جشنواره ی فیلم کودک امسال میزبان کدام کارگردان ها است

تاریخ نشر: شنبه ۱۵ مهر   | مشاهده : ۲  | سایر خبرهای فرهنگ و هنر
جشنواره ی فیلم کودک امسال میزبان کدام کارگردان ها است

وحید نیکخواه آزاد، رهبر قنبری، ناصر رفایی و سیروس حسن پور از معدود فیلمسازان پیشکسوت حوزه کودکان و نوجوانان محسوب می شوند که در جشنواره ی فیلم کودک و نوجوان سال ۹۱ در غیاب دیگر پیشکسوتان حوزه ی سینمای کودک…

وحید نیکخواه آزاد، رهبر قنبری، ناصر رفایی و سیروس حسن پور از معدود فیلمسازان پیشکسوت حوزه کودکان و نوجوانان محسوب می شوند که در جشنواره ی فیلم کودک و نوجوان سال ۹۱ در غیاب دیگر پیشکسوتان حوزه ی سینمای کودک با هم رقابت می کنند.

با مرور اسامی کارگردانان حاضر در بخش اصلی جشنواره، عدم حضور افراد صاحب نام از حوزه سینمای کودک و نوجوان در این حوزه جلب توجه می کند.

در میان این اسامی تنها وحید نیکخواه آزاد از فعالان این حوزه بوده است که علاوه بر تهیه آثاری چون «گلنار»، «پاتال و آرزوهای»، «مدرسه پیرمردها»، «نان و شعر»، «ننه لالا و فرزندانش» و «آینه» کارگردانی فیلم های «علی و دنی»، «نصف مال من، نصف مال تو» و «دیو و دلبر» را بر عهده داشته است.

این کارگردان سالها در بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت گروه کودک و نوجوان را برعهده داشت و در مجمع سینمای کودک و نوجوان هم حضور فعالی داشته است.

او با فیلم «فرزند خوانده» در این دوره جشنواره حضور دارد.

رهبر قنبری هم اولین ساخته سینمایی اش در سال ۸۰ «پرنده باز کوچک» به حوزه سینمای کودکان و نوجوانان اختصاص داشت که این فیلمساز در ادامه مسیر فیلم های «او» و «عروسی حسین» را ساخت که ارتباطی به این حوزه نداشتند.

وی با «روییدن در باد» دوباره به این حوزه بازگشته و در جشنواره کودک حضور دارد.

سیروس حسن پورکه تجربه دستیاری و برنامه ریزی فیلم هایی از مجید مجیدی مانند «پدر»، «باران» و«آواز گنجشک ها» را دارد فیلم های «غاز مهاجر»، «دهقان فداکار»، «قطار کودکی»، «چوپان دروغگو»و «تصمیم کبری» را در این حوزه کارگردانی کرده است.

«مروارید» ساخته آخر این کارگردان است که با آن در جشنواره کودک حضور دارد.

ناصر رفایی که در فیلم های «چکمه»، «تیک تاک» و «بید و باد» دستیار محمد علی طالبی بوده است در این دوره فیلم «چتر سبز» را در جشنواره کودک دارد.

او فیلم های «امتحان»، «صبحی دیگر» و«خانه امن است» را در حوزه سینمایی کودک و نوجوان ساخته است.

محمد ابراهیم معیری کارگردان «دامنه های سفید» در پرونده کاراش دو فیلم «پروانه ها بدرقه می کنند» و «کتونی سفید» به چشم می خورد و علی عبدالعلی زاده دیگر کارگردان حاضر در جشنواره هم «تارزن و تارزان» و «سرتو بدزد رفیق» را در سینمای کودک ساخته و «بازگشت به آینده» آخرین ساخته او محسوب می شود.

نادره ترکمانی کارگردان « گورداله و عمه غولی» هم پیش از این «خاله سوسکه» را ساخته است.

حسن آقا کریمی «آقای مدیر»، رحیم بهبودی فر «آدم آهنی»، حجت اله سیفی «بچه های جسور»، صادق صادق دقیقی «بزرگ مرد کوچک»، سعید چاری «صداست که می ماند» و غلامرضا آزادی با «قبیله من» دیگر حاضران در بخش اصلی جشنواره کودک هستند.

از غایبان مطرح سینمای کودک می توان به محمد علی طالبی، ابراهیم فروزش، مرضیه برومند، ایرج طهماسب، علی شاه حاتمی و پوران درخشنده اشاره کرد.
(www.isna.ir)

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی


فرهنگ و هنر
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.