کلنگ ساخت نیروگاه برق آبی ارس با مشارکت ایران و ارمنستان و با ظرفیت نصب ۲۶۰ مگاوات ۱۸ آبان ماه زده می‌شود.

به گزارش تفسیری ایسنا، طرح نیروگاه برق آبی ارس شامل دو نیروگاه جریانی ۱۳۰ مگاواتی در خاک هر یک از دو کشور ایران (قره چیلر) و ارمنستان (مغری) است که با احداث و iبهره برداری از آن سالانه ۱۷۰۰ گیگاوات ساعت انرژی از پتانسیل برق آبی رود ارس تولید خواهد شد.

این طرح برق آبی ارس حاوی دو بند انحرافی و دو تونل انتقال آب است که اولین بند انحرافی در ابتدای مرز مشترک ایران و ارمنستان و از نوع بتنی با ارتفاع هشت متر است که مخزنی iبه حجم پنج میلیون متر مکعب دارد.

دومین بند انحرافی نیز در محل پاسگاه صداقت ایران با ارتفاع ۹ متر از نوع بتنی و مخزنی iبه حجم پنج میلیون متر مکعب خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های این طرح، تملک اراضی و خسارت اندک مخزن آن است و اجرای آن علاوه بر iبهبود شرایط زیست محیطی رودخانه ارس iبه تحکیم روابط دو کشور ایران و ارمنستان نیز کمک می‌کند.

بر اساس توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور، شرکت آب و نیرو iبه عنوان کارفرمای طرح در هر دو جانب ایران و ارمنستان تعیین شده است.

کلنگ‌زنی طرح مشترک نیروگاه پس از توافق با ارمنستان

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا، گفت: با توجه iبه تصویب بالا بردن سقف اعتبار ارمنستان در دولت، وزارت نیرو آمادگی دارد که در صورت انجام تفاهم، در اولین فرصت مراسم کلنگ زنی احداث نیروگاه مغری که از طرف ارمنستان پیگیری می‌شود و نیروگاه قره چیلر که از طرف ایران ساخته می‌شود را در حدود تاریخ ۱۸ آبان برگزار شود.

اسماعیل محصولی اظهار نمود:‌ مسافرت اخیر هیات وزارت نیرو ایران iبه ارمنستان در رابطه با برگزاری کمیسیون مشترک یازدهم بین ایران و ارمنستان بود، چرا که اخیرا مسوولیت برگزاری اجلاس iبه وزارت نیرو محول شده و وزیر نیرو iبه عنوان رییس کمیسیون مشترک از طرف دولت در این اجلاس شرکت نمود.

وی با اشاره iبه این که پیش از این مسوولیت پیگیری کمیسیون با وزارت خارجه بود گفت: یادداشت تفاهم مربوط iبه ۱۰ اجلاس قبل را مرور نمودیم و هماهنگی‌های لازم با دستگاه اجرایی صورت گرفت.

او افزود: اجلاس مقدمات با حضور کارشناسان ایرانی و ارمنی برگزار شد و اسناد مربوط iبه یادداشت تفاهم آماده امضای دو وزیر بود. وزیر انرژی ارمنستان نیز از سوی آن کشور مسوولیت حضور در کمیسیون را دارد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با اشاره iبه مطلوب بودن اجلاس برگزار شده iبه دستاوردهای آن اشاره نمود وگفت: iبه نتیجه مختلفی در بخش صنعت، معدن و تجارت، مسائل مالی بانکی، امور مربوط iبه انرژی، نفت، برق،‌آب و سایر بخش‌های آموزشی و فرهنگی iبه دست آمد و تفاهمات خوبی صورت گرفت.

محصولی در پاسخ iبه این پرسش که آیا در اجلاس مشترک بین ایران و ارمنستان در مورد رفع مسائل ارزی و مشکلات بانکی نیز صحبت شد، اظهار نمود: صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفت و دو طرف iبه توافقاتی رسیدند؛ انشاالله مشکلات برطرف می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. أراز:

    خیلی خوشحالیم که روابط ایران وارمنستان روز به روز بهتر میشود میخواستیم بدانیم که أیا ویزا بین این کشورها برداشته میشود یا خیر ؟ممنونم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.