جشنواره ونیز از فیلمساز آمریکایی تقدیر می‌کند

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی همچنین با مستند «بد ۲۵» در این دوره جشنواره ونیز حضور دارد.
 

«بد ۲۵» درباره ساخت و تاثیر آلبوم «بد» مایکل جکسون است که ۲۵ سال پیش به بازار آمد. این فیلم در بخش رسمی از خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد.
 

اسپایک جایزه افتخار فیلمساز را ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) پیش از نمایش فیلم «بد ۲۵» دریافت می‌کند.
  

این جایزه به هنرمندی تعلق می‌گیرد که تاثیر ماندگار بر سینمای معاصر داشته و پیشتر آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه و آل پاچینو آن را گرفته‌اند. افتخار فیلمساز نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.
 

آلبرتو باربرا مدیریت هنری جشنواره ونیز در بیانیه‌ای گفت: «اسپایک لی یک شخصیت جسور و خلاق و مولف فیلم‌های بدیع و گزنده است؛ فیلم‌هایی که غیرقابل‌پیش‌بینی و بحث‌انگیز هستند. او فیلم‌هایی خلق می‌کند که ما را به تجدید نظر درباره پیش‌داوری‌ها و پیش پندارهایمان وامی‌دارد.»
 

لی که متولد ۱۹۵۷ در آتلانتا در ایالت جرجیا است، یکی از چهره‌های آشنا در لیدو است. پیش از این هشت فیلم او در جشنواره ونیز به نمایش درآمده است. لی با فیلم «Mo’Better Blues » در ۱۹۹۰ و «Clockers» در ۲۰۰۴ در بخش مسابقه اصلی حضور داشته است.
 

«او از من متنفر است»، اپیزود «بچه‌های آمریکا عیسی» از فیلم «همه بچه‌های نامرئی»، مستند «۴ دختر کوچک»، «He Got Game» و مستند «وقتی سیل‌برگردان‌ها شکستند: یک مرثیه در چهار پرده» دیگر فیلم‌های لی هستند که تاکنون در جشنواره ونیز به نمایش درآمده‌اند. او سال ۲۰۰۴ نیز یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود.
 

لی در ۱۹۹۰ برای «کار درست را انجام بده» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال ۱۹۹۸ برای «۴ دختر کوچک» در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود. «تب جنگل»، «مالکوم ایکس»، «خودی» و «معجزه در سینت آنا» از دیگر فیلم‌های اوست.
 

شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود.
 

هالیوود ریپورتر / ۳ اوت / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.