جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی، زمینه‌ای برای تعامل بیشتر نمایشنامه نویسان

۱۸اردیبهشت،

احمد جولایی مطرح کرد:

احمد جولایی برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی در سطح ملی را حرکتی مثبت در جهت تقویت نمایشنامه نویسی خواند و گفت: برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به صورت منظم و سالانه می تواند زمینه ای را برای تعامل بیشتر نمایشنامه نویسان در سراسر کشور فراهم آورد.

به گزارش هنرآنلاین، احمد جولایی برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی در سطح ملی را حرکتی مثبت در جهت تقویت نمایشنامه نویسی خواند و گفت: برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به صورت منظم و سالانه می تواند زمینه ای را برای تعامل بیشتر نمایشنامه نویسان در سراسر کشور فراهم آورد.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به صورت صحیح و بدون مسائل جانبی برگزار شود بسیار اثربخش خواهد بود و امیدوارم با استفاده از نظرات اهل فن و با رعایت حقوق فرهیختگی برای یک نویسنده این جشنواره بتواند جای خالی در این زمینه را پر کند.

پژوهشگر و موسس رشته تئاتر دانشگاه آزاد بوشهر خاطر نشان کرد: به زعم من ایجاد بنیاد ادبیات نمایشی کار پسندیده ای است و این بنیاد می تواند زمینه ای را فراهم آورد که نمایشنامه نویسان برتر کشور به دور یکدیگر بنشینند و رو در رو به نقد و بررسی آثار بپردازند و با علم به تقویت متون نمایشی در این راستا گام ارزنده ای را بردارند.

وی ضمن اشاره به این نکته که نمایشنامه گونه ای ادبی و دستورالعملی برای اجراست، گفت: نمایشنامه وقتی سودمند است که در اختیار گروه های اجرایی قرار بگیرد و با ایجاد بانک اطلاعاتی نمایشنامه، گروه های نمایشی قدرت انتخاب بالایی خواهند داشت.

دکتر جولایی راه اندازی و ایجاد بانک اطلاعات نمایشنامه نویسان در بنیاد ادبیات نمایشی را کاری قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: وقتی کلیه ی نمایشنامه نویسان به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند می توانند با انواع نمایشنامه نویسی از این راه آشنا شوند، چه نمایشنامه هایی که نوپرداز می باشند و چه نمایشنامه های کلاسیک و همچنین کارهایی که از قبل بوده و یا ترجمه شده است.

جولایی که دکترای پژوهش هنر دارد، معتقد است که نمایشنامه چراغ صحنه را روشن می کند و می گوید: درست است که عمر نمایشنامه نویسی در کشور ما بالا نیست اما بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید کاری کند که در جهت بین المللی شدن نمایشنامه های ایرانی پیش برویم تا نویسنده های ما هم مانند اروپا و جهان عرب در سطح بین المللی شناخته شوند.

وی تاکید کرد: با این شیوه نگرش نمایشنامه نویسی دیگر شاخه ای مهجور در ادبیات نمایشی محسوب نمی شود، بلکه نمایشنامه با ارزیابی این دوره به شاخه بالقوه ادبیات ایران تبدیل شده که به تئاتر معاصر و ادبیات ایران کمک می کند.

جولایی دربارهٔ برگزاری کارگاه های آموزشی توسط بنیاد ادبیات نمایشی گفت: واقعیت این است که به غیر از فارغ التحصیلان ادبیات نمایشی و تویسندگان تجربی که با سپری کردن سالیان، نوشتن نمایشنامه را آموخته اند، باقی اشخاص این علم و تکنیک را نمی دانند. چون نمایشنامه روایتِ صرف نیست و ما متاسفانه شاهد از بین رفتن استعدادهای بسیاری هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی ایران به زعم من اقدامی ضروری در عرصه ادبیات نمایشی کشور بود و امیدوارم که آرشیوی غنی در این عرصه شکل بگیرد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.