جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ثبت جهانی شد

سینما و تلویزیون > جشنواره– گروه ادب و هنر:
امروز آیین ‌گشایش نوزدهمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پنج نقطه از شهر همدان و برای عموم شهروندان اجرا می‌شود؛ جشنواره‌ای که پس از گذراندن ۱۸دوره سرانجام در استیج جهانی تئاتر کودک و نوجوان ثبت جهانی شد.

از سوی دیگر در نشست خبری این جشنواره این نوید داده شد که تفاهمنامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش برای رونق تئاتر کودک و نوجوان و اجرای عمومی آن در طول سال امضا شده‌‌است.

نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و شهرام کرمی دبیر این جشنواره زمانی برگزار شد که درمحوطه تئاتر شهر به مناسبت روز جهانی کودک و نوجوان جشن عروسک‌ها برپا بود.سال گذشته زمزمه عدم‌تداخل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره فیلم به گوش رسید، اما این دوره این دو جشنواره همچنان باهم برگزار شد؛ هرچند که قادر آشنا معتقد است تئاتر به لحاظ جذب مخاطب جایگاه خود را دارد اما در این رابطه تلاش‌هایی را انجام داده‌است. سه‌ماه پیش زمان برگزاری جشنواره تئاتر را به وزیر اعلام و درخواست کردیم که جشنواره تئاتر و فیلم همزمان با هم برگزار نشوند. ما خواستار آن بودیم تا معاونت سینمایی جشنواره فیلم را با تأخیر برگزار کند اما این اتفاق نیفتاد.

بودجه جشنواره یکی از نکاتی بود که در این نشست به‌ آن پرداخته شد. با توجه به نوسانات ارزی شهرام کرمی در مقام دبیر جشنواره درباره بخش بین‌الملل گفت: نوسانات ارزی مانعی برای برگزاری جشنواره ایجاد نکرده است. ‌به هر حال بخش اجرایی جشنواره همیشه مشکلات خود را دارد و ما هم بخش اصلی بودجه را به بخش بین‌الملل اختصاص داده‌ایم. اما از آنجا که از شش‌ماه پیش برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام داده‌ایم، نوسانات ارزی مانعی نشد که بر کیفیت کارمان اثر بگذارد.

۱۳۸نمایش متقاضی شرکت در بخش صحنه‌ای بودند که از این میان ۱۵اثر به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند. در مجموع ۵۲گروه نمایشی در شش روز جشنواره اجرا دارند و ۱۵۰اجرای نمایش در استان همدان خواهیم داشت. این جشنواره همزمان در همدان و هفت شهر دیگر ازجمله ملایر‌، تویسرکان‌، نهاوند‌، کبودرآهنگ‌ و… در هفت بخش مسابقه کودک‌، مسابقه نوجوان، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه خوانی‌، مسابقه خیابانی، تئاتر بین‌الملل‌، تولیدات ویژه با رویکرد آموزشی و تئاتر دانش‌آموزی‌۱۷نشست‌ تخصصی و کارگاه‌ آموزشی برگزار می‌شود.

به گفته مسئولان حاضر در جشنواره این آمارها حکایت از استقبال هنرمندان از جشنواره دارد. به همین دلیل آشنا تأکید کرد:‌اگر خواهان تقویت و تداوم تئاتر حرفه‌ای و خواستار تئاتری برای همه مردم هستیم، بهترین کار این است از دوره کودکی و نوجوانی سرمایه‌گذاری کنیم.شهرام کرمی که برای دومین سال پیاپی دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را پس از جشنواره تئاترفجر و جشنواره تئاتر استانی یکی از باسابقه‌ترین جشنواره ایران خواند. به گفته او در این دوره بخش‌های جدیدی اضافه شده و در بخش‌هایی هم با نظر سنجی از هنرمندان تغییراتی در آن داده شده‌است. کرمی از جدا‌سازی‌ گروه سنی کودک از نوجوان خبر داد و افزود: تفکیک موضوعی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید زودتر از این انجام می‌شد و ما خیلی دیر به آن رسیدیم اما این کار یک ضرورت بود و چشم‌اندازی برای آینده جشنواره است. در سال آینده به بخش تئاتر خردسال و تئاتر مهدکودکی هم توجه ویژه می‌شود.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از ۱۶تا ۲۲مهر‌ماه جاری در همدان برگزار می‌شود.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.