جلبک های قرمز ، بلای جان آبزیان دریاچه مهارلو

شیراز/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی

پدیده کشند جلبک های قرمز حیات زیستمندان و آبزیان دریاچه مهارلو را تهدید می کند .
هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت : وجود پدیده کشند قرمز در دریاچه مهارلو باعث نگرانی برخی از کارشناسان مربوط شده است .
علمداری افزود : این پدیده می تواند حیات دریاچه را به خطر بیندازد.
به گفته وی ، مدتی است که برای آبگیری دریاچه مهارلو ، فاضلابهای دشت شیراز به این دریاچه سرازیر و موجب شده سطح آب در مهارلو تا حدود زیادی بالا بیاید .
هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: ورود فاضلاب به دریاچه ، شرایط را برای ایجاد جلبک به وجود می آورد زیرا در فاضلاب شهری فسفر و ازت زیاد است و ایجاد این گونه جلبک ها نیز برای دریاچه زیان آور است .
علمداری افزود : هم اکنون بخشی از فاضلاب های شهر شیراز تصفیه و آب آن برای کشاورزی حوزه کفترک و برای شهرستان سروستان استفاده و سهمی از این آب تصفیه نشده کماکان وارد مهارلو می شود.
علمداری گفت : جلبکهای ناشی از ورود فاضلاب تعادل زیستگاه ، میزان اکسیژن و همچنین مواد غذایی را به هم می زند و برای آبزیان مخرب است .
وی گفت: کشندهای قرمز یکسری از جلبکها هستند که نسبت به شوری مقاوم هستند و زمانی که شوری آب بالا رود این جلبک ها رشد شان بیشتر می شود .
به گفته علمداری ، کشندهای قرمز نقطه بحرانی زیستگاه است.
وی افزود : زمانی که شوری آب زیاد شود این کشندهای قرمز شروع به تکثیر کرده که برخی از آنها سمی را تولید می کنند که برای آبزیان یک خطر بالقوه به شمار می رود .
هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران تاکید کرد : هنگامی که تراکم جلبک ها در سطح آب بالا رود به صورت لایه ای قرار می گیرند که مانع از تبادل هوا با آب و در نهایت کاهش اکسیژن می شود که در این شرایط سم هایی تولید می کند.
وی ادامه داد : این کشندهای قرمز در مناطق جنوبی تالاب دیده شده که حدود یک تا دو کیلومتر از دریاچه مهارلو را در بر گرفته است.
علمداری گفت : زمانی که غلظت نمک کم شود این پدیده نیز از بین می رود .
وی افزود : تبخیر زیاد آب و به دنبال آن کاهش ورودی آب باعث می شود که غلظت نمک بالا رود و کشند قرمز پدید آید.
این شرایط حیات زیستمندان و آبزیان تالاب و فلامینگوهایی که به این منطقه مهاجرت کرده اند را تهدیدآمیز کرده است.
مهم ترین زیستمندان این تالاب پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و… است .
این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی نیز محسوب می شود که طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید در این استان سطح آب در دریاچه مهارلو به طور زیادی پایین آمد.
دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد.
۰۰۰۲

IRIBNews RSS SocialNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.