جشنواره رسانه، علم و فناوری برگزار می شود

۴ م دیماه ،

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابلاغ آیین‌نامه برگزاری جشنواره رسانه، علم و فناوری خبرداد.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  پرویز  کرمی خاطرنشان کرد: تبیین اهمیت و جایگاه علم و فناوری در پیشرفت کشور،گسترش کمی و ارتقاء کیفی سطح محتوا و مطالب رسانه‌ای در ارتباط با موضوعات علم و فناوری، جهت‌دهی رسانه‌ها در راستای مسئله‌ها و اولویت‌های نظام علم و فناوری کشور، افزایش انگیزه در فعالان رسانه‌ای برای ترویج و پوشش و انعکاس مطلوب موضوعات علمی، فناوری و نوآوری و ترویج علم از جمله اهداف برگزاری جشنواره رسانه و علم و فناوری به شمار می رود.

به گفته وی انعکاس دستاوردهای علمی و فناوری کشور در رسانه‌ها (شنیداری، دیداری، مکتوب و مجازی)، علاوه بر اینکه سبب امیدآفرینی و ایجاد تحرک بیشتر در سطح کشور می‌شود، افزایش انگیزه فعالان این حوزه را نیز به دنبال خواهد داشت.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در راستای راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری در جامعه و تاکید راهبردکلان شماره ۲ این نقشه مبنی بر توجه به علم و تبدیل آن به یکی از گفتمان های اصلی جامعه و ایجاد فضای مساعد و مولد علم و فناوری بر مبنای آموزه های اسلامی در صورت تولید آثار رسانه‌ای قوی، تأثیرگذاری این آثار، ضمن کمک به شکوفایی علمی کشور  و ترویج علم ، سایر ملل و کشورها را نیز در بر خواهد گرفت که این مسئله به الهام‌بخشی و الگوسازی در سطح منطقه و جهان کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در کنار طرح دستاوردها و اقدامات مثبت ، انعکاس دقیق و عالمانه چالش‌ها و مشکلات موجود در نظام علم و فناوری کشور، به حل این مشکلات نیز کمک شایانی خواهد کرد.

کرمی با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور (اقدام ملی ۹، ۱۰ و ۱۱ ذیل راهبرد کلان ۲) بر ایجاد جشنواره ای برای حمایت از تولیدات رسانه‌ای در ارتباط با علم و فناوری تأکید شده است،تصریح کرد: بر این اساس معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور آیین نامه ای برای برگزاری جشنواره رسانه، علم و فناوری را در راستای فعالیت های فرهنگ ساز  و جریان ساز خود، جهت اجرا تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه ارکان برنامه‌ریزی و اجرای جشنواره رسانه ، علم و فناوری شامل رئیس جشنواره (معاون علمی و فناوری رئیس جمهور)،شورای سیاستگذاری جشنواره ،دبیرکل جشنواره (دبیر شورای سیاستگذاری) و دبیرخانه جشنواره است،خاطرنشان کرد: اعضای شورای سیاستگذاری از سوی رییس جشنواره و از میان نمایندگان تام الاختیار رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگان حوزه رسانه و متخصصان علم و فناوری و معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتخاب می‌شوند.

وی افزود: وظایف این شورا عبارتست از تعیین سیاست ها،خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری‌های کلی جشنواره ،بررسی و تصویب معیارهای کلی ارزیابی تخصصی آثار و فعالان رسانه‌ای، تعیین بخش ها و قالب های پذیرش آثار در جشنواره جهت فراخوان عمومی، نظارت کلی بر فرایندهای اجرایی جشنواره و عملکرد دبیرخانه ، تصویب دستورالعمل های اجرایی جشنواره و تعامل و هم افزایی و جلب مشارکت با سایر دستگاه های مسوول در این حوزه می باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه دبیرکل جشنواره، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است،گفت: تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره ، پیگیری اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری جشنواره  و تشکیل دبیرخانه و نظارت بر عملکرد آن در راستای سیاستهای مصوب شورای سیاستگذاری از جمله  وظایف دبیر جشنواره محسوب می شود.

دبیرکل جشنواره رسانه ، علم و فناوری تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره می بایست مجموعه‌ای توانمند، خلاق، آشنا با رسانه و مفاهیم علم و فناوری بوده و بر اساس سیاست‌های مورد نظر شورای سیاستگذاری، مسئولیت انجام فعالیت‌های اجرایی جشنواره را برعهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: وظایف دبیرخانه جشنواره رسانه و علم و فناوری شامل تنظیم و تشکیل ساختار، هیأت انتخاب، هیأت داوری و کمیته‌های تخصصی و موضوعی، تنظیم و اعلام فراخوان آثار رسانه‌ای،اطلاع رسانی مطلوب و ارتباط نزدیک با اصحاب رسانه، پیشنهاد بخش ها وموضوعات و شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی تخصصی آثار و فعالان رسانه‌ای به شورای سیاستگذاری، پالایش و بررسی اولیه آثار دریافتی، داوری و ارزیابی آثار ، انجام فعالیتهای اجرایی جهت برگزاری مراسم نهایی جشنواره، طراحی و برگزاری مراسمات جانبی از جمله دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران – که اولین دوره آن آبان ماه سال جاری – برگزار شد و فراهم آوردن زمینه آشنایی بیشتر ایشان با فعالان عرصه علم و فناوری است.

به گفته کرمی دبیرخانه جشنواره رسانه و علم و فناوری  موظف است به منظور بررسی و ارزیابی تخصصی محتوای آثار و تعیین وزانت علمی آنها، از توان علمی مجموعه‌های تخصصی و علمی کشور از جمله بنیاد ملی نخبگان، ستادهای فناوری راهبردی و کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و سایر مراجع تخصصی استفاده کند.

دبیرکل جشنواره رسانه و علم و فناوری ادامه داد:همچنین دبیرخانه موظف است در صورت تصویب شورای سیاستگذاری، در سایر جشنواره های فرهنگی و هنری کشور حضور یافته و از ایجاد بخش ویژه علم و فناوری در آنها حمایت کند که به عنوان نمونه می توان به جشنواره مطبوعات،جشنواره صدا و سیما و فیلم مستند  اشاره کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایان از تمامی مدیران مسوول مطبوعات، مدیران شبکه های صدا و سیما،مدیران عامل خبرگزاری ها،خبرنگاران و فعالان حوزه علم و فناوری دعوت به عمل می آورد تا برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه این جشنواره  همکاران خودشان را در این معاونت را یاری کنند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.