جشنواره تئاتر فجر؛ میعادگاه هنرمندان

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مروری بر برندگان جوایز جشنواره‌های تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر پس از انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد و در دوره هفدهم به طور رسمی عنوان بین المللی به خود گرفت. طی روزهای آینده شاهد برگزاری سی و دومین دوره از این جشنواره در کشور خواهیم بود. این جشنواره به عنوان مهمترین تجلی گاه فعالیت‌های یک ساله هنر نمایش در کشور و به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همزمان با دهه فجر با اهداف زیر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس تئاتر هنرآنلاین// یکی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر، بخش مسابقه است که جذاب‌ترین بخش آن نیز محسوب می‌شود؛ در دوره‌های قبل از جشنواره  هنرمندان بسیاری با شرکت در این بخش موفق به کسب رتبه، لوح تقدیر، جایزه و یا تندیس شده‌اند.

نمایشنامه‌نویسان

از جمله می‌توان در زمینه نمایشنامه‌نویسی به رضا صابری اشاره کرد که در اولین و دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، عنوان نمایشنامه‌نویس برگزیده را از آن خود کرد. او همچنین در دومین جشنواره تئاتر فجر نیز توانست مقام دوم نمایشنامه‌نویسی را کسب کند و در بخش کارگردانی نیز دو بار حائز مقام اول شده است، اما جای صابری در جشنواره سی و دوم خالی به نظر می‌رسد.

محمد رحمانیان از دیگر هنرمندانی است که تاکنون بارها به عنوان نویسنده و کارگردان در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است. از جمله رتبه‌هایی که او در این جشنواره کسب کرده است می‌توان به رتبه سوم نمایشنامه‌نویسی و دوم کارگردانی در جشنواره شانزدهم اشاره کرد. او در جشنواره سی و دوم با نمایش “آرش/ساد” حضور خواهد یافت. این نمایشنامه تلفیقی از برخوانی “آرش” بهرام بیضایی و نمایشنامه “مارا و ساد” پیتر وایس است.

چیستا یثربی نمایشنامه‌نویس دیگری است که تا کنون دو بار موفق به دریافت رتبه یک نمایشنامه‌نویسی شده و یک بار هم رتبه دوم در این بخش را از آن خود کرده است. او همچنین یک بار هم در بخش کارگردانی رتبه دوم را به دست آورده است؛ اما هم زمانی تدریس در کلاس‌های شاهنامه فردوسی در کشور تاجیکستان از جمله دلایلی است که سبب شده تا یثربی در جشنواره سی و دوم شرکت نکند.

حمید امجد نیز از نمایشنامه‌نویسانی است که در دوره‌های پیشین جشنواره شرکت کرده و از جمله جوایزش می‌توان به رتبه اول جشنواره هفدهم اشاره کرد. او در همین دوره جایزه اول کارگردانی را به دست آورد و یک بار نیز در بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر به رتبه سوم نایل شد. امجد نیز در جشنواره سی و دوم غایب است.

نادر برهانی‌مرند نیز تاکنون یک بار به دریافت رتبه سوم و یک بار به دریافت رتبه دوم در بخش نمایشنامه‌نویسی و سه بار به دریافت رتبه سوم کارگردانی در جشنواره تئاتر فجر نایل آمده است. نغمه ثمینی هم که پیش از این دو بار موفق به دریافت جایزه اول و یک بار هم موفق به دریافت رتبه سوم نمایشنامه نویسی از دوره‌های پیشین جشنواره شده بود، در جشنواره سی و دوم با نمایش “سه جلسه تراپی و یک مهمانی” در بخش چشم انداز حضور خواهد داشت. همچنین نمایش “این جا کجاست؟” از نغمه ثمینی در بخش مرور اجرا خواهد شد.

علیرضا نادری نجف آبادی هم از نمایشنامه‌نویسانی است که تاکنون رتبه‌های اول تا سوم نمایشنامه نویسی را از جشنواره تئاتر فجر به دست آورده است. او در جشنواره امسال با نمایش “فرجام سفر طولانی طوبا” به عنوان نمایشنامه نویس شرکت خواهد کرد. از دیگر نمایشنامه‌نویسانی که تاکنون موفق به دریافت جایزه از جشنواره تئاتر فجر شده اند می توان به محمد یعقوبی، حمید رضا آذرنگ، حسین کیانی، حسن باستانی، حسین مهکام و … نام برد.

کارگردانان

در میان کارگردانان شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر نیز نام‌های آشنایی به چشم می خورد. از جمله دکتر قطب الدین صادقی که در چندین دوره جشنواره حضور پر رنگی داشته است. او در بخش مهمان جشنواره سی و دوم نیز به عنوان نویسنده و کارگردان و با نمایش “طلسم صبح گل” شرکت خواهد کرد. از دیگر کارگردانانی که در این بخش شرکت دارند می توان از مصطفی عبداللهی با نمایش “مرگ تصادفی یک آنارشیست”، بهروز غریب پور با نمایش “اپرای عروسکی لیلی و مجنون”، داریوش مودبیان با نمایش “ازدواج اجباری”، بهزاد فراهانی با نمایش “خون و گل سرخ” و کورش زارعی با نمایش “معمای مطربان پریشان” نام برد.

بهزاد فراهانی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگری از سوی کانون منتقدان تئاتر در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر شده و کورش زارعی با شرکت در بخش مسابقه جشنواره‌های پیشین، جایزه اول کارگردانی از جشنواره هفدهم، جایزه دوم بازیگری از جشنواره هجدهم، جایزه سوم بازیگری از جشنواره نوزدهم و جایزه دوم بازیگری و کارگردانی از جشنواره بیست و یکم را از آن خود کرده است. پیش از این در بخش کارگردانی، در دهمین دوره جشنواره، گلاب آدینه به عنوان کارگردان برگزیده معرفی شده بود و مرحوم خسرو شکیبایی، محمد یعقوبی، کیومرث مرادی، سیما تیرانداز و ندا هنگامی از دیگر کارگردانان تئاتر می باشند که لایق دریافت جایزه اول کارگردانی جشنواره شده اند. ندا هنگامی در جشنواره امسال نیز با نمایش “ماضی استمراری” در بخش چشم انداز شرکت خواهد کرد.

بازیگری

اما هنگامی که به بخش بازیگری جشنواره تئاتر فجر نگاه می‌کنیم، با نام هایی روبه رو می شویم که این روزها بیشتر در سینما و تلویزیون به چشم می خورند تا بر روی صحنه تئاتر. از جمله می‌توان به محمود پاک‌نیت، جهانبخش سلطانی، لادن طباطبایی، مهوش صبرکن و الهام پاوه‌نژاد اشاره کرد. همچنین پانته‌آ بهرام دیگر بازیگری است که به دریافت یک رتبه اول و دو رتبه دوم و یک رتبه سوم نایل آمده است. پرستو گلستانی نیز که پیش از این از یک بار رتبه اول بازیگری جشنواره تئاتر فجر را به دست آورده امسال با بازی در نمایش “مدریک” به کارگردانی شهرام کرمی دربخش چشم انداز جشنواره سی و دوم شرکت خواهد کرد.
نام سیما تیرانداز هم که در جشنواره‌های پیشین سه جایزه اول بازیگری را به خود اختصاص داده در جشنواره امسال به چشم نمی‌خورد. اما فروغ قجابگلی که در جشنواره فجر نوزدهم، جایزه بازیگری را از آن خود کرده بود، در نمایش “قصه ظهر جمعه” در جشنواره سی و دوم بازی خواهد کرد.

رویا میرعلمی نیز که چندی پیش در زمان اجرای نمایش “در شوره زار” دچار سانحه شد، یک بار جایزه سوم بازیگری را از جشنواره نوزدهم فجر برده است. ریما رامین فر از دیگر نام‌هایی است که تاکنون جایزه‌های دوم بازیگری جشنواره بیستم، سوم بازیگری جشنواره بیست و سوم و سوم نمایشنامه نویسی جشنواره هجدهم را به دست آورده است. در کارنامه امیر جعفری هم جایزه سوم بازیگری از دوره هجدهم، ‏جایزه اول مشترک از جشنواره بیستم و بازیگری دوم از جشنواره تئاتر بیست و یکم به چشم می خورد. ‏این در حالی است که او در جشنواره سی و دوم شرکت نخواهد داشت. از جمله دیگر نام‌هایی که تاکنون جایزه‌های بازیگری جشنواره تئاتر فجر را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به حمید رضا آذرنگ، فرزین صابونی، پیام دهکردی، مجید مظفری، مهتاب نصیرپور، شهره سلطانی، علیرضا اسیوند، ستاره اسکندری و احمد مهران فر اشاره کرد.

 

انتهای پیام/
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.