جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فجر از نگاه شهیدی‌فر

۲۱ام بهمن ،

مژده لواسانی مجری برنامه رادیویی «سودای سیمرغ» که به‌طور ویژه به خبرها و اتفاقات سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد، در مصاحبه‌ با محمدرضا شهیدی‌فر با او دربارهٔ جزئیات و نحوه مدیریت و اجرای این جلسات به گفت‌وگو نشست.

شهیدی‌فر گرفتاری‌های نقد فیلم در فضای هیجان‌زده بعد از اکران اول را اصلیترین سبب تغییر شکل اجرای این جلسات عنوان کرد.
 

او گفت: «جشنواره در طی این سی‌ و یک‌ دوره شکل‌های مختلفی از گفت‌وگوهای جمعی این‌چنینی را تجربه کرده است. زمانی این گفت‌وگو‌ها به صورت موضوعی در دانشکده سینما و تئا‌تر برگزار می‌شد. در جشنواره کودک اصفهان هم چندین دوره مشابه این اتفاق افتاد. در چندسال اخیر اما فیلم‌ها از سوی خبرنگاران و هم توسط یک منتقد نقد می‌شدند که گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کرد و هم این‌که نسبت به جشنواره‌های بین‌المللی نیز تفاوت‌هایی داشت.»
 

شهیدی‌فر گفت: «ما به عنوان مخاطب در آن فرصت کوتاه بعد از اکران صرفا در مقام پرسش قرار داریم، نسبت به این‌که چه‌قدر دریافت‌هایمان دقیق و منطبق با واقعیت بوده است و باید زمانی بگذرد تا بتوانیم تحلیل کنیم.»
 

این تهیه‌کننده و مجری پرسابقهٔ رادیو و تلویزیون که برنامه‌های گفت‌وگومحورش در سال‌های اخیر معمولاً با اقبالِ مخاطب همراه بوده و ضمن تشکر از محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها بتواند رضایتِ اهالیِ رسانه و عواملِ فیلم‌ها را در پی داشته باشد.
 

مژده لواسانی مجری برنامه سودای سیمرغ که تا پایان جشنواره هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸ به صورت زنده از محل برگزاری جشنواره (برج میلاد) روی آنتن می‌رود، ضمن تأیید سخنانِ شهیدی‌فرد گفت: «ما سال‌های قبل معمولاً با این حواشی روبه‌رو بوده‌ایم که رسانه‌ها تیتر زده‌اند «جنجال در نشست فلان فیلم» یا «صحبت‌های جنجالی کارگردان فیلم دیگری»، اما فکر می‌کنم تا این‌جا ‌روزهای کاملاً آرام و کنترل‌شده‌ و استانداردی را پشت سر گذاشته‌ایم.»
 

لواسانی صحبت‌هایش را با این پرسش ادامه داد که: «آیا قرار است این شکل از اجرا روش متداول سال‌های آینده هم باشد؟»
 

شهیدی‌فر ضمن امیدواری نسبت به ادامه این روش گفت: «ما باید گفت‌وگو را تمرین کنیم و سئوال‌هایمان را مطابق با این نحو از گفت‌وگو مطرح کنیم. این نیاز اصلی ماست و هنوز آن را خوب بلد نیستیم و تا آن را پیدا کنیم بسیار مانده است. اما اگر آن را یاد بگیریم برکات بسیاری خواهد داشت.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در بیان سئوال‌های مطرح‌شده دخل و تصرفی انجام می‌شود یا نه گفت: «به این معنا که اگر کلمه‌ای به ذهن خودم می‌رسد نمی‌گویم که نه. طبیعتا من هم به عنوان یک‌ نفر آن‌جا حق سئوال دارم. به علاوه‌ این‌که می‌سنجم که سئوال‌ها تنش و التهاب هم ایجاد نکنند. وقتی ما رودرروی یک فرد صحبت می‌کنیم، حرمت نگه می‌داریم. بعضی دوستان در نوشته‌هایشان گاهی بسیار این را رعایت نمی‌کنند و به من اجازه داده‌اند که لحن نوشته را کمی آرام‌تر کنم. موضوعات مطرح می‌شوند، ولی همیشه الزاما با عین نثر نویسنده شاید نباشد.»
 

شهیدی‌فر ضمن تشکر از ستاد جشنواره‌ و هم‌کاری و هم‌راهی همه منتقدین، خبرنگاران و اهالیِ رسانه در برگزاری نشست‌ها، در مورد جنجالی‌ترین نشست احتمالی جشنواره یعنی نشست پرسش و پاسخ فیلم «رسوایی» مسعود ده‌نمکی گفت: «در این جلسه که شلوغ‌ترین و طولانی‌ترین جلسهٔ ما هم بود، حتی ساده‌ترین اتفاقاتی که در جلسات دیگر این کارگردان معمولاً رخ می‌داد هم این‌جا رخ نداد و خود آقای ده‌نمکی در پایان جلسه اذعان کردند که امروز آرام‌ترین وضعیت فیلمسازی‌ام در همه این سال‌ها را داشتم.»
 

۵۸۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.