جشن ضیافت الهی در سیمای رمضانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سیما ، برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۳۳ه- ق - ه – ش ) در ساختار های معارفی، ویژه افطار و سحر، ارتباط زنده تصویری از اماکن مقدس، فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی، جنگ ها، برنامه های کودک و نوجوان ، پویانمایی ، ترکیبی ، سخنرانی، گفتگو محور و … در روزها و شبهای این ماه پر فضیلت مهمان خانه های معنوی مهمانان خوان گسترده رحمت و نعمت الهی است.

شبکه های سیما در شب های قدر نیز، دل های قدرشناس لحظه لحظه های قدر را با زمزم کلام روحانی وحی همنوا می کنند.
 
برنامه های ترکیبی شبکه های سیما

* شــبــکــه یــک
برنامه ترکیبی ، معارفی “ماه خدا”  ویژه سحر های ماه مبارک رمضان شبکه یک سیما، به تهیه کنندگی داود نجفی لحظات روحانی و معنوی را به خانه های مهمانان ماه خدا هدیه می کند.

محمود جوانبخت  تهیه کننده و رضا برجی کارگردان مستند های  سی قسمتی “کمی نزدیک تر”  کاری از گروه حماسه و دفاع و “در امتداد غدیر”  از تولیدات گروه مستند ند که در  ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

مستند “شیرین بهار”  نیز در ۲۰ قسمت با موضوع معرفی  سوغاتی های هراستان بویژه شیرینی ها در ماه ضیافت الهی میهمان خانه های بینندگان این شبکه است.

تلاوت آیات قرآن مجید، آفتاب شرقی ،درس هایی از اخلاق اسلامی ، در محضر ثقلین و درس هایی از قرآن ، دعای ندبه و سخنرانی های مذهبی از دیگر برنامه های معارفی شبکه یک است که مخاطبان می توانند بیننده آن باشند.

برنامه «این شب ها»  به تهیه کنندگی مشترک محمد شکیبا و مجید نادری کاری از گروه معارف در شب های ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۱۵بااجرای علی درستکاربه موضوعات معارفی خواهدپرداخت.

جشنواره فیلم های سینمایی ویژه تابستان شبکه یک سیما هر شب یک فیلم که منتخبی از فیلم های سینمایی و تلویزیونی ایرانی و خارجی است را پخش می کند .

«اشراق» نیز عنوان ویژه برنامه روز قدر و ویژه شهادت حضرت علی (ع) این شبکه است که از نوزدهم تا بیست و دوم ماه صیام به تهیه کنندگی بهروزامانی ساعت ۱۹ پخش می شود.

برنامه «طرحی برای فردا»باسخنرانی رحیم پور ازغدی و تهیه کنندگی اکبرنیکدست نیز در ماه صیام جمعه ها ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما پخش می شود.

به مناسبت آغاز مسابقات المپیک  برنامه «وقت اضافه » به تهیه کنندگی حسین سبطی ،کاری از گروه تامین برنامه از سوم مرداد ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن خواهدرفت.

* شــبــکــه دو
شبکه دو سیما برای ماه مبارک رمضان برنامه های متنوعی متناسب با نیازهای خانواده های مسلمان ایرانی در نظر گرفته است که از میان آنها می توان به «ترنم» ،« قصه های ماه» ،«نسیم وحی» ،« ضیافت الهی »،« نسیم وحی»،«سین سلام »،«فیروزه»،«روزه اولی ها»،« مهمان ماه »و پخش ۳۰ فیلم معناگرا در قالب «سینما آفتاب » اشاره کرد.

«ترنم» عنوان مجموعه ای است که در ماه مبارک رمضان هر روز از شبکه دو سیما پخش می شود.
این مجموعه ۳۰ قسمتی را مهدی خداوردیان با حضور بچه ها تهیه کنندگی کرده است. حجت الاسلام محمدی در این مجموعه مجری ـ کارشناس خواهد بود و در هر قسمت درباره یکی از موضوعات احترام به پدر و مادر، دروغ نگفتن، احکام اسلامی، داستان های اسلامی و … صحبت می شود.

« ترنم» محصول گروه معارف اسلامی شبکه دو سیماست.

پخش میان برنامه های کوتاه ۴ دقیقه ای با ساختار آموزشی-گزارشی از برنامه های گروه کودک در ماه مبارک رمضان است که تلاش می کند فضای دینی را برای کودکان نهادینه کند.

از دیگر ویژه های شبکه دو برای مخاطبان کودک ، تهیه و پخش کلیپ های زیبا و متنوعی است که سعی خواهد کرد با ایجاد فضای مفرح به آموزش مفاهیم دینی بپردازد.

برنامه«قصه های ماه» از تولیدات گروه معارف در۳۰ قسمت ۷دقیقه ای ، با حضور روحانی هنرمند حجت الاسلام فرخوند و با ترسیم نقاشی حکایتی را برای کودکان نقل خواهد کرد.

علاوه براین برنامه  قرآنی« ۱۴۴۶ » وبرنامه « بچه های مسجد» به کارگردانی نیره پروندی وتهیه کنندگی غلامرضا حبیبی باموضوع معرفی مساجد نمونه و برتر و فعالیت های آنهادرسطح کشور نیز که در حال پخش هستند، در ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهندرفت.

برنامه «نسیم وحی»  به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد سلیم کیا،  هر روز ساعت ۱۲:۳۰در ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش می شود. در این برنامه هر روز یک جز از قرآن کریم به صورت ترتیل خوانده می شود.

در این برنامه هم قاریانی از شهرهای مختلف مثل اصفهان، مشهد، قم، زنجان، تهران و … شرکت کرده اند. در هر روز از ماه مبارک رمضان هم نیم جزء را قبل از اذان ظهر و نیم جزء را قبل از اذان مغرب پخش می شود.. زمان برنامه هم هر روز ۶۰ دقیقه است که ۳۰ دقیقه برای نیم جزء اول و ۳۰ دقیقه را برای نیم جزء‌ دوم اختصاص خواهد یافت.

شبکه دو در ماه ضیافت الهی  ۳۰ فیلم سینمایی معناگرا را هرروز ساعت ۱۸برای مخاطبان تدارک دیده است.

گروه اجتماعی شبکه دو سیما با مشارکت سازمان بهزیستی کشور و موسسه مالی اعتباری عسگریه در ماه مبارک رمضان جشنی با عنوان «ضیافت الهی» برای کودکان کند ذهن، معلول و زنان و کودکان بی سرپرست برپا خواهد کرد.

این برنامه با دعوت از ستاره های موسیقی و بازیگران مطرح لحظات مفرحی را برای این عزیزان و سایر خانواده های ایرانی رقم می زند. همچنین در کنار این جشن، بازارچه خیریه ای برپا خواهد شد که فروش حاصله آن به نفع کودکان بی سرپرست خواهد بود. هر شب هم در یک استان این برنامه اجرا می شودو در شب های قدر در استان خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس خواهد بود.

مجریان برنامه«ضیافت الهی»  که در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای و به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش می شود، فرهاد فخربخش، پویان دوستدار، ابوالفضل آقاخانی و مجتبی ظریفیان اند. امیر شرافتی هم مدیر تولید این جشن است و کارگردانی آن را هم محمد تقی فاضلی بر عهده دارد.

«روزه اولی ها» عنوان برنامه ای است که گروه کودک وخردسال شبکه دو سیما برای پخش در ماه مبارک رمضان در دست تهیه و تولید دارد. این برنامه در ۳۰ قسمت ۶۰ دقیقه ای  به روی آنتن می رود . این برنامه ویژه روزه اولی ها به خصوص دختران ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله است که برای اولین بار به سن تکلیف رسیده و مکلف شده اند.موضوعی کلی برنامه در خصوص سحر و روزه داری است و درباره احکام اسلام و امام شناسی در هر برنامه صحبت خواهیم شد. در این برنامه خاطرات بچه ها از روزه داری و  اذان صبح و دعای سحر به شکل نوینی پخش می شود.

«سین سلام» به  تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور عنوان برنامه ۲۶ قسمت ۲۵ دقیقه ای است که هر روز به جز جمعه ها در ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد.

این برنامه ویژه نوجوانان است و در هر قسمت آن یک نوجوان شاخص و سرآمد میهمان این برنامه است که از دلیل دعوتش در این برنامه صحبت خواهد کرد؛ نوجوان دعوت شده می تواند یک گله دار ۱۲ ساله با ۵۰۰ رأس گوسفند باشد و یا نوجوان ۱۴ ساله ای که در مقطع فوق لیسانس درس می خواند. فضای متفاوت این کار باعث خواهد شد «سین سلام» مخاطبان زیادی در ماه مبارک رمضان داشته باشد.

برنامه «فیروزه» کار ی ازگروه معارف شبکه دو سیما، مجموعه ای برای شب های قدر ماه مبارک رمضان  است. موضوع این مجموعه از روی نامه ۳۱ نهج البلاغه از حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) است و در ۵ قسمت ۲۵ دقیقه ای برای شب های قدر ماه مبارک رمضان سال جاری تولیدشده است.

ازجمله عوامل برنامه«فیروزه»  می توان به : مجریان: فرشاد حسن پور وعطرت افشار،تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: محمد حسین صفری،صدابردار: عباس بهرامی،تدوین: حمید فنایی،تصویربردار: مهدی رنجبرومدیر تولید: محمد رفعتی اشاره کرد.

«قرائت ترتیل قرآن» ،«ادعیه رمضان» ( دعای افتتاح ،جوشن کبیرو…)، پخش تصاویرمستندبه همراه ادعیه ماه مبارک رمضان و مناجاتهای خاص این ایام کاری از تامین برنامه در برنامه «طلیعه صبح»در ماه خدا پخش می شود.

«بهارنارنج »(گفتگوی نوجوانان)برنامه ترکیبی نمایشی است که درخصوص موضوعات مختلف پیرامون دغدغه های نوجوان درایام ماه مبارک رمضان ساعت ۱۱:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می شود.

نوید محمدی تهیه کنندگی وکارگردانی هنری و داریوش کفایتی کارگردان تلویزیونی این برنامه را بر عهده داشته است.

گروه کودک و خردسال شبکه دو به منظور همدلی و همراهی با کودکانی که به تازگی به جمع مهمانان ضیافت الهی پیوسته اند. ویژه برنامه سحرگاهی «مهمان ماه» را به تهیه کنندگی وکارگردانی  علی همتی ساعت ۴ بامدادبه مدت ۶۰ دقیقه پخش می کند.

این برنامه مبتنی بر مباحث دینی و تعامل نزدیک با کودکان طراحی شده و شامل بخش های متنوعی است. اجرای این برنامه همچون سال گذشته به عهده اکرم محمدی خواه است و در آن بخش گزارش های کوتاه ، داستانهای کوتاه ، کلیپ و بیان احکام و مسائل دینی به زبان کودکانه به مخاطبان این برنامه تقدیم خواهد شد.

برنامه «عموپورنگ» هر روز از ساعت ۲۰/۱۶ تا ساعت ۱۷ از شبکه دو سیما پخش می شود.

گفتنی است، با شروع بازی های المپیک هر روز به مدت یک ساعت از این بازی ها رابرای بینندگان شبکه دو پخش خواهد کرد.

*شــبــکــه سه
مستند «جهان شهری ها» ازتولیدات گروه فرهنگ و معارف اسلامی در  ۱۳   قسمت ۵۰دقیقه ای به تهیه کنندگی میثم حلاجان ازشبکه سه سیماپخش می شود.

مجموعه مستند« جهانشهری ها» که در خارج از کشورتولید شده ،به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فرا ملیتی می پردازد که هویتهای فرهنگی وملی متکثر وگاه ترکیبی دارندودرنقاط مختلفی ازجهان زندگی کرده اند،اماهمچنان هویت اسلامی بارزی داشته ودرجامعه پیرامون خودعناصر فعالی هستند. در زمانه افراطها و اغراق های ناسیونالیستی، این مجموعه، ضمن به تصویر کشیدن نمونه های الهام بخشی ازبیداری اسلامی درمناطق مختلف جهان، باردیگراین پیام قرآنی را یاد آور می شود که اسلام دینی ورای مرزهای جغرافیایی و قومی و ملی است ورستگاری، تنها از آن آنهایی است که باتقوی باشند..

سایر عوامل «جهان شهری ها» عبارتنداز: طراح و کارگردان: شهاب اسفندیاری،تدوین: زهره احمدزاده ، سید حمدرضاخردمندان و مدیر تولید : محمد حسین شمشیری.

برنامه « نردبان آسمان » به تهیه کنندگی وکارگردانی رضاصبورازشنبه ۳۱ تیرماه هرروزساعت ۱۰ صبح روی آنتن می رود.

– این برنامه ۳۰ قسمتی جُنگی است که به مدت  ۴۰ دقیقه به معرفی  نهج البلاغه می پردازد. این برنامه شامل بخش های متنوع و جذابی است ، چون ترنم دل، مستندجمع آوری نهج البلاغه توسط سید رضی، رسانه های نوین و نهج البلاغه، آشنایی با معارف نهج البلاغه،کلمات قصار در قالب نماهنگ، بزرگان و نهج البلاغه، مباحث دانشجویی و نهج البلاغه است .

این برنامه  با هدف آشنایی بیشترجامعه بویژه جوانان با کتاب ارزشمند نهج البلاغه  ارائه خواهد شد.

مستند« سفیران هدایت» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی به تهیه کنندگی سید محمد حسین هاشمی در۲۰ قسمت ۲۵ دقیقه ای درماه مبارک رمضان پخش می شود.

ده قسمت از برنامه به فعالیت تبلیغی طلاب در مناطق محروم و ده قسمت دیگر  به فعالیت تبلیغی طلاب در سایر مکانهای تبلیغی از جمله مترو ، پارکها وکمپ های اعتیاد می پردازد. همچنین در این مجموعه به فعالیت های تبلیغی طلاب در قالب های ساخت انیمیشن های مذهبی – فعالیت های تبلیغی سایبری در فضای اینترنت و تبلیغات دینی پیامکی پرداخته می شود.

این مستند به کارگردانی مشترک سید مجتبی طباطبایی ، محمد یگانه ، سید احمد حسینی ، محمد تقی رحمتی ، حمید اسکندری و روح الله حاج اسماعیلی تولیدشده است.

برنامه زنده  «عهد آدینه» به  تهیه کنندگی فرهاد پاس پنجشنبه ها ساعت ۲:۰۰ بامداد پخش می شود.

این برنامه دعای ابو حمزه ثمالی  در جوار شهدای گمنام دفاع مقدس، برفراز تپه نورالشهدا و سخنرانی مذهبی با حضور حجج اسلام پناهیان،سرلک ،ماندگاری.. و مداحی حاج مرتضی طاهری  ،مسعود سماواتی ،نیکبختیان …  وگزارش های مردمی  را به تصویر می کشد.

مستند «هجرت » به تهیه کنندگی و کارگردانی حمیدرضا عطارد در ۱۰قسمت ۲۰ دقیقه ای تولیدوپخش می شود.

مستند «هجرت »روایت تصویری زندگی روحانیونی است  که برای تبلیغ دین ،پاسخ به نیازهای دینی و برطرف کردن مشکلات زندگی مردم  به مناطق دور افتاده کشور  مهاجرت کرده اند  .

گروه فرهنگ و معارف اسلامی  شبکه سه سیما همچون سالهای گذشته مهمترین رویدادقرآنی و فرهنگی کشورمان  را در برنامه «نمایشگاه قرآن » به تصویرخواهندکشید.

انعکاس اخبار و برنامه های مختلف نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ، مصاحبه با مسئولین نمایشگاه ، مسابقه  و طرح ملی”  هر روز با قرآن ” ا ز شنبه  ۳۱ تیرما ه،هرروز ساعت ۱۸:۰۰ و ۲۱:۵۰  بطور زنده پخش خواهدشد.

هر روز بر تعدا سئوالات و شبهات بیشمار مردم که گره آن با دستورات زلال اسلام باز می گردد، افزوده می شود . «زلال احکام »مجال کوتاهی است که در آن حجت الاسلام  والمسلمین فلاح زاده به پاسخ پرسش های مخاطبان مربوط به ماه مبارک رمضان بپردازد . این برنامه سعی کرده است که به طور تخصصی بر روی مسائل فقهی متمرکز شود تا نیاز مردم را در مسائلی که بسیار مبتلا به است مرتفع سازد.

برنامه «زلال احکام »ویژه ماه مبارک رمضان  به تهیه کنندگی  حمیدرضا عطارد  از شنبه  ۳۱تیرماه ،هرروز ساعت ۱۲:۴۰  در۳۰ قسمت  ۱۰د قیقه ای ازشبکه سه روی آنتن می رود.

سایر عوامل برنامه«زلال احکام » عبارتنداز:کارگردان تلویزیونی:  هادی سمیعی،تصویربرداران: سید احمد حسینی، سید محمود حسینی ، محمد پورصباغیان ، صدابردار: محمدرضا شهبازیان، مدیر بخش ارتباطات سوالات مردمی: حجت الله جعفری، تدوین: هادی سمیعی، محمد سمیعی و مدیر تولید:مجتبی معصوم.

برنامه« سمت خدا» ازتولیدات گروه فرهنگ و معارف اسلامی به موضوعاتی مانند تفسیر موضوعی قرآن ، یاد مرگ ، رحمت و محبت الهی ، آیات زندگی و گام های عملی در توبه  می پردازد .

در این برنامه حضور کارشناسانی چون حجج اسلام  دکتر رفیعی ،عالی ، فرحزاد،قرائتی و حسینی قمی را شاهدیم .

این برنامه به تهیه کنندگی عبدالمجید رکنی وبااجرای نجم الدین شریعتی، از شنبه تا چهارشنبه  هر هفته به طور زنده ساعت ۱۳:۳۰  از شبکه سه سیما پخش می شود .

برنامه «کیمیا » به تهیه کنندگی حمید نوبهاردر ۳۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای  پنجشنبه ها ساعت ۱۲:۴۰   به سخنان و رهنمودهای اخلاقی ، اجتماعی ،فرهنگی ،دینی  حضرت آیت الله مهدوی کنی می پردازد.

از شنبه ۳۱تیرماه ،هرروزساعت ۷:۳۰ صبح برنامه« زلال سخن» به   تهیه کنندگی مشترک هادی آشتیانی و محمد حسین مسعودی کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی  پخش می شود.

دراین برنامه  ۳۰ قسمتی سخنرانانی چون  حجج اسلام انصاریان، رفیعی،هاشمی نژاد ،ثمری و … به مدت ۳۰ دقیقه صحبت می کنند.

از شنبه  ۳۱تیرماه ،هرروز ساعت  ۱۴:۴۵ دربرنامه«ترتیل قرآن» به تهیه کنندگی مصعب لواسانی یک جزءاز قرآن کریم توسط قاریان برجسته بین المللی  درحرم حضرت معصومه (س ) قرائت وبصورت  زنده پخش می شود.

برنامه«دوباره زندگی» نگاهی نو و تازه به مقوله مرگ دارد . دراین برنامه با انسان های گوناگون از ادیان مختلف  در فضا های متفاوت در کشور هایی چون فنلاند ،سوئد ،اسپانیا ،یونان ،عربستان ،تاجیکستان، ترکیه و… پیرامون دیدگاهشان در رابطه با مقوله مرگ گفتگو  شده است .

این برنامه به تهیه کنندگی و کارگردانی  سید علی سجادی در۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه ای تولیدوپخش خواهدشد.

مهدی رشوند  و سید محمد امین سجادی به طورمشترک از تدوینگران«دوباره زندگی» می باشند.

برنامه مستند گزارشی «بی تاب»برای مناسبت های ویژه ماه مبارک رمضان چون شروع  ماه مبارک رمضان ،ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) ،شبهای قدر  وشهادت امیر المومنان حضرت علی (ع)  تولید شده است که شامل گفتگو با مردم ،نمایش بر پایی مجالس مذهبی ،مداحی و … می باشد.

این برنامه به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد در ۱۰قسمت ۵ دقیقه ای به سفارش گروه فرهنگ و معارف اسلامی  روی آنتن شبکه سیما می رود.

بر اساس پیام مقام معظم رهبری در نوزدهمین اجلاس نماز در خصوص معرفی شاخص های مساجد موفق کشور  و افرادی که با مساجد همکاری مستمر دارند. برنامه «بنای آسمانی »  در ۳۰ قسمت ۱۰ دقیقه ای

به تهیه کنندگی علیرضا قطبی، مساجد نمونه را در استانهای تهران (مسجد امام خمینی، مسجد امام حسین و …) اصفهان، فارس و البرز به تصویر کشیده است.

مجموعه «خنده بازار» به تهیه کنندگی فرید شب خیز  هر شب ساعت  ۲۲:۱۵ ازشبکه سه سیماپخش می شود  و باز پخش آن روز بعد ساعت ۱۸:۱۵ است.

این برنامه با نگاه ویژه به مسائل و موضوعات اخلاقی با رویکرد طنز در قالب بخشهای متنوع نمایشی روی آنتن می رود.

بخش های پیشین «خنده بازار» از جمله مترو ، نود ، ماجراهای باورنکردنی در کنار بخشهای جدید مانند شاخه طوبی ، ماجراهای مرد نقابدار ، کابین هواپیما ، روز از نو و … پخش خواهد شد .

سایر عوامل«خنده بازار» عبارتنداز : مدیر تولید و مجری طرح : غلامرضا هاشم زاده ،کارگردان هنری : شهاب عباسی ،کارگردان تلویزیونی : علی شب خیز ،صدابردار : مسعود دادگری ،نور پرداز : فریدون کاظمیان ،بازیگران : سیاوش مفیدی ، محمد رضا خسروی ، کورش معصومی ، سوسن پرور ، آرش میر احمدی ، مرتضی رستمی ، حمید نیک نبرد ، ابراهیم شفیعی ، رامتین حامی فرد ، رضا عظیمی ، احمد ایراندوست و…..

مسابقه «برای هم» در فضایی کاملا  شاد و مفرح  با  حضور ۳ زوج جوان  به همراه شش نفر از بستگان هر زوج در زمینه های مختلف  ،اطلاعات عمومی و سایر مهارتهای زندگی نظیر امور تربیتی، آشپزی، خانه داری، خیاطی، امور فنی، ورزشی،به رقابت می پردازند.

ازجمله عوامل مسابقه«برای هم» می توان به :تهیه کننده  و کارگردان تلویزیونی : حسین فردرو،مجری:مسعود روشن پژوه،دستیار کارگردان و برنامه ریز  : مهدی داسار،پژوهش و طراحی سوال:  سید سجاد حسینی  ،  مهدیس  داسار سحر فردرو ،طراحی و اجرای دکور: زهره گوهر شادی   ، کامبیز ملکی ،   ابوالفضل میرزاخانی    ،غلامعلی فرجی، تدوین:   مهدی داسار   و  راضیه فرمانی ، کارشناسان:  داود کیا،   کریم بهجت ،   علی راعیانی    و رضا موسوی و مجری طرح : سید سجاد حسینی اشاره کرد.

* شــبــکــه چهار
مجموعه مستند «مردان خدا » با رویکردی تحقیقی در ۲۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، زندگی، اندیشه‌ها و آثار ۱۴ تن از مشاهیر دینی و فلسفی ایران اسلامی را که در سده‌های اخیر، زیسته‌اند را به تصویر کشیده است. ۸ قسمت از این مجموعه در رمضان سال گذشته از شبکه چها سیما پخش شده است و تکرار این ۸ قسمت به همراه ۱۲ قسمت جدید در رمضان امسال  روی آنتن خواهدرفت.

این مجموعه به کارگردانی بیژن شکر ریز ، تهیه کنندگی علیرضا حسینی و پشتیبانی یک گروه پژوهشی به سرپرستی دکتر شهین اعوانی با همکاری انجمن حکمت و فلسفه به بررسی وجوه شخصیتی و ابعاد زندگی چهارده تن از حکمای متاخر می پردازد.

علامه بحرالعلوم، سید حیدرآملی، میرزا ابوالحسن جلوه، میرزا ابوالقاسم قمی، میرزا حبیب خراسانی، علامه شعرانی، شیخ محمد تقی آملی، حکیم محمدرضا قمشه ای صحبا ، علامه عصار،علامه شعرانی،فاضل تونی،مدرس زنوزی ، حیدر آملی، میرزای قمی و استاد جلال همایی از جمله فیلسوفانی هستند که افکار ، آثار و زندگی آنها در مستند  «مردان خدا» به تصویر کشیده خواهد شد.

از ویژگی های بارز «مردان خدا »می توان به قرارگیری آن در گونه پرتره، تلفیق بخش نمایش و مستند و همین طور پرهیز از اتخاذ دیدگاهی تک بعدی به زندگی این بزرگان اشاره کرد.

تصویربرداری این مستند در۱۳۰ لوکیشن مستقل در استانهای تهران، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، کاشان ،قم ومازندران و همچنین کربلا و نجف انجام شده است و با بیش از ۷۰ کارشناس در این مستند گفت و گو شده است که در نوع خود بی نظیراست.

در این مستند از روحانیون و طلاب به خاطر آشنابودن آنها با موضوعات دینی و طلبگی استفاده شده است تا چهره‌های آنها نیز به این افراد نزدیک‌تر باشد تا این مستند بتواند ارتباط بیشتری را با مخاطب برقرارکند. همچنین در این برنامه اسماعیل جنتی به عنوان راوی در برنامه حضور دارد.

مستند «مردان خدا» از طرف معاونت سیما به عنوان برترین مستند رمضانی ۹۰ انتخاب شد و عوامل برنامه ساز آن مورد تقدیر قرار گرفتند.

تیتراژ این برنامه  با صدای حسام الدین سراج و آهنگسازی سعید محمدی مطلق و شعری از دکتر قربان ولیئی ساخته شده است.

مجموعه«آیت حسن» با رویکردی کاملاً تحقیقی و مستند به تهیه کنندگی محمد سبحانی در ۵ قسمت ۴۵ دقیقه ای به زندگی ، آراء و اندیشه های آیت الله حسن زاده آملی را به تصویر در آورده تا الگویی برای نسل جوان فرهیخته  شود.

این برنامه در قالب مستند علمی به طرح نظرات این علامه در زمینه های فلسفه و عرفان،ریاضی و هیات، تفسیر، ادبیات و فقه،طب و پزشکی می پردازد .

تصویربرداری این مستند به روایت محمد رضا شهیدی فر در شهر های قم ، آمل و شهرهای اطراف آمل صورت گرفته است و برای بازشناسی و پرداختن به شخصیت خانوادگی و اجتماعی ایشان با بستگان و شاگردانشان گفت و گو شده است.همچنین برای نقد و بررسی نظرات فلسفی،ریاضی، و … ایشان با  کارشناسان و اساتید حوزوی و دانشگاهی همچون آیت الله عباسی، دکتر صادق لاریجانی، دکتر منصوری لاریجانی ، آیت الله یزدان پناه و … مصاحبه شده است.

حسن طبری آملی مشهور به حسن حسن‌زاده آملی و علامه حسن‌زاده روحانی مجتهد، عارف، فیلسوف و مدرس دروس حوزوی است. وی درفلسفه،عرفان،فقه،اصول،ادبیات،ریاضیات،علم فیزیک وشیمی وبسیاری علوم دیگر تخصص خاصی داردو جامعیت علمی و عملی وی سبب شده که مورد قبول همه صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی قرار گیرد.

همچنین برنامه های «هزار و یک شب» و «صهبای تسنیم »با موضوعاتی ویژه ماه مبارک رمضان به سفارش گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود.

برنامه « گفت و گوی تنهایی »در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای ویژه ماه مبارک رمضان تهیه و تولید می شود.که درآن به  گفت و گوی صمیمی با شخصیت های محبوب  و مردمی  می پردازند.

رضا کیانیان،کمال تبریزی،شهاب حسینی و … از جمله هنرمندانی هستند که در این برنامه با آنها گفت و گو خواهد شد.

حکایات و روایات کهن در برنامه «حکمت» شبکه چهار سیما به نمایش در می آید. «حکمت» به تهیه کنندگی داریوش ربیعی حکایاتی از بزرگان ادب فارسی همچون سعدی، مولوی، شیخ بهایی و… که قابلیت اجرا در قالب نمایشی دارند را به صورت «نمایش عروسکی سایه ای» روایت می کند.

«حکمت» به کارگردانی محسن ایمان خانی در ۱۰۰ قسمت ۵ دقیقه ای در گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود و  در ماه  مبارک رمضان روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

فیلم تلویزیونی «آخرین فرصت» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه کنندگی محمدپیر هادی در گروه فیلم و نمایش شبکه چهارتهیه و تولید شده است.در این فیلم تلویزیونی مهدی احمدی، غزل شاکر ی، نازنین فراهانی، آندرانیک خچومیان، غلامرضا ضرابی، عصمت رضا پور، نصرت دستمردی، صفرعلی کوهی،نورا صدر موسوی و ایلیا علیزاده ایفای نقش می کنند.

فیلم تلویزیونی «نامه‌های خیس» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه با مضمون امام رضا (ع)داستان دختری به نام راضیه را روایت می‌کند که سال‌هاست از مادر پیر و بیمارش نگهداری می‌کند. او با کار بر روی لباس عروس امورات خود را می‌گذراند. با ورود پسری به زندگی‌اش، در زندگی او و مادرش تغییراتی به وجود می‌آید…

در این فیلم معصومه قاسمی‌پور، مریم بوبانی، بهروز شعیبی، محسن قاضی‌مرادی، جواد عزتی، مهتاج نجومی، شیرین بینا، ساقی زینتی ، هما خاکپاش، هیلدا خسروی و حامد شاملو نقش‌های اصلی فیلم را برعهده دارند.

فیلم تلویزیونی«در کام تاریکی» به کارگردانی محمدحسین غضنفری داستان پیچیده یک پرونده قتل را روایت می کند.

در خلاصه داستان «در کام تاریکی»آمده: سرگرد امیر کیان (فرهنگ) در پی یک پرونده کیف قاپی منجر به قتل، مسوول رسیدگی به این پرونده می شود. از طرفی دخترش (تهرانی) نیز علی رغم میل باطنی اش به اداره پدرش منتقل می شود و سرگرد کیان به اجبار این پرونده را به همراه دخترش پیگیری می کند تا اینکه…

داریوش فرهنگ، حدیثه تهرانی، افشین نخعی، خسرو شهراز، سعید دولتی، محمدرضا استادی، یاسر جعفری و… بازیگران اصلی این فیلم تلویزیونی ازتولیدات گروه فیلم و نمایش شبکه چهارسیما هستند.

«شگفتی های آفرینش»با هدف فراگیر شدن علم در جامعه و ایجاد تفکر علمی در قالب ترکیبی عملکرد قسمت های مختلف بدن انسان را از دیدگاه علوم پایه و پزشکی بررسی می کند.

در این برنامه عملکرد دستگاه های مختلف انسان همچون قلب، عملکرد سیستم عصبی،بینایی و شنوایی و … با حضور یک کارشناس فیزیولوژیک و یک پزشک بررسی می شود.

اجرای این برنامه پزشکی را دکتر سیامک علیزاده و سید مهدی میرباقری عهده دار خواهند بودو دکتر علی شهبازی پژوهش های این برنامه را بر عهده دارد.

بدن انسان یکی از پیچیده ترین دستگاه های عالم خلقت است و شایسته نیست که ما اسرار توحید و نظام شگفت انگیز آفرینش را فقط در اعماق آسمانها، کهکشانها و در دل اتمها جستجو کنیم، ولى از نکات و دقایق آفرینش وجود خودمان (که در تمام عمر در دسترس ما قرار دارد) غفلت بورزیم.با دیدن این برنامه در ماه مبارک رمضان ازعجایب این خلقت عظیم بیشتر بدانید.

 «شگفتی های آفرینش»در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی مریم فیروزی  در گروه دانش شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود.

سری دوم مجموعه «انسان، نمای بسته» در ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

مستند داستانی «انسان نمای بسته» با “موضوع بهداشت روانی “در ۲۶  قسمت ۴۵ دقیقه ای تولید و در هر قسمت از این برنامه پرونده یک بیمار به صورت نمایشی بررسی می شود.

غلامرضا مندوزئی ، کارگردان و تهیه کننده مجموعه «انسان نمای بسته» هدف از ساخت این برنامه را ارتقای سطح سلامت روانی اجتماع ذکرکرد.

قرار است در این برنامه به حیطه پیشگیری از بیماری های روانی و عوارض موثر در بروز این نوع بیماری ها پرداخته شود و آنچه بیشتر مدنظر دست اندرکاران این برنامه بوده ، توجه به عمل ها و عکس العمل های انسان امروزه است ، این که اگر انسان امروزی بداند از ابتدا رفتارها و برخوردهای انسانی از پیش تعیین شده ای داشته باشد و به شکل آکادمیک بتواند رفتارش را کنترل کند، کمی از اختلاف و درگیری میان انسان ها از میان خواهد رفت یا دست کم مقدارش کاهش می یابد. یکی از اهداف این برنامه پیدا کردن راهی است برای بهتر زیستن و به دست آوردن رفاه نسبی مردم و همین طور ایجاد سازشی منطقی میان انسان هااست.

درهر قسمت از این برنامه به پروندۀ یک بیمار بصورت مستند پرداخته می شود و حدود ۲۵ الی۳۰ دقیقه بصورت مستند ـ داستانی و ۱۵ دقیقه باقیمانده دو نفر کارشناس نمایش را تحلیل می کنند.

با اشاره به اینکه هر داستان لوکیشنی متفاوت دارد ، سکوت اختیاری، تصور ذهنی،نیازهای کاذب، تک فرزندی، حقوق کودکان و … عناوین برخی از قسمت های این برنامه است و  بازیگران تئاتری که بعضا تجارب تلویزیونی نیز دارند، همچون محمد مبصریان ، بهاره ارجمند، حمید یونسی و … در بخش نمایشی ایفای نقش می کنند. دکتر بنفشه غروی، دکتر علی اصغر اصغر نژاد، دکتر عباس داور منش، عصمت دانش و… از جمله کارشناسانی هستند که در این برنامه حضور دارند.

سری اول «انسان نمای بسته»درمهر ماه سال ۸۶ از شبکه چهار پخش شد که به دلیل ساختاری متفاوت در پرداختن به مباحث روانشناسی توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
«انسان نمای بسته»کاری از گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه چهار سیما است و در ماه مبارک رمضان پخش آن آغاز می شود.

سری سوم مجموعه «تا خوشبختی راهی نیست»در ایام تابستان  مصادف باماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

“«تا خوشبختی راهی نیست»یک مجموعه مستند نمایشی است  که بر اساس داستان های واقعی باز نویسی شده و به مسائلی می پردازد که تعداد زیادی از افراد جامعه با آن در گیرند یا احتمال دارد در آینده برایشان اتفاق بیفتد.

ترس، نظارت والدین، وسواس، طلاق، جایگاه پدر،  از جمله موضوعاتی است که در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرند.

در این مجموعه هر روز مشکل یک بیمار بررسی  و به او آموزش می دهد که چطور «فکر» کند تا بتواند مشکلش را خودش درمان کند. دکتر ابراهیم میثاق به عنوان مجری کارشناس در این برنامه حضور دارد.

“«تا خوشبختی راهی نیست»به تهیه کنندگی حمیدرضا اردلان کاری از گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه چهارسیما است .

مخاطبان شبکه چهار سیما در ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی هر هفته می توانند به تماشای برنامه «راز»بنشینند.

برنامه«راز»با اجرای نادر طالب زاده قرار است در ۱۲ قسمت تا پایان ماه مبارک رمضان چهارشنبه،پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه چهارسیما به روی آنتن برود.

در سری جدید برنامه«راز»قرار است با ساختاری متنوع تر از گذشته به صورت ترکیبی شامل یک گفتگوی زنده ، گزارش و وله موضوعات تازه ای را مورد توجه قرار دهد.

جذابیت موضوعات و میهمانان در عرصه های مختلف که حرفی نو داشتند از جدی ترین مولفه های موفقیت مجموعه «راز»در دو سال گذشته بود. برنامه«راز»برنامه روتین شبکه چهار نیست اما هر سال در مناسبت های خاص مانند دهه فجر و ماه مبارک رمضان بصورت ویژه از این شبکه  پخش می شود.

مستند« یک روز خوب » باروایت آدم های معمولی اما خاص، در ماه مبارک رمضان میهمان مخاطبان شبکه چهار سیما می شود.

در این مجموعه مستند انسان های معمولی که زندگی سختی دارند، اما یک نکته خاص معنوی در زندگی شان هست، معرفی می شوند و هر قسمت از این مجموعه، یک روز از زندگی این انسان ها را از صبح تا شب روایت می کند.

این مستند هر بار روایتگر گوشه ای از زندگی شخصی است که تلاش بسیاری در زندگی می کند و سختی می کشد اما زندگی اش یک نکته معنوی هم دارد. مثل آدم های معمولی از رفتگر شهرداری، گرفته تا معلم، کارگر و کشاورز.

به طور مثال یک قسمت مربوط به جانبازی به نام پیریایی است که جانباز خنثی کننده مین بوده است و همسرش نیز معلم است و در یک قسمت از این مجموعه زندگی این دو به تصویر کشیده می شود. یک قسمت مربوط به شخصی است که از طریق ماهیگیری زندگی‌اش را می‌گذراند و هر روز بخشی از ماهی‌های خود را بین افراد نیازمند قسمت می‌کند.یا قسمت دیگری مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی در همدان است که به خوش‌اخلاقی شهره است.

« یک روز خوب »  به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد برای گروه مستند شبکه چهار سیما در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای تولید شده و کارگردانی آن به صورت گروهی توسط امیر رضا زیتونی،فرید پناه نژاد و مسعود امینی تیرانی انجام شده است.

«مدرسه فیض »در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای در گروه مستند شبکه چهار تهیه و تولید شده است که ۴ قسمت از آن به صورت هفتگی در ماه مبارک رمضان به روی آنتن می رود.این مستند به روایت زندگی طلابی می پردازد که نکات ویژه ای در زندگی خود دارند. زندگی حجت الاسلام و المسلمین راستگو، اولین طلبه فاتح قله کلیمان جارو  از جمله کسانی هستند که زندگیشان در این مستند روایت می شود.

واحد تولید شبکه چهار سیما نیز برنامه”حقوق و سیاست در نهج البلاغه” از زبان دکتر اسماعیلی را در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای برای پخش در ماه رمضان آماده کرده است.

* شــبــکــه تهران
گروه فرهنگ و معارف شبکه تهران  از ۲۰ شعبان باپخش ویژه برنامه هایی به استقبال ماه مبارک رمضان می رود تا با روزه داران ماه نزول قرآن  ماه ضیافت الهی همراه شود.

شرح کوتاه خطبه شعبانیه پیامبر اعظم صلوات الله علیه  توسط حجت الاسلام والمسلمین فرح زادی  دربرنامه ۱۰ قسمتی  «ماه خدا» با تایم ۷ دقیقه ای با وله و طرح های گرافیکی ازشبکه تهران پخش می شود.

«صدای پای ماه» از ۲۵ شعبان  با گشت و گذار در  خیابان ها ، محلات و مساجد معروف تهران و گفت و گو با اقشار مختلف  مردم به انعکاس آمادگی محلات و مردم تهران  برای ورود به ضیافت الله خواهد پرداخت .

برنامه «صورت ماه » هر شب به مدت ۱۰ دقیقه هنگام اذان مغرب و و نزدیک لحظات عرفانی  افطار با حضور در یکی از مساجد یا محلات  تهران درقالب گفت و گو با اقشار مختلف مردم در مشاغل و  حرف گوناگون ،شور و حال روزه داران و ضیافت خدا را  برای بینندگان دیدنی خواهد کرد.  
«آبی آسمانی» عنوان ویژه برنامه ماه مبارک رمضان شبکه تهران است که می کوشد با نگاهی متفاوت به جایگاه خدا در زندگی فردی، اجتماعی و حرفه ای انسان های مختلف بپردازد .این برنامه که در طی چند سال گذشته توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. امسال با یک رویکرد کاملاً متفاوت با فضا و محتوا و اجرای خاص می کوشد تا اثری متفاوت و جذاب را ارائه دهد.

دراین برنامه مستندهای کوتاه و گپ و گفتهای استودیویی حقایقی را از زبان افرادی که در اطرافمان حضور دارند طرح می نماید . «آبی آسمانی »به مخاطبین خود براساس فضای خاص رمضانی موضوعاتی را طرح می کند که شاید در کلام ساده باشد اما ترسیم عینی آن در مهمانان برنامه می تواند تاثیرگذار باشد .

دکور متفاوت «آبی آسمانی »رمضان سال ۹۱، با فضای پرطراوات و شاد با موضوعات گره می خورد، دکور خود جزء موضوعی قابل بحث در برنامه  می باشدکه مهمانان هریک از نگاه خود به آن می نگرند و در خصوص آن سخن می گویند. شخصیت های «آبی آسمانی» که برای هریک از آنان در طی چندماه گذشته مستندهای   ویژه ی تولید شده در یک گستره اجتماعی کاملاً بی طرفانه انتخاب شده اند.

از دیگر ویژگی های« آبی آسمانی »۹۱ حضور علیرضا غفاری به عنوان مجری است غفاری که در سالیان دور اجراهای ماندگاری را از او شاهد بودیم در این ویژه برنامه رمضانی گروه فرهنگ و معارف اسلامی با نگاه واجرای متفاوت حضور دارد .این برنامه به تهیه کنندگی رضا درویش نوری  و  کارگردانی حسن صدخسروی  و نویسندگی  میترا نیکفر در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای از آنتن شبکه پایتخت پخش خواهد شد.

در برنامه «مکارم خوبان»گزیده ای کوتاه از سخنان اساتید اخلاق درگذشته، از جمله  مرحوم آیت الله بهجت، مشکینی، احمدی میانجی، مجتهدی تهرانی، حق شناس ، اشتهاردی و دستغیب با موضوعات اخلاقی پخش خواهد شد.

برنامه «مکارم خوبان» در ۳۰ قسمت ۵ دقیقه ای تولیدشده است.

در برنامه «سخن دوست» آیات منتخب قرآن کریم با مضامین اخلاقی و اجتماعی  قرائت و  نکات برجسته آن به صورت نریشن به مدت ۳ دقیقه بیان می شود.

دربرنامه ۳۰ قسمتی«زمزمه نیایش»  با مدت زمان ۱۰ دقیقه به شرح عرفانی بر دعاهای وارده در صحیفه سجادیه پرداخته می شود.

«زمزم احکام» عنوان برنامه ای است که درآن  به ۱۰۰ سوال در باره روزه پاسخ داده می شود و روزانه ۳ برنامه  یک دقیقه ای پخش خواهد شد.

درایام ماه مبارک رمضان احادیثی متناسب با ماه نزول قرآن ازبرنامه «نسیم حدیث»به صورت تصویر نریشن  و گرافیک روزانه پخش می شود.

شرح دعای ابوحمزه ثمالی از برنامه ۳۰ قسمتی «زمزمه های عارفان» پخش می شود.در هر برنامه یک صفحه به مدت  ۱۰ دقیقه توسط کارشناس حجت الاسلام طباطبائی شرح داده می شود.

«سخنرانی » سه تن از خطبای نامی کشور حجج اسلام  انصاریان، پناهیان  و رفیعی که روزانه در مساجد و اماکن مذهبی تهران ایرادشده ،ضبط و پخش می شود.

پخش روزانه یک جزء از قرآن کریم به صورت ترتیل که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با حضور روزه داران تلاوت می شود ،درماه صیام ازشبکه تهران روی آنتن می رود.

نماز جماعت  ظهر حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)،  امام زاده صالح ، باغ فیض و مساجد معروف تهران از برنامه «چشمه جاری خدا» در ایام ماه مبارک رمضان پخش خواهدشد.

کلام نورانی بنیان گذار فقید جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) درموضوعات اخلاقی و عرفانی روزانه از برنامه «کلام امام » به مدت ۲ دقیقه ازشبکه پایتخت پخش  می شود.

ویژه برنامه «خورشید عدالت» به مدت ۹۰ دقیقه درایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)از نجف اشرف ، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)و  امام زاده صالح روی آنتن می رود.

مستند ترکیبی «ملکه اسلام »ویژه سالروز رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ازتولیدات گروه فرهنگ ومعارف اسلامی پخش خواهدشد.

«شب عارفان» عنوان  ویژه برنامه لیالی قدراست  که مراسم احیا شب اول  باسخنرانی دکتر رفیعی  از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  ، شب دوم باسخنرانی حجت الاسلام رئیسی از امام زاده صالح ،  شب سوم با سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی ازمصلی ازشبکه تهران پخش می شود.

بینندگان شبکه امید و آگاهی می توانند گزارش های تولیدی از نمایشگاه قران کریم را در شب های ماه مبارک رمضان  از برنامه «تماشاگه نور» تماشاکنند.

سوالات مسابقه” گوی طلایی و رد پا”  نیز معطوف ماه نزول قرآن طراحی و تنظیم شده است وهمچنین سوالات مسابقه پیامکی فیلم سینمایی شبانه شبکه نیز مناسب این ایام طراحی شده است.

 محمد رضا سرشار ملقب به رضا رهگذر نویسنده و  پ‍ژوهشگر ادبیات معاصر روای قصه گو برنامه “رنگین کمان “می شود.

ایام ماه مبارک رمضان از بهترین ایامی است که می توان مخاطبان و به وی‍ژه کودکان و نوجوانان را با سنت های ادبی و حکایت های قدیمی و حتی داستانهای معاصر آشنا کرد.

بخش مربوط به قصه گویی رضا رهگذر در فضای سبز تپه صبا در محوطه جام جم با حضور کودکان اجرا خواهد شد . علاوه بر این صحنه های مهم داستان در مقابل دوربین توسط یک تصویر گر نقاشی می شود تا تلفیق قصه و نقاشی به همراه صدای خاطره ها روزهای خوش و خاطره انگیزی را برای کودکان و نوجوانان در ماه مبارک رمضان رقم بزند .

رضا رهگذر نو یسنده کتاب های «جایزه ، ببارد باران ، نبارد باران ، کک به تنور ، نگو نمی توانم  و….. » در پیشرفت ادیبات کودک و نوجوان سهم به سزایی داشته است.

«مهمان خوب خدا » عنوان مسابقه ای زنده تلفنی است که در شبکه تهران برای گروه سنی نوجوانان تهیه شده و حاوی مضامین اخلاقی معرفتی است. این مسابقه زنده تلویزیونی از مضامین اخلاقی و معرفتی بهره می برد. داریوش کفایتی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه ۳۰قسمتی است.

ویژه برنامه سحرگاهی شبکه تهران باآیتم هایی همچون مناجات,دعای ابوحمزه ثمالی ،دعای سحروشرح آن باصدای استادسماواتی ،زین العابدینی و… به پیشوازاذان صبح می رود. مباحث اخلاقی ،کلام بزرگان،تلاوت آیات قرآن کریم ومناجات ازدیگربخش های این برنامه ۶۰ دقیقه ای است.

* شــبــکــه آموزش
مسابقه قرآنی “بشارت” به تهیه کنندگی حسین باقری که یکی از متفاوت ترین مسابقات قرآنی است  باحضور۳۰قاری و ۳۰ حافظ ممتاز قرآن کریم از سراسر کشور در قالب گروه های دونفره در شبستان امامزاده حمیده خاتون(س) و سید جعفراستان تهران به رقابت با یکدیگر می پردازند.این مسابقه در ۳۰قسمت ۴۵ دقیقه ای از آیتم هایی چون نمایش، قرائت ، سوالات متنوع، خوشنویسی و….تشکیل شده است که با اجرای محمد اسکندری از اول ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

مسابقه قرآنی “بشارت” با هدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و با رویکرد حضور در جمع خانواده های ایرانی و تشویق مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن کریم و انس با آن کتاب آسمانی تولیدشده است.

“مشاعره رمضانی” به تهیه کنندگی امیرحسین آذر در ۲۶قسمت ۵۰دقیقه ای با حضور شرکت کنندگان در تمام سنین و خوانش اشعار رمضانی و در وصف حضرت علی (ع) به مناسبت ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه آموزشروی آنتن می رود.

مستندات قرآنی با عنوان “از آیه تا نشانه” به تهیه کنندگی علیرضا سپهرین در ۱۰قسمت ۲۰دقیقه ای اشاره ای به آیات قرآنی در زمینه های مختلف دارد.

“مدرسه پهلوانی” به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی زینلی در ۳۰ قسمت ۳۵دقیقه ای به گسترش ورزش های باستانی در ایران خواهد پرداخت . این مستند تلویزیونی از اول ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه آموزش پخش می شود.

هدف از تولید این مجموعه توسعه ورزش های باستانی ایران در سطح جهان است.گسترش ورزش های باستانی ایران و ایجاد غرور ملی و ایجاد امید و نشاط و خودباوری در جهت نهضت نرم افزاری و تولید علم و رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی نیز از محورهای “مدرسه پهلوانی” است.

مجموعه نمایشی “تجربه های آقای خوشبخت” به تهیه کنندگی داریوش ربیعی و کارگردانی حامد عزیزی که به آموزش غیرمستقیم کاربرد گیاهان دارویی می پردازد، نیز در ماه مبارک رمضان مهمان خانه ها ی بینندگان شبکه آموزش می شود.

مجموعه نمایشی آموزشی “چشماتو نبند” به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر مشهدی عباس برای گروه سنی کودک و نوجوان در ماه مبارک رمضان از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

“چشماتو نبند” در قالب یک مجموعه عروسکی_داستانی به دغدغه های واقعی و روزمره کودکان و خردسالان می پردازد .

در این مجموعه  بازیگران ۴تا ۹سال ایفای نقش می کنند همچنین از شخصیت های عروسکی به نام” این رو” و” اون رو” نیز در فضای کاملا شاد و موزیکال استفاده شده است.

عوامل این مجموعه نمایشی عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان:امیر مشهدی عباس،دستیار اول کارگردان: محمد شریفی ،تصویر بردار: محمد صمدی،منشی صحنه: طناز جلوسی،طراحان صحنه: مهرداد باقری و یوسف خدایار،،گروه نویسندگان: غلامرضا ساغرچیان،سودا بهمنی،مجتبی مهدی،میثم بیدقی،مدیر تولید: مجید نصیری،مدیر تدارکات: وحید حسینعلی، آهنگساز:سیروس مهدی زاده و شاعر: آزاده فرهنگیان و مجتبی مهدی.

برنامه های “رادیو هفت”، “گل آموز”،”دوربین هفت” نیز از جمله برنامه های ویژه شبکه آموزش است که در ماه صیام با آیتم های مختلف و جذاب رمضانی روی آنتن خواهند رفت.

همچنین در ماه  نزول قرآن انیمیشن “سیره امام علی(ع) در آیینه رمضان” و “پارسا کوچولو و میهمانی خدا” و برنامه اذان گاهی “دین و دانش” و  ترتیل ۳۰ جزء قرآن کریم  هر روز از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

* شــبــکــه قرآن و معارف
فیلم تلویزیونی «به رنگ اقناع» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی میری رامشه در ماه مبارک رمضان از شبکه قرآن ومعارف سیما پخش می شود.

داستان «به رنگ اقناع» با بازی مهدی امینی خواه، سعیده عرب، شهرام عبدلی، حسین رجایی دوست، حسن اسدی و محمدرضا قیاس آبادی در مورد یک جوان متمول معدن داری است که به دلیل وضع مالی خوبی که دارد، دچار اسراف در زندگی می شود و برای پیدا کردن یک معدن به کویر کاشان می رود، ولی چون به نصیحت های بلدچی گوش نمی دهد تا سرحد مرگ می رود و در نهایت با اتفاقاتی که می افتد رسم درست زندگی کردن را می آموزد.

ازدیگرعوامل«به رنگ اقناع»  می توان به :نویسنده :حسین رجایی دوست، مدیر تصویربرداری :سعید ستوده، مدیر صدابردار: علیرضا کریم نژاد، طراح گریم: بابک شاهی، طراح صحنه: صادق فهیمی، مدیر تولید :حسین باقریان و منشی صحنه فیلم : الهام ناصری اشاره کرد.

ویژه برنامه« صبح بخیر کوچولو» به مناسبت  فرارسیدن ماه مبارک رمضان با آیتم های ترکیبی چون نمایش، کارتون و آموزش از ساعت ۱۰:۱۵ به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن می رود.

برنامه «صبح بخیر کوچولو» به تهیه کنندگی الهه بهبودی و فهیمه تعمیمی و با اجرای روشنک کریمی هر روز به غیر از روزهای جمعه پخش می شود.

سری جدید ویژه برنامه ” هدهد و خاله هدی” در روزهای ماه مبارک رمضان از گروه کودک شبکه قرآن پخش می گردد.

برنامه” هدهد و خاله هدی” به مناسبت ماه مبارک رمضان هر روز در دو قالب انیمیشن و دیالوگ مجری با کودکان از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۶ نمایش داده می شود.

“هدهد و خاله هدی” به تهیه کنندگی جلال الدین دری و با اجرای مینا گلپایگانی به مدت ۳۰ دقیقه هر روز از گروه کودک شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

*شــبــکــه مستند
شبکه مستند سیما، با مستند ۳۰ قسمتی «اهل ایمان» آیین ها و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان همچون بازی ها، آداب سحری ، موسیقی رمضانی،جشن های رمضانی، وداع ها و موارد دیگر را یادآور می شود.

این شبکه در ۲۶ برنامه  با عنوان «یک فیلم یک حقیقت»پرونده فیلم های مستند ایران و جهان را بازخوانی می کند و نگاهی به بهترین و معروفترین کارگردانان مستندساز ایران وجهان دارد.

مستند « ماندگاران» نیز در ۲۶ قسمت  ۳۰دقیقه ای گوشه ای از زندگی استادان برجسته و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران را به تصویر می کشد.

اشکال و مفهوم سفر در گذشته و امروز نیز در مستند «سفر» بررسی می شود.

« نت هشتم » عنوان مستندی ۲۶قسمتی است که نحوه ساخت یک اثر هنری موسیقی را مورد توجه قرار می دهد و در برنامه «آشپزخانه مستند» نیز با حضور متخصصان مواد غذایی فواید و مضرات هر ماده غذایی و راه های رژیم غذایی مناسب و متعادل برای بدن  صحبت می شود.

مستند «در مسیر آب» به بحث  قنات ها که آن رادر مناطق کویری  به نام «گهرریز» می شناسند وهمچنین ستایش از مقنیان ایرانی می پردازد و مستند «یک زندگی»، سرگذشت و زندگی یک انسان خاص را بیان می کند.

خاطرات خانواده و همرزمان شهید “محمد حسن نظر نژاد”  در مستندی با عنوان « به خدا تعظیم می کنم» تماشایی می شود و مستند ” درد مشترک” احساسات و عواطف انسانی در مسیر اجتماعی و درست زیستن را بازگو می کند.

مستند« نردبان » در ۲۶ برنامه ۶۰ دقیقه ای فیلم های کوتاه مستند مخاطبان را پخش می کند و منتقدان درباره آن صحبت می کنند.

عکس های قدیمی و خاطره انگیز ایران نیز در برنامه «عکس دیروز »و تصاویر زیبای طبیعت جهان با موسیقی آرام بخش نیز در برنامه «آفاق» دیده می شود.

«دری به خانه خورشید» نیز برنامه ای برای سیر در هنر ایرانی است که تلاش می کند رشته ها و اساتید مختلف صنایع دستی ،هنرهای تجسمی ومعماری رابه اقشارمختلف مردم و جوانان معرفی کند.این مستند ۳۰ قسمتی در ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ دقیقه پخش می شود.

*شــبــکــه ورزش
شبکه ورزش سیما نیز ویژه برنامه های افطار ماه مبارک رمضان را با موضوعاتی نظیر “ورزش و معنویت، گزارش از مسابقات مختلف ورزشی جام رمضان، تغذیه ورزشکاران در این ماه و گزارش از سفره افطار در منزل یکی از ورزشکاران، همراه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مناجات و دعای روز” برای مخاطبان پخش خواهدکرد.

ویژه برنامه  های سحر ماه مبارک رمضان شبکه ورزش سیما نیز با دعا و مناجات ویژه سحرهای ماه صیام،فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی با قرائت حجت الاسلام شهیدی، «مناجات با خدا» با مداحی سعید حدادیان، آواز عرفانی و نماهنگ های مناسب با ماه مبارک رمضان  باروزه داران تا لحظات روحانی وملکوتی اذان صبح همراه می شوند.

«ورزش باستانی » ، « بیدار باش» ، «ورزش درمسیرانقلاب»، « از المپیک تاالمپیک»، «  حرکت ازنو» ،« لحظات طلایی المپیک »، « بر سکوی افتخار»،« میدان »،« کاوش» از دیگر برنامه های شبکه ورزش است که درکنداکتور ماه مبارک رمضان قرارگرفته است.

گفتنی است ،همچنین امواج تلویزیونی حضور آگاهانه اقشار مختلف مردم را در راهپیمایی روز جهانی قدس، برای جهانیان انعکاس می دهند./ی۲
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.