جلالی: این مرکز، حاکمیتی و کاربردی است/توکلی: امر و نهی در این مرکز جایگاهی ندارد

تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید مرکز پژوهش​ها

به گزارش خبرآنلاین، جلالی چهارمین رئیس این مرکز پس از جواد لاریجانی – در دوره مجلس پنجم-، محمدرضا خاتمی –در دوره مجلس ششم- و احمدتوکلی –در دوره مجالس هفتم و هشتم- است. او که فارغ التحصیل علوم سیاسی است، پیش از این نیز مسئول دفتر سیاسی مرکز پژوهش​ها بود. اگرچه جلالی ۱۶ سال از توکلی جوان​تر است اما آنجا که رئیس سابق مرکز پژوهش​ها از رویکرد جوان​گرایی در جذب پژوهشگران این مرکز سخن می​گفت؛ به کنیه خطاب به رئیس جدید اظهار داشت: بنده از تعداد انگشت‌شماری از دوستان قبلی به واسطه تسلط بر حوزه کاری‌شان دعوت کردم ولی تمام تلاش بر این بوده که از نخبگان جوان استفاده شود، من خیلی پیرمردم و البته آقای جلالی نیز جزء پیرها حساب می‌شود.

جلالی با قدردانی از زحمات توکلی، «آسیب‌شناسی دقیق و تجدیدساختار» را مهمترین برنامه خود برای حضور در این مرکز دانست و گفت: ضرورت دارد که رابطه معناداری بین نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس به وجود آید، البته تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته که نیازمند است کامل‌تر شود. این امر نیازمند نوعی رابطه دوسویه و تعاملی است یعنی اقداماتی نیز باید در درون مجلس از سوی نمایندگان انجام شود. به گفته وی، تا مجلس ششم ۸۷ درصد نمایندگان قائل بودند که نتایج مرکز پژهش​ها نقشی برای تصمیمات آنها نداشته اما پس از آن رابطه بین نمایندگان و مرکز پژوهش‌ها از حالت انفعالی خارج شده و به یک رابطه دوسویه تبدیل شده است. توکلی هم معتقد بود که مواضع مرکز پژوهش​ها در مجلس ششم، نظری بوده و جهت‌گیری‌هایش با مبانی جمهوری اسلامی سازگاری نداشته است.

تاکید بر کارشناسانه بودن مواضع مرکز پژوهش​ها و پرهیز از سایه افکندن نظرات و سلایق شخصی، شاه کلید سخنان جلالی بود که می​گفت: نظر اشخاص و امیال دیگران نمی‌تواند در این مرکز تاثیرگذار باشد و در واقع مرکز پژوهش‌‌ها یک مرکز حاکمیتی کاربردی است. توکلی هم با بیان اینکه در دو دوره هفتم و هشتم مجلس، مرکز پژوهش‌ها نقش محوری در تبیین و تصویب حدود بیست قانون مهم کشور داشته است؛ از کارشناسانه بودن مواضع مرکز پژوهش​ها گفت و شاهد مدعایش را اینگونه شرح داد: دفاع از نقش دولت در بانک مرکزی از سوی مرکز پژوهش​ها در حالی رخ داد برخلاف جو مثلث بود.

توکلی در ادامه سخنان جلالی که از مرکز پژوهش​ها به عنوان یک «مرکز حاکمیتی کاربردی» نام برده بود، اظهار داشت: طبق قانون، مرکز پژوهش‌ها نهادی پژوهشی و کاربردی است که در آن امر و نهی جایگاهی ندارد و باید آزادی، جولان فکر، گردش اطلاعات و اظهارنظر حکم‌فرما باشد. مرکز پژوهش‌ها باید در امر حکومت فعالیت کند و هدف از آن تامین و حفاظت استقلال آزادی در پژوهش است.

دیگر مباحث مطروحه در این نشست را در ادامه بخوانید:

چکیده سخنان کاظم جلالی

چکیده سخنان احمد توکلی

* مرکز پژوهش‌های مجلس باید محل تجمیع تمام نخبگان باشد چه نخبگان دانشگاهی و چه آن دسته از نخبگانی که نخبگان تجربی نظام هستند زیرا پس از ۳۰ و اندی سال از گذشت انقلاب نیروهایی وجود دارند که نخبه و خبره هستند.

* در بخش تقنین قوانین نیز باید اقدامات مناسب انجام شود. اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم‌انداز بیست ساله و یا سیاست‌ها‌ی کلی نظام از جمله مواردی هستند که باید بررسی شود که در چه بخش‌هایی از این اسناد غفلت انجام شده که برطرف گردد و یا موادی در برنامه پنج ساله وجود دارد که نیاز به تدوین قوانین دارد.

* مسائلی مانند تعریف مشخص از جرم سیاسی از آن دسته است که معطل مانده و در برنامه توسعه قبلی نیاز داشت که این عبارت تعریف شود اما هنوز این کار انجام نشده است، همچنین قانون ریاست‌جمهوری یک قانون مندرسی است که هنوز شرط ریاست‌جمهوری قانون خواندن و نوشتن است که این باید تغییر کند و کار جدی انجام شود.

*کشوری هستیم که هنوز دارای احزاب قوی نیستیم و ضرورت دارد که نظارت دقیقی در کشور صورت گیرد زیرا در بسیاری از کشورها احزاب قوی به گونه‌ای فعالیت دارند که دولت در سایه را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین باید تمام مسائل و مشکلات به صورت کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده مانیتور و پیگیری شوند.

* هر چه مرکز پژوهش‌ها تولید می‌کند باید در تقویت مبانی و تامین مقاصد جمهوری اسلامی به کار گیرد، موضوعی که بنده از ابتدای در دست گرفتن ریاست مرکز پژوهش‌ها به آن تاکید کردم تا برون‌رفت کار به تحقق اهداف قانون اساسی کمک کند.

* مدیران مرکز پژوهشها باید به مبانی این نهاد پژوهشی و مقاصد نظام باور و التزام داشته باشند.بر این اساس در ابتدای تصدی ریاست این مرکز، پژوهشگرانی را که ملتزم به نظام نبودند از این مرکز استعفا کردند .پرهیز از آوردن دوست و رفیق بدون دلیل در مرکز و جذب، آموزش و ارتقای نخبگان جوان از دیگر راهکارهای اتخاذ شده در این مرکز بوده است. شبکه نخبگان در این مرکز تشکیل شد.

*نظر کارشناسی‌مان با شنیدن تمامی نظرات ارائه شده است.

*مرکز پژوهش‌ها در گزارش‌های خود تلاش کند نیازهای نمایندگان را تامین کند.

* یکی از راهبردهای ما شریک کردن مردم بود؛ ما از این طریق امکان نقد گزارش مرکز در جامعه را فراهم کردیم و فشار افکار عمومی در مجلس برای تصمیم‌گیری علمی را به وجود آوردیم؛ همچنین از این طریق ارتقاء جایگاه مجلس به دلیل آگاهی مردم از پشتوانه کارشناسی تصمیمات انجام شد و نتیجه آن افزایش مشارکت سیاسی مردم بود. راهبرد ما کار عالمانه، خیرخواهانه و مستقلانه بود. شرط توفیق در تأثیرگذاری عینیت، خیرخواهی در مقیاس ملی و استقلال از هرنوع فشار است.

گفتنی است در مراسم تودیع و معارفه​ای که برای روسای قدیم و جدید مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، علی لاریجانی به همراه دو تن از معاون خود –امیدوار رضایی و علی افراشته – و چندتن از دیگر نمایندگان نیز حضور داشتند. لاریجانی با ارائه لوح تقدیری از زحمات توکلی قدردانی کرد و همچنین حکم ریاست جلالی را اعطا نمود. در این مراسم هدایایی از طرف دفاتر مرکز پژوهش‌ها به احمد توکلی داده شد که توکلی این هدایا را به شهبازی جانباز این مرکز اهدا کرد.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.