جلیلی دربارهٔ دیدارش با اشتون به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد

۲۶اردیبهشت،

6-30.jpeg

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه دربارهٔ نتایج دیدارش با کاترین اشتون و آخرین مواضع هسته‌یی کشورمان به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برخلاف انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ که مذاکرات تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران از سوی کشورهای غربی متوقف شد، به نظر می‌رسد چشم‌انداز برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در آینده روشن باشد.

ظاهرا کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه آغاز مجدد مذاکرات با ایران در صورت متوقف کردنش بسیار است، از این رو به جای خاموش کردن موتور مذاکرات سعی دارند کمی فیتیله آن را پایین بکشند.

اظهارات کاترین اشتون در دیدار با سعید جلیلی در استانبول، مبنی بر این‌که “ما دربارهٔ پیشنهادهای ارایه شده از سوی هر دو طرف صحبت کردیم که این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که در مرحله بعد چگونه پیش برویم و در آینده با یکدیگر تماس می‌گیریم”، گویای تلاش ۱+۵ برای نگه داشتن فضای سازنده مذاکراتی و دیپلماتیک با ایران است.

برخی کارشناسان بر این نظر بودند که ۱+۵ تا بعد از انتخابات حاضر به مذاکره با ایران در هیچ چارچوبی نخواهد بود. اما به نظر نمی‌رسد آن‌ها در تلاش برای بر هم زدن فضای موجود مذاکراتی با ایران باشند در عین حال که سعی دارند مواضع خود در قبال ایران را هم‌چنان پررنگ نشان دهند.

برخی اعضای گروه ۱+۵ از جمله آمریکا، بر سیاسیت “هویچ و چماق” در برابر ایران تاکید می‌کنند.

وندی شرمن در اظهاراتی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا پیش از دیدار اشتون با جلیلی مدعی شد: ما بر این باوریم که تحریم‌ها و اثرات آن، تاثیر چندانی بر حکومت ایران نداشته و به اندازه کافی برای تغییر رفتار یا موضع رهبران ایران جدی نبوده است. در مذاکرات با ایران گام‌هایی ملاحظه می‌شود هر چند اندک و کوچک و پیشنهاد‌های اخیر ایران کم و ناچیز بوده است، آن‌ها تلاش می‌کنند اما سعی دارند به روش خود به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پاسخ دهند و این چیزی نیست که ما به عنوان پاسخ از آن‌ها می‌خواهیم.

علاوه بر این کاترین اشتون به همراه طرف ایرانی در پایان دیدار روز چهارشنبه که تا بعد از نیمه شب به طول انجامید، گفت‌وگوهای‌شان را “مفید” ارزیابی کردند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دربارهٔ زمان دیدار آینده‌اش با مذاکره کننده ارشد ایران گفت: در آینده نزدیک برای تعیین زمان این دیدار با یکدیگر گفت‌وگو خواهیم کرد.

سعید جلیلی نیز در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: گفت‌وگوهای مفیدی داشتیم و مقرر شد برای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های‌مان به زودی با یکدیگر دیدار کنیم.

وی افزود: برای تعیین زمان این دیدار به زودی رایزنی خواهیم کرد.

در عین حال، ایران پیش از این دیدار اعلام کرده بود که انتظار شنیدن پاسخ ۱+۵ به پیشنهادهایش که در آلماتی ۲ ارایه شده است را دارد، اما اشتون دربارهٔ ارایه پاسخ به ایران اظهار نظری نکرد.

جلیلی قرار است ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۲:۳۰ به وقت تهران) امروز پنج‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی که در محل سرکنسولگری ایران در استانبول برگزار می‌شود به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.