جشن بزرگ بازی‌های رایانه‌ای

جام جم آنلاین: دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای که انبوهی از علاقه‌مندان به این بازی‌ها را به بهانه بازدید از آخرین دستاوردهای ۱۳۰ شرکت تولیدکننده بازی گردهم آورده بود سرانجام ساعت ۲۰ روز شنبه دهم تیر به کار خود پایان داد. این نمایشگاه با حضور شرکت‌های بزرگ بازیسازی از ۱۱ کشور دنیا و جمعی از بازیسازان داخلی، ششم تا دهم تیر ماه در مصلای امام خمینی برگزار شد.

افزایش چشمگیر استقبال از این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته حاکی از این است که در دنیای امروز بازی‌های رایانه‌ای به بخش مهمی از زندگی مردم و بخصوص جوانان و نوجوانان تبدیل شده است. امروزه بازی‌های رایانه‌ای نه‌تنها به عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح مورد توجه قرار گرفته‌اند، بلکه توانسته‌اند یکی از بزرگ‌ترین صنایع زیر مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز به خود اختصاص دهند. در دودهه اخیر شاهد تاثیرات شگرف این صنعت بر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بازی در سطح دنیا بوده‌ایم تا جایی که بسیاری از کودکان و نوجوانان بازی‌های سنتی و قدیمی را که ریشه در آداب و فرهنگ کشورها دارد از یاد برده و زمان قابل توجهی را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند. از سوی دیگر، بازی‌های رایانه‌ای و رایانه‌ها رفته‌رفته جایگزین بسیاری از ابزارهای سرگرمی و حتی تلویزیون می‌شود و چنانچه این فناوری به روشی صحیح استفاده نشود زندگی کودکان و نوجوانان با تهدید‌های جدی مواجه می‌شود. به‌رغم این که توجه بیش از اندازه جوانان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد این بازی‌ها می‌توانند در زمینه‌های آموزشی، درمانی، افزایش هوش، خلاقیت، توانمندسازی حافظه و یادگیری مؤثر واقع شوند.

اگر بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یک راهکار درمانی در نظر بگیریم می‌توانیم به کمک آن بسیاری از مشکلات زبانی، گفتاری، شنوایی و حتی بیماری‌هایی مانند آلزایمر و اختلال در عملکرد حافظه را درمان کنیم. از سوی دیگر، یادگیری بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند در درک مفاهیم و بهبود تمرکز نیز مؤثر باشد. اما در شرایطی که بازی‌ها بدون توجه به سن انتخاب شده باشند یا در زمان نامناسب انجام شوند و تبعاتی نظیر ایجاد هیجان غیرواقعی یا خشونت به همراه داشته باشند، اثرات مخربی بر علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای و بویژه گروه سنی کودک و نوجوان بر جای می‌گذارند.

ضرورت توجه به انتخاب بازی‌ها

تنها مدت زمان کوتاهی از تاسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرد و در این مدت کوتاه، صنعت ساخت بازی‌ها با حمایت این بنیاد رشد چشمگیری داشته است. استقبال بی‌نظیر مردم از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای نشان‌دهنده لزوم توجه به این حوزه و برنامه‌ریزی‌های کلان برای تولید بازی‌های داخلی است. روزبه‌روز بر شمار کودکانی که بخشی از اوقات فراغت خود را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند، افزوده می‌شود، در حالی که ترکیب این فناوری با فناوری‌های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت و نمایشگرهای تلویزیونی میزان نفوذ بازی‌ها را بسیار گسترده‌تر کرده‌اند. این نمایشگاه فرصتی فراهم کرد تا خانواده‌ها در کنار فرزندانشان با بازی‌های ملی آشنا شده و بتوانند بازی‌هایی متناسب با شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه بیایند. افزایش کیفیت بازی‌های داخلی به منزله کاهش فاصله میان بازی‌های داخلی و نمونه‌های مشابه خارجی است. نبود قانون کپی رایت موجب کندی سرعت پیشرفت بازیسازان داخلی شده است، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در پنج سال گذشته بسیاری از محدودیت‌ها و موانعی که در این مسیر وجود داشته از میان برداشته شده است. در همه کشورهای دنیا صنعت بازی‌های رایانه‌ای از نظر علمی و فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما متاسفانه در کشور ما ضعف‌ها و نقایص بسیاری در این زمینه وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم و متمایز بازیسازان موفق خارجی، برنامه‌ریزی، هدفمندی و داشتن زمان‌بندی در اجرای کار است، در حالی که اغلب بازیسازان داخلی با بی‌برنامگی عمل می‌کنند. یک بازی رایانه‌ای زمانی به عنوان یک بازی موفق شناخته می‌شود که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. اگر بازی جذاب نباشد و از نظر گرافیکی توانایی ارتباط با مخاطب را نداشته باشد، بازی مناسبی نیست. به گفته هیات داوران کمیته فنی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌ها در دنیای امروز یک محصول پیشرفته و صنعتی به شمار می‌آیند و از این رو باید پذیرفت در حال حاضر کشور ما به‌رغم تولید بازی‌های متنوع هنوز در این حوزه به جایگاه واقعی خود نرسیده است و همچنان راهی طولانی پیش رو دارد. در اغلب بازی‌های داخلی، داستان‌پردازی بسیار ساده است و این ویژگی موجب می‌شود مخاطب علاقه چندانی به ادامه بازی نداشته باشد. اما داستان بازی‌های خارجی به گونه‌ای روایت می‌شود که بتواند موجب افزایش تعداد دفعات ورود به بازی شود.

یادی از بازی‌های کهن

در بخشی از نمایشگاه با هدف یادآوری دوران کودکی پدرو مادرهایی که همراه فرزندانشان به نمایشگاه آمده بودند بازی‌های قدیمی و سنتی مانند بندبازی، هفت‌سنگ و… ـ که ریشه در سنت‌های کهن ایرانی دارد و امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و نفوذ آن در زندگی کودکان امروزی رفته‌رفته به دست فراموشی سپرده می‌شود ـ وجود داشت. حضور پررنگ جوانان و نوجوانان برای شرکت در بندبازی در نمایشگاه نشان می‌دهد به‌رغم استقبال این گروه سنی از نسل جدید بازی‌ها مانند بازی‌های رایانه‌ای، هنوز هم می‌توان امیدوار بود این خاطرات شیرین را در ذهنمان زنده نگه داریم.

استقبال کودکان از قلعه عصر پادشاهان

عصر پادشاهان یک بازی آنلاین استراتژیک ایرانی است که گرافیک بالا و طراحی جذاب فضاهای شهری و روستایی در این بازی موجب‌شده مورد توجه بسیاری از کودکان علاقه‌مند به بازی‌های رایانه‌ای قرار گیرد. غرفه این بازی در نمایشگاه به شکل یک قلعه طراحی شده بود و با توجه به طراحی متفاوت با استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان مواجه شد. ورودی غرفه عصر پادشاهان شبیه قلعه‌های قرون وسطی در اروپا بود و در فضای داخلی آن دموی بازی و نحوه انجام آن به نمایش گذاشته شده بود. مبارزه جنگجویان، فرماندهی پادشاهان و نبرد میان قبایل از جمله موضوعاتی است که در قالب داستان بازی گنجانده شده است.

شتاب در شهر در راه است

شتاب در شهر از بازی‌های رونمایی شده در نمایشگاه امسال بود که با استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان مواجه شد. این بازی که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده است تا اواخر تیر ماه امسال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این بازی همکاری منوچهر والی‌زاده، از صداپیشگان معروف سینمای ایران در ساخت این بازی است که جذابیت آن را در دیدگاه مخاطبان دوچندان کرده است. علاوه بر این، به منظور افزایش انگیزه علاقه‌مندان به بازی، برای کسانی که مراحل حرفه‌ای این بازی را با موفقیت پشت سر بگذارند جوایزی نیز در نظر گرفته شده است.

کنسول بازی امپراتور

در غرفه‌ای از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای، کنسول بازی امپراتور به نمایش گذاشته شده بود. آن‌طور که گفته می‌شد امپراتور یک کنسول بازی ایرانی است که قابلیت اجرای ۹۰ بازی مرحله‌ای، ۱۵ بازی ورزشی و پنج بازی موزیکال را دارد. البته اگر بخواهیم این کنسول بازی را با کنسول‌های مطرح و روز دنیا مانند پلی استیشن سونی، ایکس باکس مایکروسافت و نینتندو مورد مقایسه قرار دهیم باید بپذیریم این کنسول از نظر گرافیکی و تعداد و کیفیت بازی اصلا با کنسول‌های شناخته شده قابل مقایسه نیست. شاید بتوان تنها ویژگی این کنسول را قیمت پایین آن دانست. کنسول امپراتور دو دسته بی‌سیم دارد و بدون نمایشگر، کارت حافظه، هارد دیسک، بلندگو، میکروفن، بلوتوث، وایف‌ای و کارت شبکه با قیمتی حدود یکصد هزار تومان به فروش می‌رسد.

نسل جدید نمایشگرها

نمایشگرهای جدیدی که برای بازی‌های دو نفره طراحی شده نیز از جمله فناوری‌های به نمایش درآمده در بخش خارجی نمایشگاه بود که مورد توجه بازدید‌کنندگان قرار گرفت. ویژگی منحصر به‌فرد این نمایشگرهای تلویزیونی ساخت LG این است که به افراد امکان می‌دهد تا بتوانند به صورت همزمان و با مشاهده تصاویری مجزا از انجام بازی‌های سه‌بعدی لذت ببرند. در این فناوری که براساس عینک‌های سه‌بعدی بنا شده است، دو نفری که در حال انجام یک بازی هستند، دو تصویر متفاوت می‌بینند.

این ویژگی منحصر به فرد می تواند در انجام بازی‌های استراتژیک، مبارزه‌ای یا حتی مسابقات فوتبال و نظایر آن، هیجانی چند برابر به بازیکنان هدیه کند.

تصور کنید همراه دوستان در حال انجام یک مسابقه فوتبال هستید که هرکدام نقش بازیکن یکی از تیم‌ها را به عهده دارید. درست وقتی دوست‌تان مشغول تماشای صحنه‌ای در موقعیت خودش است، شما می‌توانید پا به توپ به سمت دروازه حرکت کنید و از بی‌خبری او برای زدن یک گل عالی استفاده ببرید.

یادی از نسل قدیم کنسول‌های بازی

در دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای، غرفه‌ای به نسل اول و دوم کنسول‌های بازی اختصاص داده شده بود. این غرفه نیز مورد توجه بسیاری از کودکان دیروز که از نمایشگاه بازدید می‌کردند قرار گرفت. این غرفه از نظر شکل ظاهری به شکل یک خانه قدیمی طراحی شده بود. بازدید از این غرفه برای بسیاری از کودکان و نوجوانانی که امروزه می‌توانند به طیف وسیعی از بازی‌های رایانه‌ای و پیشرفته‌ترین کنسول‌های بازی دسترسی داشته باشند چندان خالی از لطف نبود. درست در مقابل این غرفه، غرفه‌ای به بازی‌های نوین رایانه‌ای اختصاص داده شده بود و در آن کودکان و نوجوانان می‌توانستند بازی با کنسول‌های پیشرفته‌ای را که نیاز به دسته فرمان نداشته و از طریق دوربین‌های حسی و حرکتی یا با حرکت دست بازیکن انجام می‌شوند، تجربه کنند.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.