جلوگیری از جوش آوردن خودرو

جام جم آنلاین: شاید شما هم بارها خودروهایی را دیده باشید که آب رادیاتورشان جوش آورده و راننده مضطرب سعی دارد خود را بسختی از درون ترافیک به حاشیه راه برساند یا در حاشیه راه مستاصل و عجول در فکر راه و چاره کاستن از دمای آب و جلوگیری از خسارت است.

نکند خودتان هم یکی از همان راننده‌ها باشید؟ هنگام جوش‌آوردن خودرو چه باید کرد؟ به چه طریق باید از آن جلوگیری کرد؟ این توصیه‌ها را به خاطر بسپارید:

سطح مایع درون رادیاتور را به دفعات بازدید کنید. اگر توصیه کارخانه را نمی‌دانید، یک بند انگشت بالاتر بودن مایع از لوله‌های درون شبکه رادیاتور را مبنا قرار دهید. فقط در خودروهای قدیمی می‌توان در رادیاتور را باز کرد.

دقت کنید در این حال، خودرو سرد باشد. در خودروهای جدید باید در مخزن ذخیره سرریز را باز کرد یا بسادگی درجات مینیمم و ماکزیمم آن را بررسی کرد.

نشتی زیر بست‌ها، مسیر شیلنگ‌های انتقال مایع، گرفتگی شبکه توری از حشرات و خاشاک، لهیدگی و مانند آن را بررسی کرده، کاستی‌ها را برطرف یا ترمیم کنید.

یک بار جوش آوردن یعنی وجود مشکل در سیستم خنک‌کاری؛ پس امروز و فردا نکنید و وقتی را که قرار است در حاشیه راه با هزینه بیشتر تلف شود، به تعمیر با هزینه کمتر اختصاص دهید.

هیچ‌گاه آب خالی استفاده نکنید. از ترکیب آب با مواد اتیلن‌گلیکول استفاده کنید که ضدخوردگی است و همزمان چه زمستان و چه تابستان از یخزدگی و جوش‌آوردن مایع جلوگیری می‌کند.

از مواد معروف به رسوبگیر استفاده نکنید. ماندن آنها در مجاری باعث خوردگی و گرفتگی شبکه و در نتیجه جوش آوردن رادیاتور می‌شود.

هنگام جوش آوردن رادیاتور، موتور را خاموش نکنید. بگذارید با دور آرام کار کند تا موتور و مایع رادیاتور زودتر خنک شود.

کاپوت را بالا بزنید، اما به هیچ وجه در رادیاتور را باز نکنید. اگر خودرو قدیمی است، مقداری آب روی رادیاتور و درون شبکه توری بریزید.

اگر فن کار نمی‌کند، احتمالا شمعک آب خراب شده. با احتیاط سیم‌های فن را به باتری وصل کنید و یادتان باشد همان روز به تعمیرگاه بروید.

هیچ‌گاه ترموستات را از مدار خارج نکنید. اگر عمل نمی‌کند، آن ‌را تعویض کنید. ابتدای هر فصل سوپاپ‌ها را فیلرگیری کنید تا سفتی آنها باعث جوش آوردن نشود. در رادیاتور مثل سوپاپ عمل می‌کند.

در صورت خرابی فنر، حتما آن را تعویض کنید. خیلی شل یا سفت بودن تسمه پروانه هم سبب جوش‌آوردن می‌شود.

آن را فشار دهید؛ باید حدود یک بند انگشت پایین برود. با مشاهده خودروهای جوش‌آورده، به آنها راه‌دهید تا زودتر معبر شما و دیگران را روان کنند.

رشید حسام – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.