جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس بدون حضور لاریجانی و احمدی‌نژاد

۰۸م اسفند ،

نمایندگان چه نظری دربارهٔ جلسه فردای پارلمان دارند؟

لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور فردا(چهارشنبه) در حالی تقدیم مجلس می‌شود که علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد روسای قوای مقننه و مجریه در جلسه تقدیم بودجه حضور نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور فردا(چهارشنبه ۹اسفند) در حالی تقدیم مجلس می‌شود که بر اساس خبرها منتشره علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد در جلسه تقدیم بودجه حضور نخواهند داشت.

معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور ودجه را تقدیم مجلس می‌کند

بر اساس این گزارش سید شریف حسینی عضو هیئت‌رئیسه بهارستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به برخی خبرها مبنی بر عدم حضور رئیس‌جمهور در هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: بر اساس اطلاع دولت، بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور فردا در غیاب احمدی‌نژاد لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کند.

وی در ادامه افزود: مرادی تنها می‌تواند لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و نمی‌تواند دربارهٔ آن توضیحاتی را ارائه کند.

عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه فردا غیرقانونی است

این در حالیست که علیرضا منادی سپیدان عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دولت قرار است فردا بودجه ۳‌دوازدهم را به مجلس تقدیم کند، گفت: کلیات سه دوازدهم بودجه در جلسه علنی فردا بررسی می‌شود و پس از آن نمایندگان در هفته آتی و با حضور در کمیسیون‌های تخصصی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس به احتمال عدم حضور رئیس‌جمهور برای تحویل بودجه اشاره کرد و افزود: ارائه  بودجه ۹۲ در جلسه علنی فردا قطعی شده است و عدم حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای ارائه لایحه بودجه  مغایر با  ماده ۲۱۳ برنامه پنجم است.

حضورنیافتن احمدی‌نژاد در جلسه فردا اشکال قانونی ندارد

این اظهارت در حالی مطرح می‌شود که عبدالرضا مصری دیگر عضو هیئت رئیسه خانه ملت به باشگاه خبرنگاران گفت: دربارهٔ حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه اطلاعی به مجلس داده نشده است.

سخنگوی هیئت‌رئیسه در ادامه تصریح کرد:‌ عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه ارائه لایحه بودجه اشکال قانونی ندارد و یکی از معاونین وی نیز می‌توانند بودجه را تقدیم مجلس کنند.

عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه بی‌سابقه است

همچنین جواد جهانگیرزاده یکی دیگر از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با انتقاد از عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه به مجلس گفت: این مسئله تاکنون و طی ۳۱ سال قبل سابقه نداشته و خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است.

همه چیز دربارهٔ تقدیم لایحه بودجه سنواتی کل کشور به مجلس

گفتنی است بر اساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، متمم و چند دوازدهم آن یک شورى خواهد بود.

همچنین شایان ذکر است که  نمایندگان ملت هم ۱۰ روز فرصت دارند که کلیات لایحه بودجه را بررسی کنند، پس از آن لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارسال می‌شود، هر یک از این کمیسیون‌ها هم ۱۵ روز وقت دارند تا لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهند پس از آن لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق مجلس ارسال می‌شود تا طی ۳۰ روز این کمیسیون لایحه بودجه را بررسی نماید، پس از آن لایحه بودجه جهت بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌رود، که براساس زمانبندی فوق مجلس برای بررسی لایحه بودجه کل کشور در حدود ۶۰ روز زمان نیاز دارد.

تاخیر بی‌سابقه دولت ‌های نهم و دهم در ارائه برنامه اقتصادی کشور به مجلس

اما با این حال، طی چند سال اخیر به دلایل مختلف و گوناگون دولت نهم و دهم از این امر مهم سرباز زده و هر ساله با تاخیر نسبتا زیادی اقدام به ارسال لایحه بودجه کل کشور به مجلس شورای اسلامی نموده است تا جایی که به خاطر همین موضوع، قانون بودجه کل کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به صورت اضطرای و یا چند دوازدهم، که متخصص شرایط زمان جنگ و یا بحرانی می‌باشد، تصویب شده است.

طبق گزارشات منتشره دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد لایحه بودجه سال ۸۵ را درتاریخ  ۲۵ دی۸۴ با ۴۰ روز تاخیر، بودجه سال ۸۶ را در تاریخ  اول بهمن۸۵ با ۳۶ روز تاخیر، بودجه سال ۸۷ را در تاریخ ۱۷ دی ۸۶ با ۳۲ روز تاخیر، بودجه سال ۸۸ را درتاریخ هشتم بهمن۸۷ با ۵۳ روز تاخیر، بودجه سال ۸۹ را در تاریخ  چهارم بهمن ۸۸ با ۴۹ روز تاخیر، بودجه سال ۹۰ را درتاریخ  اول اسفند ۸۹ با ۷۶ روز تاخیر و بالاخره بودجه سال ۹۱ را در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۰ با ۵۷  روز تاخیر تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

بر این اساس، تاکنون کمترین تاخیر دولت در ارائه به‌موقع لایحه بودجه کل کشور مربوط به بودجه سال ۱۳۸۷ با ۳۲ روز تاخیر و بیشترین تاخیر دولت مربوط به بودجه سال ۱۳۹۰ با ۷۶ روز تاخیر است.

اما در سال جاری دولت اعلام کرده که لایحه بودجه سال ۹۲ را فردا(چهارشنبه) به مجلس ارائه می‌کند که بدین ترتیب اگر دولت به قول خویش عمل کرده و لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهد و یا اینکه خلف وعده کند و لایحه بودجه کل کشور را در تاریخ دیگر به مجلس ارائه نماید در هر صورت بیشترین تاخیر در ارائه به موقع لایحه بودجه کل کشور طی چند سال اخیر را به نام خود ثبت کرده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.