جشنواره موسیقی فجر دومین شب را چگونه گذراند؟

جشنواره موسیقی فجر دو روز است که رسما کار خود را آغاز کرده است و تماشاگران در این دو روز، بیش از ۲۰ اجرا را به نظاره نشسته‌اند. در این شب همچنین جمعی از شخصیت‌های دولتی در سالن‌های اجرا حاضر شدند تا در کنار مردم به نوای موسیقی هنرمندان کشورمان گوش سپارند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در دومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۱۱ گروه در شش سالن تهران به روی سن رفتند که با احتساب روز نخست می‌توان گفت بیش از ۲۰ درصد از اجراهای گروه‌های حاضر در جشنواره، به پایان رسیده است.

در این روز هم برخی از اجراها تحت تاثیر حوادث اخیر به درگذشتگان و بازماندگان این اتفاقات تقدیم شد؛ ضمن اینکه روز مادر و روز عشق نیز بسیاری از اجراها را تحت تاثیر خود قرار داد.

در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر باز هم برخی سالن‌های اجرا، شاهد صندلی‌های خالی بود که در صورت پر بودن، می‌توانست گرمای بیشتری به جشنواره ببخشد.

جمعه ـ ۲۵ بهمن ماه ـ گروه «میسان» از خوزستان و گروه کردی «هاوار» آذربایجان در تالار سوره حوزه هنری اجرا داشتند.

اعضای گروه «میسان» که برای دومین بار است در جشنواره موسیقی فجر حضور دارند، همانند همیشه با لباس‌های عربی در سالن حاضر شده بودند و با اجرای پنج آهنگ‌ به زبان عربی، سانس خود را به پایان رساند که با استقبال حاضران در سالن همراه بود. این گروه در سه بخش موسیقی مقامی خوزستان، موسیقی آئینی و رقص سنتی، همچنین بخش نوجوان فعالیت می‌کند.

در بخش دوم سانس اول هم گروه «هاوار» که اعضای آن را افراد بین ۱۹ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دادند، با لباس‌های کردی به صحنه رفتند و اجرایشان را با دونوازی دوزله و ضرب شروع کردند. این گروه که برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است، سابقه اجرا در کشورهای ترکیه، عراق و اروپا را هم دارند.

گروه «هاوار» فعالیتش را از سال ۱۳۸۵ شروع کرده و هدفشان این است که موسیقی فولکلور کردی را به همان شکلی که وجود دارد و بدون دخل و تصرف به مخاطبان ارائه دهند. 

در این شب گروه «خنیاگران خیام» که اعضای آن متشکل از ۹ مرد و یک زن بودند هم در حالی که همگی لباس‌های سیاه بر تن داشتند در سالن سوره به اجرای برنامه پرداختند.

در بخشی از این اجرا، گروه خنیاگران خیام با درخواست یکی از مخاطبان در سالن برای اجرای قطعه «از خون جوانان لاله دمیده» روبه‌رو شدند.

اما نوای موسیقی‌ ارکستر فرهنگ و هنر به رهبری نادر مشایخی جمعه شب در تالار رودکی به صدا درآمد. این اجرا به قطعاتی از دوران‌های مختلف تاریخ اختصاص داشت که برخی از آنها روزگاری به بهانه مفهوم «صلح» ساخته شده بودند و امروز برای ما و نسل‌های بعدی به یادگار مانده‌اند.

پیش از آغاز اجرا، فیلم مستند کوتاهی از نادر مشایخی که رهبری بخشی از قطعات اجرای جمعه شب اکستر را برعهده داشت، به نمایش درآمد. پس از نمایش فیلم هم محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) که در این اجرا حضور داشتند، به صورت نمادین از نادر مشایخی تقدیر کردند و در عین حال اعلام شد که بزرگداشت اصلی به صورت رسمی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر انجام می‌شود. 

بخش نخست اجرای ارکستر فرهنگ و هنر هم به دلیل کسالت مشایخی توسط شهرام توکلی رهبری شد.

تالار رودکی در شب جمعه همچنین میزبان گروه «نواساز» به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی بود. علی ربیعی سخنگوی دولت و محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی به دیدن این اجرا نشستند.

«نواساز» گروهی است به سرپرستی علی‌اصغر عربشاهی که در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و پس از آن در همان سال کنسرت «سیاه مشق» را در تالار رودکی به روی صحنه برد و سپس با حضور در جشنواره‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد.

شامگاه جمعه (۲۵ بهمن ماه) در سانس نخست تالار وحدت ارکستر بادی پارس به سرپرستی ناصر نظر و رهبری حسین شریفی به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک، آثار موسیقی سینمای جهان و چند قطعه محلی پرداخت.

در قسمتی از کنسرت حسین شریفی از ناآشنا بودن سازهای بادی در ایران سخن گفت و از عزم مجموعه ارکستر پارس در شناساندن این سازها سخن گفت.

او تاکید کرد که سازهای بادی فقط برای اجرای قطعات مارش گونه و نظامی نیستند و این سازها قابلیت اجرای قطعات رمانتیک و حتی آوازی را هم دارند.

در تالار وحدت در سانس دوم، حجت اشرف‌زاده در تمام کنسرت خود در جشنواره موسیقی فجر همواره از عشق سخن گفت و بر زندگی با عشق تاکید ‌ورزید. او هر بار پیش از اجرای یک قطعه ابیاتی از اثر پیش‌رو را می‌خواند و اینگونه آن را معرفی می‌کرد. این کنسرت در تمام طول اجرا با استقبال مخاطبان همراه بود.

حجت اشرف‌زاده، خواننده پاپ که سبک او سنتی و تلفیقی است، همراه سازهای غربی و ساز ایرانی کمانچه در قالب گروه ماهیما کنسرت خود را اجرا کرد. حضور محمد علی بهمنی ترانه سرای معاصر در سالن باعث تشویق ممتد این ترانه سرا توسط حاضران در سالن شد.

در دومین شب از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، کنسرت گروه «اش» در بخش موسیقی تلفیقی با امید به «برقراری جریان موسیقی در کشور و قطع نشدن آن» در برج آزادی برگزار شد.

گروه «اش» به سرپرستی علیرضا اشرف‌پور در ابتدا به احترام درگذشتگان حوادث اخیر ۳۰ ثانیه سالن را به سکوت فراخواندند.

در ادامه اشرف‌پور با طرح این مساله که چرا مانند برخی گروه‌ها جشنواره فجر را تحریم نکرده است، به بیان این جملات پرداخت: «ما معتقدیم جریان موسیقی در این کشور به شکلی باید پایدار بماند؛ ضمن اینکه ما یک گروه شاد و پاپ و مناسبتی نبودیم که اجراهایمان با فضای اخیر هم‌خوانی نداشته باشد.» این گروه که از ابتدای سال ۹۸ پا به عرصه موسیقی گذاشته، قطعات خود را بر اساس اشعاری از بزرگان ادبیات تنظیم و آهنگسازی کرده بودند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز دوم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در نخستین سانس خود به میزبانی گروه موسیقی «بانگ نو» رفت. در شب بیست و پنجم بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مد های موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه مندان این سبک موسیقی رساندند.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و پیمان خازنی، آهنگساز و نوازنده تار، از مهمانان اجرایی از این گروه بودند.

مدیرعامل خانه موسیقی در حاشیه این اجرا در گفت‌وگویی به جایگاه کنونی جشنواره اشاره و بیان کرد: من از گذشته های دور همواره منتقد جشنواره بودم و دوست داشتم جشنواره موسیقی فجر به جایگاهی که لایق آن است برسد. متاسفانه سال گذشته زحمات بسیاری که برای ارتقاء جشنواره کشیده شده بود، از بین رفت. دوباره ساختن کار سختی است. بر هیچ کس پوشیده نیست که جشنواره موسیقی آن طور که باید و شاید عیار پیدا نکرده و حمایت کافی را برخود ندیده است. همه باید تلاش کنند تا جشنواره‌ای که متعلق به هنرمندان موسیقی و بستری برای موسیقی این مرز و بوم است، ارتقا پیدا کند. باید از ظرفیت منحصر به فرد جشنواره موسیقی فجر برای رشد موسیقی استفاده شود، تا در جامعه بین المللی نیز جایگاهش را پیدا کند. همان طور که همه جشنواره های موفق سابقه های طولانی دارند، این امر نیز نیاز به یک کار مستمر و دراز مدت دارد.

گروه موسیقی «اقبال آذر» به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی پور هم در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. این گروه موسیقی که به احترام آواز خوان صاحب سبک، اقبال آذر، نام گذاری شده است، در دومین سانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی، …. اجرا کرد. این گروه مژده انتشار قطعاتی را نیز در سال آینده داد.

در بخش پاپ از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رضا بهرام، شامگاه ۲۵ بهمن‌ماه طی دو  سانس کنسرت در نمایشگاه بین‌المللی میلاد اجرا کرد.

در این اجرا بهرام برای اثبات زنده بودن اجراهایش دست به خواندن بدون حضور نوازنده‌ها بزند.

علی اصغر مونسان معاون ریاست جمهوری و وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از مهمانان این کنسرت بودند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا پنج شب دیگر ادامه دارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.