جلسه غیرعلنی دو ساعته برای تاخت و تاز ارز

جام جم آنلاین: بازار متلاطم ارز و نوسانات اقتصادی در کشورکه این روزهای بصورت افسارگسیخته، راه خود را پیش گرفته باعث شد که مجلس بار دیگر با ورود به مساله، از وزیر اقتصاد و دارایی بخواهد که توضیحاتی در مورد سوء مدیریت های صورت گرفته در روزهای اخیر به اطلاع نمایندگان برساند.بی اطلاعی وزیر از میزان تزریق ارز به بازار و نقل و انتقالات آن منجر به آن گردید که رئیس بانک مرکزی نیز هفته آینده برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد نوسانات قیمت ارز به مجلس فرا خوانده شود.

برگزاری یک جلسه غیرعلنی دو ساعته با سید شمس الدین حسینی وزیراقتصاد در روز سه شنبه این جمع بندی را به دنبال داشت که به  پیشنهاد مجلس ، شفاف سازی در ارتباط با بورس ارز و ایجاد آن در کشور در اولویت قرار گیرد.

بی اطلاعی وزیر از میزان تزریق ارز به بازار و نقل و انتقالات آن منجر به آن گردید که رئیس بانک مرکزی نیز هفته آینده برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد نوسانات قیمت ارز  به مجلس فرا خوانده شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس در مورد نتایج حاصل از این جلسه ، اظهار امیدواری شده  که با راه اندازی بورس ارز طی هفته آینده شاهد مدیریت بازار ارز باشیم تا از دغدغه نمایندگان و ملت کاسته شود .

اما بی اطلاعی دولت از دلایل رشد بی رویه قیمت و تاکید بر وجود دستهای پنهان در این زمینه ، نیز با واکنش مجلس روبه رو شد بطوری که سخنگوی هیات رییسه تاکید کرد که در مورد این ادعای دولت  سندی در اختیارقوه مقننه قرار نگرفته و اگر دست های پشت پرده ای وجود دارد، رئیس جمهور مستندات آن را به اطلاع مردم برساند تا جلوی آن گرفته شود.

 دراین جلسه غیرعلنی که نمایندگانی چون غلامرضا مصباحی مقدم ، احمد توکلی، الیاس نادران ، و محمد رضا باهنر و مسعود میرکاظمی به صحبت پرداختند از دولت خواسته شده که هرچه سریعتر وارد بازار ارز شده و با تزریق ارز جلو  روند افزایش آن را بگیرد .

 برخی از نمایندگان در مورد برداشت خود از این جلسه و تمامی جلساتی که بعد از یک تنش در مجلس تشکیل می شود تاکید داشتند که نوسانات  قیمت دربازار ، قطعا توسط عده ای خاص هدایت می شود و اهداف مشخصی را برای جمع اوری نقدینگی و بهره برداری از موقعیت ها به همراه دارد.

البته عده دیگری نیز با اعلام رضایت از این جلسه یاداور شدند که توضیحات وزیر اقتصاد ،قانع کننده بوده اما مشکل اساسی این است که باید از روند سریع کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرد .

در راه اندازی بورس ارز تعلل شد

محمد علی پورسخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم انلاین با اشاره به اینکه دولت باید هرچه سریعتر جلوی افزایش قیمت را بگیرد تاکید کرد: درست است که ما مشکلاتی چون تحریم ها را داریم اما کنترل قیمت ارز در دست دولت است و باید با  دید کارشناسی و راهکارها ی مناسب ،بازار را از وضعیت فعلی خارج کند  .

نماینده ماکو راه اندازی بورس ارز را برای کنترل بازار یک راهکار مدیریتی دانست و گفت :البته قرار بود بورس ارز بعد از عید فطر راه اندازی شود که در این مورد تعلل شده است .

سو مدیریت ها باید اصلاح شود

قاسم جعفری نماینده بجنورد نیز در گفت و گوب ا جام جم آنلاین گفت : خوشبختانه نتیجه این جلسه  باعث شد افراد به یک نقطه تعادلی برسند.

وی با اشاره به توانمندی های درون کشورکه باید مورد استفاده قرار بگیرد افزود:شاید تحریم ها بر کشور تاثیر داشته باشد اما سهم آن باعث نخواهد شد که چنین اختلالی در بازار ارز کشور ایجاد شود.

وی اصلاح سوءمدیریت ها را یکی از تصمیمات مهم جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد . 

وزیر اقتصاد رئیس شورای پول و اعتبار شود

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در جمع خبرنگاران در مورد این جلسه غیر علنی گفت : باید به نوعی چاره اندیشی شود که شرایط برای کسانی که پول را ذخیره می کنند ناامن شود و تکلیف کسانی که دلار می خرند  معلوم شود.

نماینده لاهیجان افزود : ما باید ساختار بانک مرکزی را اصلاح کنیم. در حال حاضر رئیس شورای پول و اعتبار رئیس بانک مرکزی است در حالیکه وزیر اقتصاد باید رئیس شورای پول و اعتبار باشد زیرا با این کار می توانیم پاسخگویی را افزایش دهیم.

فاطمه امیری- جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.