جشنواره ونیز از خالق «جن‌گیر» تقدیر می‌کند

۱۱اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره ونیز همچنین روز پنجشنبه از نمایش یک نسخه ترمیم‌شده از تریلر «ساحر» ساخته سال ۱۹۷۷ فریدکین در این دوره جشنواره خبر دادند.
 

او یکی از فیلمسازان محبوب لیدو است. «جو قاتل» آخرین ساخته این کارگردان آمریکایی سال ۲۰۱۱ در بخش مسابقه جشنواره ونیز نمایش داده شد.
 

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، فریدکین را به خاطر نقش چشمگیرش در نوسازی سینمای آمریکا که از اواخر دهه ۱۹۶۰ آغاز و به «هالیوود نو» معروف شد، مورد تحسین قرار داد.
 

به گفته باربرا، فریدکین با فیلم‌هایی چون «رابط فرانسوی» (۱۹۷۱) – که اسکار بهترین کارگردان را برایش به همراه داشت – و «جن‌گیر» (۱۹۷۳) – که بخاطرش نامزد اسکار بهترین کارگردان شد – بلاک‌باسترهای مدرن را خلق کرد و بعدها فیلم‌هایی چون «ساحر»، «زیستن و مردن در لس آنجلس» و «بی بند و بار» را ساخت که جلوتر از زمان خود بودند.
 

«ساحر»‌ با بازی روی شایدر و فرانسیسکو رابال اقتباسی از تریلر فرانسوی «مزد ترس» ساخته هانری ژرژ کلوزو و یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های فریدکین بود.
 

این فیلم تقریبا یک هفته پس از «جنگ‌های ستاره‌ای» جرج لوکاس روی پرده رفت و هرچند به لحاظ تجاری موفق نبود، اما به تدریج یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های فریدکین از سوی منتقدان شد.
 

پروژه ترمیم «ساحر» اکنون در مراحل پایانی است و زیر نظر خود فریدکین انجام می‌شود.
 

او گفت: «من «ساحر» را شخصی‌ترین فیلم خود می‌دانم. از اینکه فیلمم یک زندگی تازه روی پرده سینما خواهد داشت، بسیار ممنونم و بسیار خوشحالم که نسخه ترمیم‌شده «ساحر»‌ برای اولین بار در لیدو روی پرده می‌رود.»
 

«گشت‌زنی»، «معامله قرن»، «نگهبان»، «بازیکنان نویدبخش»، «قواعد جنگ»، «تحت تعقیب» و «حشره» از دیگر ساخته‌های این فیلمساز ۷۸ ساله شیکاگویی است. 

فریدکین دو سال پیش در لیدو به تعدادی از فیلمسازان بزرگ ادای احترام کرد و از اورسن ولز، میکل‌آنجلو آنتونیونی و فدریکو فلینی به عنوان الگوی خود نام برد.

او گفت: «من به پای آن‌ها نمی‌رسم، اما فیلم‌هایشان همچنان برایم الهام‌بخش است.»
 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) برگزار می‌شود.
 

ورایتی / ۲ مه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.