جشنواره محیط زیست شهری تمدید می شود

دومین جشنواره محیط زیست شهری که چهارشنبه شب با کاشت ۲۲ نهال بلوط در بوستان ولایت آغاز به کار کرد با استقبال مردم جنوب پایتخت روبرو شده که به گفته رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران احتمالا تا شب ۲۰ شهریور تمدید خواهد شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، مهندس محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت: استقبال خانواده‌های مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۹ و دیگر مناطق شهر تهران به دلیل محتوای برنامه‌های آموزشی در غرفه‌های مناطق و سازمان‌های مرتبط با خدمات شهری چشمگیر بوده و ما را در استمرار جشنواره مصمم کرده است.

وی افزود: هدف از برگزاری دومین دوره جشنواره محیط زیست شهری آموزش مردم با هدف جلب مشارکت آنها در برنامه‌های شهری به خصوص محیط زیست و مدیریت پسماند بوده است تا در آینده مردم خود مسئولیت حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهر را بر عهده گیرند.

وی اظهار داشت: یکی از اهدف برگزاری این جشنواره توجه به نسل کودک و نوجوان است زیرا آنها در آینده‌ای نه چندان دور شهروندانی هستند که در حفظ فرهنگ مدیریت سبز در شهر بسیار تاثیرگذارند.

به اعتقاد وی مشارکت مردم در حفظ محیط زیست و آموزش آن به کودکان امروز می‌تواند به روشی تبدیل شود که پیروی از این روش نه تنها برای امروز خود سود تولید می‌کنند، بلکه موقعیت آینده خود را نیز تثبیت می‌کند.

جشنواره محیط زیست شهری با حضور هنرمندان محبوب کشور در بوستان بزرگ ولایت با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح هر شب میزبان شهروندان تهرانی است.

جشنواره محیط زیست محلی برای اطلاع رسانی از وضعیت پسماند تهران

سیدمحمد فیاض ، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در مراسم افتتاحیه گفت: روزانه هفت هزار تن پسماند در شهر تهران تولید می شود که با این وجود مسئله اهمیت بهداشت شهر و سلامت شهروندان بیش از همه مسائل دیگر برای ما اهمیت دارد جشننواره محیط زیست شهری جایی است که می توان این موضوعات را در آن اطلاع رسانی کرد.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد زباله های تولید شده خشک هستند و ۶۵ درصد دیگر زباله تر است، افزود: در این جشنواره می توانیم با آموزش شهروندان شمار تعداد کسانی که در طرح تفکیک از زباله به شهرداری و محیط زیست شهری شان کمک می کنند را اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه آشنایی با فرایند فعالیت در حوزه مدیریت پسماند، در شهری به بزرگی تهران اهمیت فراوانی دارد، اظهار داشت: بخش خصوصی و پیمانکاران حوزه‌های مختلف در مسئله پسماند باید به جامعه شناسانده شوند و با ارائه دستاوردها و عملکردها و برنامه‌های خود در سطح شهر اطلاعاتی را به شهروندان منتقل کنند.

وی تاکید کرد: حضور بخش خصوصی و پیمانکاران فعال این حوزه در جشنواره می‌تواند باعث آشنایی بیشتر مردم با فعالیت‌های این گروه‌ها باشد و این اشنایی می تواند نتایج خوبی را در برداشته باشد.

فیاض با بیان اینکه این سازمان اقدامات گسترده ای را در راستای کاهش و حذف معضلات ناشی از پسماندهای شهر تهران و ارتقاء کیفی و کمی حوزه مدیریت پسماند شهر تهران به انجام رسانیده است، گفت: موفقیت های حاصل شده در این حوزه باعث شده تا سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان یکی از الگوهای اجرایی در میان شهرداری های کشور مطرح باشد.

وی تأکید کرد: اهمیت بهداشت شهر و سلامت شهروندان بیش از همه مسائل جانبی برای ما اهمیت دارد و همین مسئله باعث شده روزانه چندین بار زباله‌های سطح شهر جمع‌آوری شود اما متأسفانه همین خدمات توقع مردم را بالا برده و آنها فکر می‌کنند هر زمان زباله‌هایشان را بیرون بیاورند قابل جمع‌آوری است.

وی با تأکید بر اینکه ۱۵درصد زباله‌های تولیدی در تهران تفکیک شده است گفت: این رقم در حقیقت رقم قابل توجهی است اما کافی نیست و در مرکز نهایی انباشت زباله در کهریزک کارپردازش زباله انجام می‌شود که هدف از آن جداسازی زباله‌تر و خشک از همدیگر است. فیاض اظهار داشت: ۳۵درصد زباله‌های تولید شده در تهران خشک است ولی زباله‌های‌تر که رقم بالایی را شامل می‌شود هزینه‌های بسیاری را برای شهرداری به‌دنبال دارد اما روند جدا‌سازی‌ آن در کهریزک انجام می‌شود.

رضا قدیمی ، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهری گفت: با برپایی نشست های تخصصی تصمیم داریم در زمینه آلودگی هایی که مشاغل برای محیط زیست شهری ایجاد می کنند به مردم آگاهی دهیم.

وی افزود: از آنجایی که شناسایی و طبقه بندی مشاغل مزاحم که به آلودگی شهر می پردازند وظیفه شرکت ماست از روسای اتحادیه ها و گروههای مختلف شغلی دعوت کردیم تا درباره تبعات ضایعات که به وسیله مشاغلشان به شهر وارد کنند را یادآوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم نیاز دارند بدانند، اظهار داشت: مردم و بسیاری از افرادی که در مشاغل متفاوت مشغول هستند نیاز به آموزش دارند اینکه باید با محیط زیست زندگی شان چگونه رفتار کنند.

وی از برپایی غرفه کودک ونوجوان و نشست تخصصی در این جشنواره خبر داد و گفت: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با برگزاری مسابقه با موضوع محیط زیست ویژه کودک و نوجوان، مسابقه نقاشی، اریگامی، تئاتر خیابانی و .. با حضور کارشناسان محیط زیست سعی داریم به ترویج آموزش های شهروندی بپردازیم.

وی با بیان اینکه بحث آموزش مشاغل را در ارتباط با نحوه تفکیک، بازیافت و مدیریت پسماند را مدنظر داریم، افزود: مشاغل آلایندگی بسیار زیادی می توانند داشته باشند بنابراین باید به خصوص به کودکان آموزش داد و باید به مردم گفت که چقدر زباله های تولیدی شان به محیط زیست می تواند آسیب بزند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.