جلیلی و اشتون در مذاکرات بغداد چه گفتند؟پنج پیشنهاد ایران و محتوای نامه​های دوجانبه /گزارش جلیلی در مجلس

به گزارش خبرآنلاین، سعید جلیلی با تاکید بر حق برخورداری ایران از دانش هسته​ای، مخالفت غرب با این حق را به دلیل ترس آنها از الگو شدن ایران اسلامی برای مقاومت و پیشرفت دیگر کشورها دانست و افزود: همچنانکه رهبر انقلاب فرمودند، آنها از ایران هسته​ای نمی​ترسند بلکه در هراس از «ایران اسلامی» هستند.

به گفته وی، غرب در مذاکراتش با تیم هسته​ای اسبق در دولت قبلی به ایران گفته بود که ما می​خواهیم دانش هسته​ای نداشته باشید و اینکه می​گویم ضمانت عینی بدهید یعنی اینکه این کار را انجام ندهید و توانمندی هسته​ای نداشته باشید.

وی با بیان اینکه مقاومت ملت ایران جواب داده است، افزود: زمانی آنها می​گفتند حتی یک سانتریفیوژ نداشته باشید اما الان به هزار سانتریفیوژ هم رضایت داده​اند و با غنی سازی ۳٫۵ درصد هم مخالفتی ندارند.

جلیلی به یکی از گفت​وگوهایش با سولانا اشاره کرد که پرسیده بود چرا ایران اصل ماشین را ندارد ولی مدام بنزین می​خرد؟ جلیلی هم پاسخ داده بود که چه منطقی دارد که ما ماشین گران قیمتی بخریم ولی برایش بنزین نداشته باشیم؟

دبیر شورای امنیت ملی با تاکید بر ظرفیت​های بومی ایران در برخورداری از دانش هسته​ای، ادامه داد: ایران شش مساله آژانس بین​المللی هسته​ای را رفع کرده و آژانس تمامی آنها را حل شده تلقی کرده است. اما مجموعه​ای از مطالعات ادعاهایی که بر مبنای ادعای برخی افراد و کشورها بود نیز در دستور کار آژانس قرار گرفت که ایران به تمامی آنها نیز پاسخ داد. اما آژانس هنوز پرونده ایران را عادی تلقی نکرده است.

جلیلی از نگرش​های سیاسی حاکم بر برخورداری از دانش هسته​ای ایران یاد کرد و گفت: البته حضور پررنگ مردم در دو انتخابات اخیر به نها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالار است و روز به روز مشروعیتش را از رای مردم می​گیرد.

تحریم​های شکننده و فلج کننده غرب، بخش دیگری از سخنان وی بود که با بزرگترین جراحی اقتصادی ایران علی رغم این تحریم​ها همراه شده است و این گویای اوج اقتدار و اعتماد به نفس ایران است.

او سپس وارد موضوع مذاکرات استانبول پس از گفت​وگوی ژنو۳ –بعد از جریان فتنه و فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران- که در آن توافق شد «برای همکاری حول نقاط مشترک» مذاکرات ادامه یابد. این موضوع در استانبول در بهمن ۸۹ دنبال شد و گفتیم لازمه «همکاری» پذیرش حق ملت ایران است. اما آنها این را «پیش شرط» ما تلقی کردند و گفت​وگو را ترک کردند. پس از آن چند دور نامه​نگاری بین من و خانم اشتون انجام شد تا گفت​وگوها به درخواست آنها ادامه یابد. علاوه بر این در نامه​ای در خردادماه سه سال پیش به آژانس اعلام کردیم که سوخت راکتور درمانی تهران در حال اتمام است و وظیفه آژانس است که این نیاز را تامین کند.

دبیر شورای امنیت ملی ادامه داد: گزینه اول ما خرید سوخت ۲۰ درصد بود اما آنها خواستار تبادل سوخت ۲۰ درصد با سوخت ۳٫۵ درصد ساخت ایران شدند. ما پذیرفتیم اما آنها باز بازی درآوردند و در نتیجه نه به ما سوخت را فروختند و نه حاضر به تبادل شدند. در گفت​وگوهایمان با ۱+۵ به آنها گفتم که اگر این سوخت را برای ایران تامین نکنند، ما خودمان آن را تولید می​کنیم. آنها با لبخندشان نشان دادند که باور ندارند ما بتوانیم چنین سوختی را تامین کنیم. اما با ظرفیت بالای جوانان کشور ما از جمله شهید شهریاری، این کار امکان پذیر شد.

به گفته وی، همین پیشرفت ایران، آنها را مجاب کرد که بار دیگر به مذاکره با ایران بپردازند. بنابراین در گفت​وگوهای استانبول ما تاکید کردیم که باید در حقوق هسته​ای ایران در چارچوب NPT پذیرفته شود. آنها این را پذیرفتند و زمینه مذاکرات بغداد فراهم شد. آنها نباید دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور کنند که باز می​توانند وارد مسیر غلط گذشته بشوند، چون باز هم این گفت​وگوها بی​نتیجه خواهد بود.

جلیلی با بیان اینکه در مذاکرات بغداد، ایران وارد شروط جدید شد و پنج پیشنهاد را عنوان کرد، افزود: ما موضوعاتی علاوه بر بحث هسته​ای را در ما در پیشنهاداتمان عنوان کردیم. از جمله بحث بحرین را مطرح کردیم و آنها هم مبارزه با مواد مخدر و دزدان دریایی را عنوان کردند. ما گفتیم گام​های اعتمادساز باید دوطرفه باشد. در عالی ترین سطح در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری فتوای عدم استفاده از سلاح هسته​ای را صادر کردند و ما هم از آنها خواستیم که متقابلا حق غنی​سازی اورانیوم را در ایران به رسمیت بشناسند و این دو گام متقابل در بیانیه بغداد درج شود.

وی از پیشنهاد چهارچوب کاری و تعیین زمان پایان مذاکرات از سوی ایران سخن گفت و افزود: ما گفتیم نمی​پذیریم که یک استثنا باشیم و تکالیفی بیش از NPT به ما تحمیل شود.

به گفته وی، پیشنهاد آنها در بغداد در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد بود.وی از خاطراتش با لاریجانی در آغاز تغییر تیم مذاکره کننده در ابتدای دولت نهم یاد کرد و افزود: آقای فیشر وزیر خارجه آلمان به ما گفتند که شما پس از تعلیق باید به تخریب دستگاه​هایتان بپردازید. آن زمان آقای لاریجانی پاسخ مقتضی را دادند. حال ببینید به کجا رسیده​اند که نه تنها دیگر بحثی از تخریب و تعلیق نیست بلکه می​خواهند درباره غنی​سازی ۲۰ درصد ما صحبت کنند.

جلیلی ادامه داد: به اشتون گفتم که برای هر نوع مصارف صلح​آمیز هسته​ای، ایران در چارچوب NPT حق دارد که به غنی​سازی بپردازد.  

وی افزود: پس از مذاکرات بغداد اشتون گفت که ما می​خواهیم آنچه خودمان را مطرح کردیم را به عنوان بیانیه پایانی بخوانیم. من هم گفتم که اگر این کار را بکنید من هم مصاحبه می​کنم و می​گویم که آنچه گفته​اید مورد توافق ما نبوده و ما پنج پیشنهاد خودمان را مطرح کرده​ایم. این موضع ما انها را نگران کرد و درخواست جلسه کردند، هشت ساعت جلسه داشتند و بعد گفتند که مذاکرات را با ما ادامه می​دهند. پس از آن خانم اشتون باز در مکاتباتش با معاون بنده، از اصل موضوع طفره رفت و گفته بود که فقط راجع به آنچه آنها می خواهند، مذاکرات ادامه می​یابد. اما من در نامه​ای به ایشان هشدار دادم که اگر اینگونه باشد، دلیلی برای ادامه مذاکرات در مسکو نیست. این نامه سبب شد تا خانم اشتون با من تماس تلفنی بگیرد و بپذیرد که پنج پیشنهاد ما در مذاکرات مسکو بررسی شود.

دبیر شورای امنیت ملی با بیان اینکه «اقتدار، منطق و ابتکار در عمل» باید حاکم بر گفت​وگوها باشد، افزود: طرح پخش مستقیم مذاکرات مسکو، به آنها نشان داد که ما هراسی از طرح رسانه​ای این موضوع نداریم. در بغداد هم به انها گفتم که می​توانیم همه این مسائل ار در حضور رسانه​ها بگوییم تا همه جهان ببینند که شما چه می​گویید و ما چه می​گوییم.

جلیلی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: به شما اطمینان می​دهم که آنها دریافته​اند که راهبرد فشار به پایان رسیده و زمان برای گفت​وگو هموار است. آنها باید بدانند باید در راهبرد گفت​وگو-همکاری با یاران پیش روند.

 /۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.