جشنواره رنگ موسیقی با ˝همنوازان حصار˝ افتتاح شد/ قمصری ˝بم کمان˝ و ˝کلارینت˝ با هم نواخت

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

گزارشی از کنسرت علی قمصری

شامگاه شنبه ۱۷ خردادماه گروه ˝همنوازان حصار˝ به سرپرستی علی قمصری با کنسرت ˝سخنی نیست˝ در تالار وحدت به روی صحنه رفتند و با این اجرا فستیوال رنگ موسیقی را رسما افتتاح کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین// “همنوازان حصار” در این کنسرت قطعاتی از آلبوم “سخنی نیست” علی قمصری را اجرا کردند که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده است. تفاوت عمده این کار با آثار پیشین قمصری استفاده از هم‌خوانی چهار خواننده زن است که با همراهی صدای هم‌خوانان مرد می‌تواند شیوه‌ای خاص در موسیقی آوازی ایران به شمار آید.

“سخنی نیست” در مایه‌ اصفهان آغاز و با آمیزه‌ صوتی متفاوتی با هسته‌ مرکزی تار، عود و بم‌کمان و همراهی سازهای کوبه‌ای، و هم‌چنین نقش‌آفرینی خواننده‌ها در قالب‌های مختلف (در آواز شوشتری) ادامه پیدا کرد و در ابوعطا و سرانجام در نوا با سازبندی و تمی دگرگون شده پایان یافت.

قطعات “شعر بی‌واژه”، “سخنی نیست”، “نسل ما”، “تنهایی ما”، “لکه‌های بی‌رنگ”، “آینه”، “اراده” و “بی‌قرار” با اشعاری از شاملو و ابتهاج تشکیل دهنده این کنسرت بودند.

قطعه “آینه” با شعری از هوشنگ ابتهاج یکی از قطعاتی بود که مورد تحسین و تشویق پرشور حاضران قرار گرفت: آه ای آیینه این روز تو نیست/ پشت این صبح دروغین تیرگی ست/ ای غریب افتاده ی برگشته روز / کار دارد با تو این هجران هنوز…

پیش از اجرای دو قطعه آخر کنسرت، علی قمصری حاضران را لحظاتی به تکنوازی ساز “دیوان” میهمان کرد اما آنچه در قطعه آخر بیش از هرچیز جالب توجه و تحسین برانگیز بود، نوازندگی مصباح قمصری بود که دو ساز “بم کمان” و “کلارینت” را در اجرای قطعه “بی‌قرار” به طور همزمان می‌نواخت. اجرای خوب هم‌خوانان از غزل “سایه” نیز زیبایی کار را دوچندان کرده بود: سیری مباد سوخته ی تشنه کام را/ تا جرعه نوش چشمه ی شیرین گوار توست / بی چاره دل که غارت عشقش به باد داد/ ای دیده خون ببار که این فتنه کار توست…

سیاوش روشن (عود)، همایون نصیری (سازهای کوبه‌ای)، حسین رضایی‌نیا (دف و دایره)، مصباح قمصری (بم کمان و کلارینت) به همراه بانوان گروه هم‌خوان هاله سیفی‌زاده، سحر محمدی، مژده بهرامی و بهرخ شورورزی یاران علی قمصری در گروه “همنوازان حصار” بودند که در اجرای این کنسرت حضور داشتند.

یادآوری می‌شود اولین دوره جشنواره رنگ موسیقی نیمه دوم خرداد ماه امسال به مدت ۵ شب در تالار وحدت برگزار می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، یکشنبه ۱۸ خرداد “گروه آوازی تهران” (وکاپلا) به سرپرستی میلاد عمرانلو و خوانندگی وحید تاج، دوشنبه ۱۹ خرداد “ارکستر سازهای بادی تهران” به سرپرستی سینا ذکایی، سه‌شنبه ۲۰ خرداد گروه “دف و نی” به سرپرستی و خوانندگی بیژن کامکار، پنجشنبه ۲۲ خرداد “ارکستر بزرگ کیوان ساکت” به خوانندگی وحید تاج، مجتبی عسگری، محمود صالحی، شاهو حسینی و رضا فلاحی کیاسرایی میزبان علاقه مندان موسیقی خواهند بود.

 انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.