جزییات «دستورالعمل باشگاه آزاداندیشی دانشگاهیان»/نحوه «تضمین امنیت»و«تصمیم‌گیری»در کرسی‌ها

۲۴م دیماه ،

511.JPG

دبیر هیات مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ«دستورالعمل تشکیل باشگاه آزاداندیشی» به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت:‌این دستورالعمل به تصویب هیات مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی وزارت علوم رسیده است.

احمد علمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه این دستورالعمل با دو نگاه ویژه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: نگاه اول این است که دانشگاه‌ها متولی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی می باشند. بنابراین دستور العمل اجرایی تشکیل باشگاه آزاد اندیشی وظیفه زمینه‌سازی برگزاری کرسی‌ها را به مجموعه دانشگاهی واگذار می‌کند.

علمشاهی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای کرسی‌های آزاداندیشی به عنوان نگاه دوم، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها ملاحظه کردیم که بخش عمده‌ای از مشکلات کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها به سبب نبود فرهنگ مناسب کرسی‌هاست.

اهداف و وظایف باشگاه‌های آزاداندیشی

علمشاهی با اشاره به اهداف تشکیل باشگاه‌های آزاد اندیشی، اظهار کرد:‌ زمینه سازی برای نیل به اهداف آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی، تسهیل و اجرای نهضت آزادفکری به ویژه کرسی‌های آزاداندیشی و فضای بحث و گفتگوی آزاد در بین دانشگاهیان، بسترسازی برای مشارکت نخبگان دانشگاهی از جمله مدرسان دانشگاهی و فعالان دانشجویی در فضای آزاد اندیشی، ایجاد ارتباط موثر میان نهادهای تصمیم گیر و دانشجویان و اعضای هیات علمی برای برگزاری بهتر کرسی‌ها، آموزش سخنوری، مباحثه، مفاهمه، تعامل و گفت‌وگو و پرورش نیروی سخنور، منطقی، دقیق و تحلیل گر بعضی از این اهداف است.

وی همچنین اختصاص مکانی در موسسه برای حضور دانشگاهیان و ارایه نظرات و مباحث را از وظایف این باشگاه‌ها عنوان کرد و برگزاری منظم و مستمر و حمایت از جلسات بحث، گفتگوی آزاد، حلقه‌های مطالعاتی و کرسی‌های آزاد اندیشی، ایجاد فضای مطلوب کرسی‌ها به وسیله نشریات، تابلوها و وبگاه‌ها در فضاهای حقیقی و مجازی، شناسایی و معرفی موضوعات مناسب آزاد اندیشی متناسب با ویژگی‌های بومی دانشگاه و پیشنهاد به هیات کرسی‌های موسسه برای تصویب، تشکیل کلاس‌های آموزش فن بیان، منطق و اصول مباحثه و آزاد اندیشی برای تمامی اقشار و سلایق، تهیه بانک اطلاعات کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی به منظور مشاوره و داوری در کرسی‌های آزاداندیشی بعضی دیگر از این وظایف است.

معاونت‌های فرهنگی مسئولیت نظارت بر فعالیت کرسی‌ها را دارند

دبیر هیات مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی با تشریح ساختار این باشگاه‌ها، تصریح کرد:‌ باشگاه آزاداندیشی زیر نظر هیات کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه اداره می‌شود و معاونت فرهنگی و اجتماعی موسسه از سوی هیات، وظیفه تاسیس،‌تجهیز و نظارت بر فعالیت باشگاه را دارد.

اعضای شورای هماهنگی باشگاه‌ها

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی بالاترین رکن تصمیم گیری در خصوص فعالیت‌های باشگاه است، گفت: اعضای شورای هماهنگی باشگاه عبارتند از نماینده بسیج اساتید، یک نفر از اعضای هیات علمی عضو هیات کرسی‌های آزاد اندیشی موسسه، نماینده بسیج دانشجویی، نمایندگان هر یک از تشکل‌های اسلامی، نماینده شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و نماینده شورای دبیران انجمن‌های علمی.

علمشاهی با بیان اینکه شورای هماهنگی در آغاز نیمسال دوم تحصیلی هر سال با معرفی اعضای تازه آغاز به کار می‌کند، ادامه داد: شورای هماهنگی باشگاه وظیفه اجرایی نمودن وظایف دستورالعمل، جذب حداکثری و تشویق دانشجویان به حضور در باشگاه آزاداندیشی، طرح مهم ترین و آخرین مسائل مرتبط با کرسی‌های آزاد اندیشی در باشگاه، فراهم آوردن فضای بحث آزاد برای همه سلایق و نیز جلوگیری از موازی کاری در فعالیت‌های باشگاه را دارد.

نحوه تصویب و اجرای کرسی‌ها

وی با تاکید بر اینکه شورای هماهنگی باشگاه وظیفه ارائه مجوز به درخواست دانشگاهیان برای برگزاری جلسات بحث و گفتگو در محیط باشگاه را داراست؛ اظهار کرد: تشکیل جلسات نیازمند مجوز شورای فرهنگی، هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی یا معاونت فرهنگی و اجتماعی نیست.

علمشاهی با بیان اینکه درخواست برگزاری جلسات، باید حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بررسی و پاسخ داده شود، تصریح کرد:‌ در صورت اعتراض اشخاص یا گروه‌ها به تصمیم شورای هماهنگی باشگاه در خصوص عدم ارائه مجوز به برگزاری جلسات گفتگو، موضوع در دستور کار هیات کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه قرار می‌گیرد.

هیات نظارت بر کرسی‌های آزاد اندیشی تنها مرجع تصمیم گیر

وی هیات نظارت بر کرسی‌های آزاد اندیشی را تنها مرجع تصمیم گیر در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی عنوان کرد و گفت: جلسات شورای هماهنگی باشگاه با حضور دست کم دو سوم تعداد اعضا رسمیت می‌یابد و موارد مطروحه با رای اکثریت نسبی اعضای حاضر در جلسه تصویب می‌شود.

علمشاهی کمیته‌های فعال در باشگاه‌ها را برشمرد و گفت:‌ باشگاه دارای سه کمیته «اجرایی»، «آموزشی» و «محتوایی» می‌باشد که اعضای آن با معرفی هر مجموعه و تایید شورای هماهنگی باشگاه منصوب می‌شوند.

تشکیل باشگاه آزاداندیشی در تمامی موسسات الزامی است

این مقام مسوول با تشریح ضوابط حاکم بر باشگاه‌ها اظهار کرد: تشکیل باشگاه آزاداندیشی در تمامی موسسات الزامی بوده و همه موسسات باید فضایی را به این امر اختصاص دهند. همچنین صرف بیان دیدگاه‌ و نظرات در چارچوب ضوابط این دستور العمل و آیین نامه کرسی‌های آزاد اندیشی، سبب امنیت حقوقی بیان کننده نظرات در محیط باشگاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه هر باشگاه دارای یک نشان معین است، گفت: هرگونه ضبط صوتی و یا تصویری از جلسات منوط به رضایت همه گروه‌ها و عوامل درگیر در بحث خواهد بود.

علمشاهی با بیان اینکه هزینه‌های لازم برای اداره باشگاه بر عهده موسسه مربوطه است و شورای فرهنگی موسسه همه ساله مکلف است اعتبار مشخص را برای اداره باشگاه اختصاص دهد، گفت: علاوه بر گروه‌های دارای مجوز، هر یک از دانشجویان موسسه می‌توانند بصورت مستقل درخواست برگزاری بحث و گفتگو در فضای باشگاه را به شورای هماهنگی باشگاه ارائه کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.