جلیلی: انتظار داریم در مسکو حق‌غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود

به گزارش فارس، “سعید جلیلی” دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آستانه دور جدید مذاکرات تهران و ۱+۵ در مسکو در مصاحبه با شبکه خبری “راشاتودی” روسیه به موضوعات مختلفی اشاره کرد.

*گفت‌وگوهای مسکو باید با راهبرد مشخصی باشد

وی در پاسخ به سؤالی در این باره که انتظارها درباره نتایج دور جدید مذاکرات بسیار پایین است و چه اقداماتی باید انجام شود که این گفت‌وگوها موفق شود، گفت: ما همیشه گفته‌ایم که در اقداماتمان با منطقی شفاف به پیش می‌رویم. ما از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. ما همواره درباره همکاری و گفت‌وگو با کشورهای مختلف درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای، آماده هستیم. اما این موضوع باید با راهبرد مشخصی باشد.

*اگر به توافقات استانبول و بغداد احترام گذاشته شود به مذاکرات مسکو خوشبین خواهیم بود

سعید جلیلی در ادامه گفت: اگر آنها نیز به استراتژی مشابه و رویکرد مشابهی پایبند باشند آنگاه چشم انداز گفت‌وگوها امیدوارکننده خواهد بود. ما این موضوع را در مذاکرات استانبول و بغداد تکرار کرده‌ایم. در صورتی که به توافقاتی که در استانبول و بغداد حاصل شد، احترام گذاشته شود، ما با خوشبینی به این دور از مذاکرات می‌نگریم. اگر این نوع از احترام را بنگریم، در این صورت قادر خواهیم بود تا مذاکرات را در فضایی مثبت ببینیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به سوالی درباره نقاط مهم مورد مذاکره در گفت‌وگوها گفت: من معتقدم چیزی که باید با جزئیات مورد بررسی قرار گیرد تعدادی از پیشنهادات است که ما در گفت‌وگوهای بغداد مطرح کردیم. ما پنج زمینه عمده را مطرح کردیم. چهار مورد آنها مربوط به انرژی هسته‌ای بود و یکی از آنها نیز درباره موضوعات مختلف بود. در همان زمان، طرف دیگر نیز یک پیشنهاد مطرح کرد.

*انتظار داریم حق غنی‌سازی ایران برسمیت شناخته شود

وی ادامه داد: برای پیشرفت گفت‌وگوها به توافق در دو زمینه عمده نیازمندیم. نخست، ما به شدت مخالف تسلیحات کشتار جمعی هستیم. امروز جمهوری اسلامی ایران ظرفیت همکاری در زمینه خلع سلام و عدم انتشار تسلیحات اتمی را دارد. بنابراین این ظرفیت‌ها باید توسط جامعه جهانی استفاده شود. دوم، ما انتظار داریم که حق ایران در زمینه فناوری هسته‌ای که شامل غنی‌سازی اورانیوم می‌شود به رسمیت شناخته شده و احترام گذاشته شود. این موضوعی است که به طور شفاف توسط معاهده ان‌پی‌تی تعریف شده است.  من معتقدم که بررسی کردن این دو موضوع به پیشبرد مذاکرات کمک خواهد کرد.

*تمام فعالیت‌های ایران در تطابق با “‌ان‌پی‌تی” است

خبرنگار راشاتودی در ادامه این مصاحبه گفت که تاسیسات هسته‌ای ایران اخیرا هدف حمله سایبری دیگری قرار گرفت. چه میزان این تهدید جدی بوده و آیا پیچیدگی این چنین حملاتی در حال افزایش است، که سعید جلیلی در پاسخ گفت: شما می‌دانید که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. تمام فعالیت‌هایی که ایران هم اکنون به پیش می‌برد، در تطابق کامل با “ان‌پی‌تی” [پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی] است. این فعالیت‌ها با قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تطابق دارد. در واقع، جامعه جهانی هم اکنون نگران چیز دیگری است. چرا برخی این آزادی را دارند که علیه فعالیت‌هایی که صلح‌آمیز بوده و توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کنترل می‌شود و در تطابق با ان‌پی‌تی است حرف می‌زنند؟

*چه ارتباطی میان تروریست‌ها و شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد

وی افزود: این مخالفت فقط به حملات سایبری محدود نشده است. جامعه جهانی هم اکنون آشکارا این سوال را مطرح می‌کند که چرا برخی از دانشمندان ما که در تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز فعالیت می‌کنند هدف تروریست‌ها قرار می‌گیرند. نام این افراد در لیست شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود که شامل تحریم‌ها بودند. این باعث شد تا تروریست‌ها برای نابود کردن افرادی که در لیست سیاه قرار داشتند آزاد باشند. بنابراین سوال این است: چه ارتباطی میان تروریست‌ها و شورای امنیت وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اضافه کرد: سوال دیگر آن است، چرا برخی اقدامات خرابکارانه علیه کشوری که دارای فعالیت‌های مشروع و صلح‌آمیز است انجام می‌دهند؟ شگفت انگیزتر آن است که آنها آشکارا تایید می‌کنند که تمامی این اقدامات توسط آنها انجام شده است. این موضوع سوال دیگری را ایجاد می‌کند، چرا جامعه جهانی که ادعا می‌کند تحت حاکمیت قانون زندگی می‌کند این شرایط را می‌پذیرد زمانی که تمامی قوانین نقض میشوند و کشورهایی که به دنبال حقوق مشروع خود هستند علیه آنها تبعیض می‌شود. این گونه تبعیض‌ها فقط به یک کشور محدود نمیشود.

*نه حملات تروریستی و نه تهدیدها مانع پیشرفت مردم ایران نشده است

وی ادامه داد: شما باید آگاه باشید که، خوشبختانه، نه حملات تروریستی، نه حملات سایبری و نه اقدامات تهدیدی، هیچ آسیب یا توقفی در پیشرفت مردم ایران نداشته است. عموما این موضوع تایید شده است که با وجود تمامی توطئه‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای، ایران قادر بوده تا به فعالیت خود در تطابق با ان‌پی‌تی و ضرورت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

*تهدیدهای اسرائیل علیه ایران ماهیت جنگ طلب این رژیم را نشان می‌دهد

خبرنگار راشا تودی در ادامه این مصاحبه به تهدیدات آشکار رژیم صهیونیستی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت در صورتی که اسرائیل تصمیم به حمله به ایران بگیرد، آیا برای این اقدام به موافقت آمریکا نیاز دارد که جلیلی پاسخ داد: این گونه اقدامات در ماهیت نامشروع و جنگ طلب رژیم صهیونیستی قرار دارد. من معتقدم که این گونه جملات به آشکار شدن ماهیت واقعی اسرائیل کمک می‌کند. این گونه جملات نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال دستیابی به اهدافش از طریق حملات نظامی است. بار دیگر این رژیم فکر می‌کند که این حق را دارد تا این جملات را مطرح کند و تمام جهان را تهدید کند. این اقدامات با مقاصد نظامی، جنگجویانه و خشونت آمیز هدایت می شود.

*اسرائیل از هر زمان دیگری ضعیفتر است

وی افزود: اگر چه، این رژیم از هر زمان دیگری ضعیفتر است و درباره قدرتش تردید وجود دارد. تنها چیزی که واضح است آن است که جهان از ماهیت نظامی گری و جنگ طلبی آن آگاه است و هر اقدامی که توسط این رژیم اتخاذ شود، نامشروع است. این رژیم همچنان بر اساس غلط و نامشروع فعالیت می‌کند. اگر چه قدرت و توانایی ایران به خوبی شناخته شده است. استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای فرصتی بود که توسط نسل جوان ایران و با کار سخت و تحقیقات علمی ممکن شد. این پتانسیل چیزی نیست که ممکن باشد با راه‌های فیزیکی یا تسلیحات نابود کرد. این اقدامات صلح‌آمیزی است که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

خبرنگار راشاتودی در ادامه این مصاحبه به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت که ایران از نظام سوریه و مبارزه این نظام با سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند، آیا ماهیت خونین این درگیری این احساس را برای کناره‌گیری رئیس جمهور سوریه ایجاد نکرده است که جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: موضوع دیگری که در گفت‌وگوهای استانبول و بغداد به آن پرداختیم موضوعات منطقه‌ای از جمله اوضاع در بحرین و سوریه و موضوعات مشابه بود. ما معتقدیم که راه حل ساده‌ای برای آنها وجود دارد که وابسته به یک موضوع است و آن احترام به مردم و دموکراسی است. اگر جامعه جهانی نیت خالص خود را برای بررسی این موضوع نشان دهد، پس می‌توان راه حل مداومی پیدا کرد. ما همواره خواستار این موضوع در رابطه با سوریه بودیم.

*مردم سوریه باید درباره راه‌حلی نهایی تصمیم‌گیری کنند

وی افزود: دو مشکل در سوریه وجود دارد. اول، مردم خواستار اصلاحات هستند که باید معرفی شود. ما به این خواسته و اعتقاد احترام می‌گذاریم که مردم سوریه باید درباره راه‌حلی نهایی تصمیم بگیرند. هر گونه مداخله خارجی کمک نخواهد کرد. فراهم کردن تسلیحات یا آموزش تروریست‌ها اشتباه است. این اقدامات در راستای منافع ملت سوریه نیست. باید به مردم سوریه این توانایی داده شود تا تصمیمات خود درباره اصلاحات را اتخاذ کنند. فراهم کردن تسلیحات یا حمایت از تروریست‌ها قابل قبول نیست. این فقط به تلفات بیشتر در میان غیرنظامیان و خونریزی منتهی می‌شود. این مسیر اشتباهی برای موفقیت است.

*دموکراسی نمی‌تواند از طریق دخالت نظامی و اشغالگری تحمیل شود

خبرنگار راشاتودی در سوال دیگری گفت که طی دهه گذشته چندین سناریوی تغییر رژیم در جهان عرب دیده شده است، آیا ایران نگران اجرای چنین سناریویی در اینجا نیست که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پاسخ داد: بار دیگر،‌ که ما همواره گفته‌ایم، دموکراسی نمی‌تواند از طریق خشونت، دخالت نظامی یا اشغالگری تحمیل شود. کسانی که از این تاکتیک‌ها استفاده کردند بعدها تایید کردند که اهداف دیگری در ذهن دارند و داستان های زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد.

وی افزود: آنهایی که افغانستان را به دستاویزهای مختلف اشغال کردند، اعتراف کردند که آنها از شبکه‌های تروریستی حمایت کرده و آنها را تغذیه می‌کردند.آنهایی که عراق را اشغال کردند گفتند که این کشور تسلیحات کشتار جمعی دارد اما بعدا اعتراف کردند آنها یکی از حامیان اصلی صدام حسین بودند. بویژه زمانی که صدام حسین جنگ هشت ساله را علیه ایران به راه انداخت آنها تصدیق کردند که در کنار عراق ایستاده بودند و به هر شیوه ممکن از وی حمایت کردند.

سعید جلیلی ادامه داد: در شرایطی که آنها یک کشور را اشغال کردند، آنها باید به دلیل خشونت‌ها و جنایات گسترده محکوم شوند. امروز آنها به سختی توانستند خود را از باتلاق خارج کنند. شما می‌توانید به یاد بیاورید که در پایان آنها از ایران برای خارج شدن کمک خواستند.امروز آنها بسیار ضعیف هستند و شرایطشان بسیار ضعیف است. امروز، جهان اعتقاد ندارد که کسی بتواند دموکراسی را بر خلاف خواست مردم و از طریق اشغالگری، حمله نظامی یا منطق مشابهی ایجاد کند. مردم معتقد نیستند که این کشورها می‌خواهند که به آنها کمک کنند چون کمک آنها معمولا با تلفات گسترده‌ای همراه است. اگرچه هر کجا که آنها پای خود را گذاشتند با چالش‌های جدی مواجه شدند.

*ایران مدل موفقی از یک کشور دموکراتیک است

وی افزود: در این زمان، ایران نشان داده است که مدل موفقی از یک کشور دموکراتیک است که توسط مردم اداره می‌شود. مدل ایران مثال موفقی برای منطقه و تمام جهان است. این یک دموکراسی موفقی است که مردم حق شکل دادن به آینده خود را دارند. این مدل در هر دو زمینه مقاومت در برابر فشار خارجی و پیشرفتمان موفق بوده است.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.