جشنواره تجسمی فجر سلیقه‌ای عمل می‌کنند/ موضوعی بودن ارسال آثار به جشنواره لطمه می‌زند

۵ م دیماه ،

علی جعفری عنوان کرد:

سینما پرس- گروه هفت هنر/علی جعفری معتقد است: هر جشنواره ای که به صورت موضوعی برگزار می گردد به کار لطمه زده و خلاقیت را از هنرمند می گیرد ومعمولا هم در این جشنواره ها یک نگاه سلیقه ای حاکم است.

علی جعفری هنرمند مجسمه ساز و مستند ساز در گفت و گو با خبرنگار حوزه تجسمی سینما پرس، از موضوعی شدن ارسال آثار به پنجمین جشنواره تجسمی فجر، اظهار نارضایتی کرد و گفت: در حدود کمتر از دو ماه قبل دفتر جشنواره فراخوانی برای ارسال آثار فرستاد که در آن موضوعی بودن آثار عنوان شده بود، این درحالی است که هیچ بخش آزادی در نظر گرفته نشده است و بسیار از هنرمندان نمی توانند آثار ارائه کنند.

اطلاع رسانی جشنواره تجسمی فجر ضعیف بوده است

وی افزود: برای موضوعی کردن آثار نیز بسیار دیر اطلاع رسانی کرده اند، در صورتی که هنرمند باید زمان کافی برای آماده سازی کارهای خود داشته باشد. وقتی قرار است جشنواره به صورت موضوعی خاص برگزار شود و بخش آزاد ندارد هنرمند محدود می گردد و مجبور است فقط در یک فضا کار کند که غالبا یک فضای محدود شده است، ما شاهدیم هر جشنواره ای که به صورت موضوعی برگزار می گردد به کار لطمه زده و خلاقیت را از هنرمند می گیرد.

این هنرمند تصریح کرد: وقتی رقابت به صورت آزاد باشد آثار بهتر و متنوع تری ارائه می گردد و این بالا رفتن کیفیت آثار به پربارتر شدن جشنواره کمک بزرگی می کند. این قضیه در مورد ساخت فیلم هم صدق می کند. به طور مثال می توانم اشاره کنم به جشنواره سینما حقیقت که بخشی با عنوان «ورزشی» در آن قرار دادند ولی فقط دو فیلم در آن حضور یافته بود و هیچ فضای رقابتی ای وجود نداشت وقتی یک موضوع تعیین می گردد فضا محدود می گردد و بالتبع رقابت نیز از بین می رود. زمانی که ما مسائل را بدون کارشناسی مطرح می کنیم از لحاظ منطقی دچار مشکل می شویم.

وی ادامه داد: من به عنوان مجسمه سازی که با سنگ های طبیعی کار می کنم حداقل یک زمان یکساله نیاز دارم که بتوانم روی کار انرژی بگذارم و تمرکز کنم وقتی تنها یک ماه قبل از برپایی جشنواره این موضوعی بودن ارسال آثار را مطرح کردند چطور می توانم کارها را به جشنواره برسانم. باید هر زمانی که جشنواره ای به پایان می رسد اعلام کنند در سال بعد قرار است برنامه ریزی جشنواره به چه شکل باشد و هنرمندان آمادگی کار کردن را پیدا کنند ولی هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و سال دیگر هم با یک سلیقه تازه برنامه های تازهی اعمال می گردد.

گاها نظرات مرکز گسترش سینما مستند با وزارت ارشاد همسو نیست

جعفری در ارتباط با سینمای مستند نیز اظهار داشت: متاسفانه به سینمای مستند بسیار کم بها داده می گردد و مرکز گسترش هم آنطور که باید به آن توجه ندارد، ما در این چند سال با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه بودیم. متاسفانه اگر به تمامی جشنواره ها مراجعه کنیم با جوایز و نام های تکراری روبه رو می شویم و اگر فقط به اسامی برگزیده جشنواره ها توجه کنید می بینید که این تکرار مشهود بوده است. این نشان از گزینشی عمل کردن، فضای بسته و سلیقه ای عمل شدن دارد درصورتی که وادی هنر سلیقه ای نیست و وقتی در آن اعمال سلیقه می گردد این اتفاقات نیز گریزناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه نظرات مرکز گسترش سینما مستند با وزارت ارشاد نیز گاهی همسو نیست، عنوان کرد: من فیلمی داشتم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت داشت ولی در مرکز گسترش سینما مستند تجربی فیلمنامه من رد شد و آن را بی محتوا خواندند، من متعجبم که چطور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوجه بی محتوایی کار نمی شود ولی مرکز گسترش کا را بی محتوا می خواند این یعنی هیچ اتفاق نظر و وحدتی در نظرات و تصمیم گیری ها وجود ندارد. این گلایه من از مرکز گسترش است که متاسفانه وقتی هم مطرح می گردد هیچ تغییر رویه و اصلاحی صورت نمی گیرد.

امروز تولیدات از لحاظ کیفیت، دچار کمبود آثار است

این مجسمه ساز از وجود فضای غیرحرفه ای در جشنواره ها خبر داد و بیان کرد: چه فیلمساز، چه مجسمه ساز و هر هنرمندی که وارد این وادی می گردد با فضایی غیرحرفه ای مواجه می گردد. من در جشنواره ای به این مسئله برخوردم که هیئت انتخاب فیلمی را ندیده بود و تنها به سبب اختلافاتی که مدیر آن با هنرمند داشت اثر وی را رد کرد. امروز تولیدات از لحاظ کیفیت دچار کمبود آثار است و یکسری اشخاص فقط هدایت کننده می باشند و دیگران نیز سوژه های تکراری را دنبال می کنند. باز من باید اشاره کنم که در جشنواره ای حضور داشتم که هیئت داوری علنا به یکی از دوستان گفت من جایزه تو را کنار گذاشته ام؛ این یعنی وضعیت برپایی جشنواره ها چقدر خراب است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قصدمان این است که هنر رشد کند و به جایگاه واقعی خود برسد، باید برای هنر ارزش  بیشتری قائل شد و در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های جشنواره ها رویه ای دیگر را دنبال کنیم.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۴۵۲


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.