جلوی عقب ماندگی ۹۱۶ نوزاد گرفته شد

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر پیشگیری از بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در سطح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان حدود ۷۰۰ هزار کودک غبربالگری شدند که از این تعداد ۹۱۶ بیمار مبتلا شناسایی شدند.

دکتر محمدرضا جویا، مدیر تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان از سال ۸۴ در استان خراسان رضوی آغاز شده است که تاکنون حدود ۷۰۰ هزار کودک غربالگری شدند و از این تعداد ۹۱۶ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شدند که تحت مراقبت می باشند.

وی گفت: کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید باید تا ماه اول شناسایی شدند اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود منجر به عقب ماندگی ذهنی در کودک می گردد.

مدیر تخصص پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: درمان این بیماری بسیار ساده بوده و با یک قرص تحت درمان قرار می گیرند. هر کودک که به دنیا می آید روز سوم تا پنجم تولد به مراکز درمانی مراجعه و از پاشنه گرفته می گردد.

وی ادامه داد: با غربالگری که در استان انجام شده جلوی عقب ماندگی ۹۱۶ کودک گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری هیچ علامتی ندارد و ۶ ماه بعد عوارض خود را بروز می دهد که این عوارض بسیار جبران ناپذیر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.