جشنواره موسیقی نواحی آخرین ملودی خود را نواخت

۳۱اردیبهشت،

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تجلیل از اساتید پیشکسوت این عرصه از موسیقی و معرفی دبیر نهمین دوره این جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین،‌ مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ حمید شاه‌آبادی معاونت هنری ارشاد،‌ علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی، بهمن کاظمی دبیر این جشنواره، پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، عبدالحسین مختاباد و حسام الدین سراج از خوانندگان موسیقی سنتی ایران، زیدالله طلوعی و هادی منتظری از کارشناسان علمی این دوره از جشنواره و جمعی از هنرمندان موسیقی نواحی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا پس از قرائت قرآن گروه الغدیر عربی از خوزستان به صحنه آمد، همچنین سعید سیاحی، داریوش میرداوودی، مسعود شیدایی و… از اعضا و نوازندگان این گروه بودند.

در ادامه بهمن کاظمی، دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی دربارهٔ این جشنواره گفت: هشتمین جشنواره موسیقی نواحی با فراخوانی گسترده آغاز به کار کرد که ۱۹۰ پرونده و ۱۲۰۰ اثر برای ما ارسال شد که در نهایت ۱۲ گروه در تهران و ۱۰ گروه در کرمان به اجرای برنامه پرداختند. همچنین در تهران ۴۲ اجرا داشتیم.

دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی افزود: تاکید این جشنواره اصالت برمبنای موسیقی نواحی بود به همین سبب در این جشنواره از هشت هنرمند پیشکسوت نواحی تجلیل شد و ساز رباب الشاعر معرفی شد. همچنین با آیین هی را آشنا شدیم.

در ادامه این مراسم سید قدم یار حسینی ۱۲۰ ساله تنبور نوازی پرداخت و سید مبین میرزایی ۱۰ ساله قطعه درفش کاویان را برای مخاطبان اجرا کرد.

همچنین در ادامه علی شرفی قطعه تنگ سر (پیش درآمد عروسی) را با ساز نی انبان اجرا کرد که با تشویق مخاطبان همراه شد.

سپس سید محمد حسینی (وزیر ارشاد) ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران هشتمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: بسیار خوشحال هستیم که پس از یک دوره وقفه دوباره این جشنواره راه اندازی شد و در این جا لازم می دانم تا از همه پیشکسوتان که دراین جشنواره حضور پیدا کردند تشکر کنم.

وزیر ارشاد د رادامه افزود: آواها و نغمه ها با زندگی مردم آمیخته شده است. در هر منطقع ای موسیقی خاص وجود دارد و هر منطقه ای آوای مخصوص خود دارد که این نغمه ها جاذبه به خصوصی به وجود آورده است. موسیقی نواحی متعلق به هویت ایرانی است.

سید محمد حسینی در ادامه تاکید کرد: بهتر است این نغمه ها در عرصه های بین المللی مطرح شود زیرا این نواها در تمامی زندگی انسان لحظه های شادی و غم همراه انسان است . بیانگر آداب و سنت و آیین ها است. همچنین این نوع موسیقی تاثیر بسیاری بر کشورهای دیگر از جمله ارمنستان و تاجیکستان و… گذاشته است.از جمله دستاوردهای این جشنواره حضور بزرگانی چون عاشیق حسن اسکندری، اسحاق بلوچ نسب، قلیچ انوری و بسیاری از بزرگان موسیقی نواحی بوده که بر دست اندرکاران جشنواره منت نهادند و پاسخ مثبت دادند.

در ادامه این مراسم عاشیق حسن اسکندری یک قطعه آذری برای مخاطبان اجرا کرد.

همچنین سیدمحمد حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاه آبادی(معاون امور هنری وزارت ارشاد)، علی رضا پاشایی(سرپرست دفتر موسیقی)، سید عباس سجادی(مدیر بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری)، هادی منتظری، زید الله طلوعی و عبدالحسین مختاباد به روی صحنه آمدند تا لوح تقدیر و تندیس هشتمین جشنواره موسیقی نواحی را به منتخبان بخش تجلیل جشنواره اهدا کنند.

در این مراسم که با اجراهای متعددی همراه بود، ازپیشکسوتان عرصه موسیقی نواحی ایران همچون؛ سید خیال یادگاری،‌ رسول بخش زنگشاهی، سهراب محمدی، صمد حبیبی، احمد علی شرفی، شیخ مراد ترکمن، عاشق حسن اسکندری و ابوسعد ضرغامی ، سید مبین میرزایی، احمد تجیب شیخ مراد کنی و مریم نقیبی تجلیل شدند.

همچنین بهمن کاظمی با حکم سیدحمید شاه آبادی به عنوان دبیر دوره بعدی جشنواره موسیقی نواحی منصوب شد و حکم خود را دریافت کرد.

در بخش پایانی برنامه نیز ابوسعد زرگانی به اجرای باب الشاعر، پیمان غمخوار احمدی به اجرای دوتار خراسانی و گروه نمادین به اجرا پرداختند.

گزارش تصویری مرتبط

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.