جلوگیری از سیل و تگرگ در ایران

جام جم آنلاین: رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تکنولوژی پراکنده کردن ابرهای متراکم در کشور ارمنستان جهت جلوگیری از بروز تگرگ و ریزش انبوه باران‌های سیل آسا افزود: در این کشور تجربیات خوبی در این زمینه وجود دارد و قرار شد با همکاری سازمان هواشناسی و وزارت جهاد و با مسوولیت و مدیریت سازمان محیط زیست به زودی گروهی از کارشناسان و متخصصان این حوزه به ایران بیایند و در مسیر‌هایی که امکان بروز تگرگ و سیل بیشتر است این تکنولوژی را راه اندازی کنند.

به گزارش روز شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست محمد جواد محمدی زاده نتایج سفر به ارمنستان که پیش از ظهر شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: در ۶ ماه گذشته بر اساس سندی که بین رییس سازمان محیط زیست و وزیر محیط زیست کشور ارمنستان امضا شد گام‌های عملی موثری در رابطه با توسعه روابط زیست محیطی بین دو کشور برداشته شد.

وی با اشاره به جلساتی که در سفر اخیر به کشور ارمنستان با وزیر محیط زیست این کشور برگزار شد افزود: در این سفر ملاقات ویژه‌ای با رییس جمهور و معاون نخست‌وزیر ارمنستان در راستای تقویت روابط زیست محیطی برگزار شد.

راه‌اندازی پارک صلح ایران و ارمنستان

به گفته محمدی زاده همچنین در این سفر از دریاچه سوان و مکان راه اندازی پارک صلح ایران و ارمنستان بازدید شد.

وی اظهار داشت: در سه ماه گذشته ایران نقشه‌های جی آی اس و ماهواره‌ای ۳۰ هزار هکتار از مناطق زیستگاهی باارزش و خوب این پارک صلح را که در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد تهیه و به روز کرده است و قرار شده طرف ارمنی که در حال حاضر اطلاعات اولیه را آماده کرده تا پایان سپتامبر یعنی نیمه مهرماه سال جاری این نقشه‌ها را تهیه و کاربری‌های معین این پارک صلح به امضای دو کشور برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مهم‌ترین مساله در خصوص پارک صلح مشترک ایران و ارمنستان تعیین کاربری‌های این پارک و بهبود و اصلاح فعالیت‌های بهره برداری از معادن، ساماندهی ساکنین و روستائیان مقیم در منطقه و همچنین اصلاح طرح‌های توسعه‌ای که از لحاظ زیست محیطی دارای نارسایی هستند است.

به گفته وی، در این توافق نامه تاکید شد در پارک صلح ایران و ارمنستان هر فعالیت توسعه‌ای باید در جهت تقویت محیط زیست باشد.

محمدی زاده با اشاره به این‌که مساحت پیش بینی شده برای این پارک حدود ۱۰۰ هزار هکتار است، یادآور شد: حدود ۳۰ هزار هکتار از این مساحت در ایران قرار دارد که نقشه تمام گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری و زیستگاهی این ۳۰ هزار هکتار توسط ایران کاملا مشخص شده و ۷۰ هزار هکتار مابقی در کشور ارمنستان قرار دارد که نقشه این منطقه نیز به زودی تهیه می‌شود.

وی اظهار داشت: طرف ارمنی تاکید ویژه‌ای بر کاربری گردشگری و تفرجگاهی در این منطقه دارد و ما نیز با پذیرفتن کاربری گردشگری در این منطقه با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصمیم داریم مناطق و زون‌های مشخصی را در این پارک صلح برای گردشگری اختصاص دهیم.

رییس سازمان محیط زیست گفت: با ساز و کاری که در آینده با همکاری سازمان گردشگری انجام می‌شود تور‌های تفریحی و سیاحتی برای بازدید از پارک صلح مشترک بین ایران و ارمنستان برگزار می‌شود و تسهیلاتی جهت ارئه روادید در منطقه برای بازدید ازبخش‌های آن سوی مرز این پارک برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود.

محمدی زاده افزود: یکی دیگر از توافقاتی که در این سفر انجام شد مقابله با هر گونه آسیب و بیماری است که وحوش و جانواران را در دو طرف مرز این پارک صلح تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در ۳۰ هزار هکتار از این پارک صلح که در کشور ایران قرار دارد بالغ بر ۲۵۰۰ گونه گیاهی و ۲۳۰ گونه جانوری وجود داد تصریح کرد: مقرر شد دالان‌هایی برای تردد وحوش بین دو کشور در این پارک مشخص شود که این تبادل و تعامل طبیعی بین دو کشور نیازمند مراقبت‌های ویژه و مقابله با بیماری‌های حیات وحش است.

رییس سازمان محیط زیست تعیین بخش‌هایی با عنوان فیلدهای تحقیقاتی برای اساتید و دانشجویان دو کشور و همچنین محققان را از دیگر موارد توافق زیست محیطی بین ایران و ارمنستان عنوان کرد و افزود: همچنین مکان‌هایی با عنوان آزمایشگاههای علمی برای ارزیابی آب و خاک و زیستمندان این مناطق تعیین شده است.

به گفته وی، اقدام بعدی که سازمان محیط زیست دو کشور آن را پیگیری می‌کند ثبت بین‌المللی این پارک صلح از طریق سازمان‌های یونسکو و آی یو سی ان است تا بتوان از حمایت‌های مجامع بین‌المللی از گونه‌های در معرض انقراض و ارزشمند این پارک ملی استفاده کرد.

به گفته محمدی زاده همچنین اقدام مشابهی در راستای راه اندازی پارک صلح با کشور ترکمنستان در حال انجام است به گونه‌ای که تمام نقشه‌های جغرافیایی و ماهواره‌ای مشترک بین ایران و ترکمنستان توسط ایران تهیه شده و تنها منتظریم که طرف ترکمنستانی نیز انقشه‌ها را تهیه کند تا توافقنامه بین ایران و ترکمنستان هم به زودی امضا شود.

رییس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: همچنین با کشور عراق نیز مذاکرات اولیه برای راه اندازی پارک صلح مشترک انجام شده تا بتوان از این طریق ارتباط زیست محیطی بین دو کشور را تقویت کرد.

توافق با ارمنستان در مورد حقابه ارس

وی یکی دیگر از دستاوردهای سفر به کشور ارمنستان را بهره برداری از منابع آبی این کشور و ظرفیت‌های آبی موجود در ارمنستان عنوان کرد و افزود: بر اساس این توافقنامه مقرر شد ایران بعد از این از حداکثر حقابه ارس استفاده کند.

به گفته محمدی زاده طرف ارمنی نیز این حداکثر استفاده از ظرفیت‌های آبی را پذیرفته است و ظرف سه ماه آینده مطالعاتی برای بررسی امکان استفاده بیشتر از حقابه آبهای مشترک بررسی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز از میزان حقابه‌ای که از ارس برداشت می‌کنیم راضی هستیم، افزود: یکی از منابع تامین آب دریاچه ارومیه که از اولویت‌های کشور است استفاده بیشتر از آب ارس و دیگر منابع آبی ارمنستان است.

به گفته محمدی زاده بهبود کیفیت آبهای مرزی بین ایران و ارمنستان از جمله رودخانه ارس از دیگر مواردی است که دو کشور بر سر آن توافق کردند و قرار شد با راه اندازی ایستگاههای پایش و سنجش درتمام طول مسیر رودخانه ارس چه در ایران و چه در ارمنستان توسط محیط زیست ایران آلودگی‌هایی مانند جیوه، منگنز،کادمیوم، مولیبدن و دیگر فلزات سنگین که در حال حاضر میزانشان در رودخانه ارس بالاتر از حد مجاز است پایش و اصلاح شود.

به گفته وی همچنین در این توافقنامه بهبود روش‌های بهره برداری از معادن و سدها مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد کنترل و پایش پساب‌های صنعتی و دیگر مواردی که باعث آلودگی رودخانه ارس می‌شود در دو کشور انجام شود.

وی با اشاره به نگرانی که در خصوص ورود فاضلاب‌های خانگی از نخجوان در کشور آذربایجان به رودخانه ارس وجود دارد افزود: قرار است توافقنامه‌هایی با این کشور در راستای کنترل ورود پساب‌های خانگی و همچنین با کشور ترکیه در راستای جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه ارس انجام شود.

همکاری با ارمنستان در زمینه پایش آنلاین واحدهای صنعتی

به گفته محمدی زاده کشور ارمنستان تمایل دارد از ظرفیت‌های فضاهای مجازی که در ایران برای پایش آنلاین واحدهای صنعتی بزرگ وجود دارد بهره‌مند شوند که جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای همکاری در این زمینه با کشور ارمنستان را در این سفر اعلام کرد.

وی یادآور شد: همکاری بین دانشگاهها، تبادل استادو دانشجو، پروژه‌های تحقیقاتی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین دو کشور از دیگر توافقاتی بود که در این سفر انجام شد.

ورود تکنولوژی جلوگیری از سیل و تگرگ در ایران

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تکنولوژی پراکنده کردن ابرهای متراکم در کشور ارمنستان جهت جلوگیری از بروز تگرگ و ریزش انبوه باران‌های سیل آسا افزود: در این کشور تجربیات خوبی در این زمینه وجود دارد و قرار شد با همکاری سازمان هواشناسی و وزارت جهاد و با مسوولیت و مدیریت سازمان محیط زیست به زودی گروهی از کارشناسان و متخصصان این حوزه به ایران بیایند و در مسیر‌هایی که امکان بروز تگرگ و سیل بیشتر است این تکنولوژی را راه اندازی کنند.

به گفته وی، در ازای دریافت این تکنولوژی ایران تجربه موفق بارور کردن ابر‌ها را در اختیار ارمنستان قرار می‌دهد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.