جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی توسعه پایدار را به همراه دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس امور اراضی کشور گفت: جلوگیری ، صیانت و حراست از تحریب اراضی کشاورزی و منابع ملی منجر به توسعه پایدار بویژه در سطح روستاها و مناطق عشایری کشور خواهد شد.

 

جعفر گرجی پور، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یاسوج افزود: امروزه با توجه به بررسی های انجام شده روند تحریب اراضی کشاورزی در سطح کشور رو به افزایش است.

 

وی ادامه داد: این روند موجب ضربه زدن به اقتصاد ملی وتامین محصولات و مواد غذایی مورد نیاز در کشور می شود و جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی می بایست به وظیفه ای ملی و همگانی تبدیل شود.

 

گرجی پوراظهار داشت: تا زمانی که حراست و صیانت از منابع و اراضی ملی و کشاورزی به عنوان یک فرهنگ عمومی در بین مردم ،مسوولان و جامعه نهادینه نشود ، نباید انتظار کاهش تخریب های روز افزون و تغییر کاربری های غیرمجاز را در کشور داشت.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی پدیده ویلا سازی وایجاد اردوگاه های تفریحی و گردشگری در حاشیه شهرها و روستاهای خوش آب و هوای کشور را به عنوان یکی از عوامل اصلی در تهدید و تخریب اراضی کشاورزی دانست و بر ضرورت توقف و رعایت قانون در این مورد تاکید کرد.

 

گرجی پور گفت: بر اساس برخی آمارها سالانه افزون بر ۲۰هزارهکتار از اراضی مستعد کشاورزی در کشور تخریب و تغییر کاربری می شوند که یک آفت و تهدید اساسی در این زمینه محسوب می شود.

 

رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: از مجموع ۱۶۴ میلیون هکتارعرصه کشور، ۱۸ میلیون هکتار آن معادل ۱۱ درصد اراضی زراعی و باغی است.

 

وی افزود: بررسی ها و آمارها نشان می دهد که از سال ۱۳۳۴ تاکنون افزون بر ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرهای بزرگ کشور تخریب و تغییر کاربری شده اند.

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.