جزییات حمله به تاسیسات هسته‌ای سوریه

۰۲م اسفند ،

معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا با انتشار یافتن کتابی اعلام کرد: دولت جورج دبلیو بوش، طرح‌های اسرائیل برای بمباران رآکتور هسته‌ای سوریه را وتو کرده بوده و چند تن از مقام‌های آمریکایی تهدید به قطع کمک‌های نظامی این کشور به تل آویو در صورت انجام این کار کرده بودند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه ورلد تریبون، الیوت آبرامز، معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا در کتاب تازه خود شرح داد که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا با طرح‌های اسرائیل برای از بین بردن تاسیسات هسته‌ای سوریه در الکبر در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرده بود.

آبرامز در کتاب تازه خود با عنوان “آزموده توسط صهیون: دولت بوش و درگیری فلسطین – اسرائیل” آورده است: در حالی که جورج بوش حامی ترین رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل بوده است اما کاندولیزا رایس و رابرت گیتس، وزرای امور خارجه و دفاع دولتش از وی خواستند تا تهدید به قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل کند.

ابرامز خاطرنشان ساخت: رابرت گیتس و کاندولیزا رایس سرسختانه حامی گزینه دیپلماتیک بودند. رابرت گیتس همچنین بر بازداشتن اسرائیل از بمباران راکتور هسته‌ای سوریه تاکید داشته و اخطار داده بود چنین کاری کل روابط آمریکا و اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

این تهدیدهای آمریکا علیه اسرائیل به رغم تایید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه سوریه در حال تکمیل ساخت یک راکتور هسته‌ای طراحی شده در کره شمالی در نزدیکی مرز خود با ترکیه است عنوان شده است.

آبرامز در کتاب خود نوشته است: من تلاش کردم به استدلال‌های کاندولیزا رایس فکر کنم اما تنها یک نظریه را دریافتم. او به طور همزمان مخالفت خود را با برنامه تازه افزایش کمک‌های نظامی به اسرائیل ابراز می‌کرد. او به من نشان داد که یک راهبرد نهفته دارد و آن این است که نمی‌خواهد اسرائیل احساس کند قدرتمندتر شده است. رایس می‌خواست اسرائیل به آمریکا وابسته‌تر باشد. رایس امیدوار بود ایهود المرت، اول وزیر سابق اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا به تضمین ایجاد کشور فلسطین در کرانه باختری پیش از پایان کار دولت بوش در سال ۲۰۰۹ بپردازد.

آبرامز تاکید کرد که روابط میان کاندولیزا رایس و ایهود المرت پس از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب‌الله تقابلی بوده است.

وی در کتاب خود گفت که کاندولیزا رایس از ناتوانی اسرائیل در شکست دادن حزب الله در جنگ ۳۳ روزه ناراضی بود.

در کتاب الیوت آبرامز تاکید شده است: روابط میان آمریکا و اسرائیل پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ متزلزل شد و کاندولیزا رایس معتقد بود اسرائیلی‌ها هر دو سوی نظامی و دیپلماتیک درگیری‌ را به بدی مدیریت کرده‌اند. در نهایت جورج بوش به المرت تصریح کرد که آمریکا علیه سوریه به نیروی نظامی متوسل نخواهد شد و در عین حال از المرت نیز خواست که اسرائیل نیز همین کار را انجام دهد اما المرت چنین پیشنهادی را رد کرده و متعهد به نابود کردن رآکتور سوریه شد.

در ادامه این کتاب آمده است: من پیش خودم فکر می‌کردم که رئیس جمهور چطور نسبت به اقدام اسرائیل واکنش نشان خواهد داد آیا با عصبانیت و یا با فشارهای بیشتر همراه خواهد بود؟ هیچ کدام! جورج بوش شنید که المرت با آرامش تاکید کرد اسرائیل حق دفاع از امنیت ملی خود را دارد. پس از قطع تلفن، جورج بوش اظهارنظری شبیه اینکه این فرد بسیار دل و جرئت دارد را به حالت تاثیر برانگیز بر زبان راند، سپس اتفاق به پایان رسید و اخلافات بر سر راکتور الکبر به وضوح روابط جورج بوش با المرت و یا دیدگاه وی نسبت به اسرائیل را تحت تاثیر قرار نداد.

آبرامز که در چند دولت جمهوری خواه آمریکا خدمت کرده از نابود کردن راکتور سوریه توسط اسرائیل حمایت کرده و عنوان می‌دارد که اتفاق سال ۲۰۰۷ می‌تواند به عنوان الگویی برای مناقشه کنونی میان واشنگتن و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.