جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی آثار رسیده را منتشر کند

۱۰م دیماه ،

داوود کیانیان ضمن تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، خواستار اهتمام دست اندرکاران این جشنواره برای چاپ آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شد.

به گزارش هنرآنلاین، کیانیان برگزاری این جشنواره را قدم موثری در زمینه اعتلای هنر نمایشنامه نویسی دانست و اظهار کرد: این جشنواره دارای کاربردهای بسیار خوبی در این زمینه است، اما کافی نیست، زیرا طبیعتاً در یک جشنواره نمایشنامه نویسی بهترین ها انتخاب می شوند و از آن ها نیز برای چاپ حمایت می‌شود.

کیانیان در ادامه افزود: در واقع بنیاد ادبیات نمایشی، که برگزارکننده این جشنواره است، از آثاری که انتخاب می شوند، در زمینه چاپ حمایت می کند؛ در صورتی که اگر کارشناسی دقیقی صورت گیرد، بیش از نیمی از آثار رسیده به جشنواره قابل چاپ خواهد بود. به همین سبب لازم است برای چاپ دیگر نمایشنامه ها، که در اولویت های بعدی قرار می گیرند، برنامه ریزی شود و امید است بنیاد ادبیات نمایشی برای تحقق این موضوع برنامه ریزی جدی ای داشته باشد.

نویسنده نمایشنامه “اجاق‌کور” تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی می تواند، در جهت حمایت از نمایشنامه نویسان، با پیشنهاد و سفارش برای چاپ نمایشنامه ها، انتشار یافتن و خرید آن ها بعد از چاپ گام بردارد.

کیانیان در ادامه از عدم دسترسی نمایشنامه نویسان به چاپ آثارشان به عنوان بزرگ ترین معضل در زمینه نمایشنامه نویسی یاد کرد و گفت: وقتی یک نمایشنامه چاپ نشود، دیگران نتوانند آن را بخوانند و کارگردانان نتوانند آن را به اجرا درآورند، ناقص می ماند.

پژوهشگر تئاتر کودکان و نوجوانان چاپ آثار جشنواره ملی نمایشنامه نویسی را به عنوان مفیدترین اقدام بنیاد ادبیات نمایشی عنوان کرد و افزود: اگر بنیاد به چاپ نمایشنامه ها اقدام کند، با این کار می تواند ضعف در نمایشنامه نویسی و نبود نمایشنامه های خوب را از بین ببرد، زیرا خوانندگان می توانند آن ها را بخوانند، منتقدان نقد کنند و در نتیجه نمایشنامه نویس می تواند یک روند تکاملی را طی کند.

کیانیان در پایان به برگزاری همایش با حضور کارشناسان برتر نمایشنامه نویسی به عنوان راهکاری به منظور ایجاد انگیزه برای نمایشنامه نویسان اشاره و خاطرنشان کرد: نقد نمایشنامه ها مسئله بسیار مهمی است و این جشنواره یقیناً کارشناسانی دارد که نمایشنامه ها را می خوانند، اما هرگز این نمایشنامه ها نقد نمی شوند؛ در صورتی که کارشناسان می توانند برای تک تک نمایشنامه های رسیده به جشنواره نقد درست داشته باشند و از نمایشنامه نویسان دعوت به عمل آورند تا در این گفت و گو حضور داشته باشند و نقاط ضعف و قدرت نمایشنامه را به نویسنده آن اثر بگویند. این گفت و گو می تواند سبب رشد و ارتقای سطح کیفی هنر نمایشنامه نویسی در کشور شود.

گفتنی است، اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، به همت بنیاد ادبیات نمایشی، ۲۱ فروردین ماه سال ۹۲ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.