جمعیت کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافت

اعضای شورای همکاری خلیج فارس پیش بینی کردند که جمعیت این کشورها در سال ۲۰۲۲ ( )به ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برسد.

رشد جمعیت در کشورهای مذکور از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ( ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ ) سالانه ۹/۵ درصد رشد داشت و در سال ۲۰۰۹ ( ۱۳۸۸ )تا کنون میزان ۲/۳ درصد کاهش داشته است و این روند ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بیشتر کارگران مهاجر در منطقه PGCC در دوره های کوتاه مدت و متوسط کار می کنند و رشد آنها بستگی به مهارت های مورد نیاز در طول زمان دارد. افزایش در تعداد مهاجران در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ( ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ ) به دلیل افزایش قیمت نفت و رشد سریع در بخش غیرنفتی بخصوص ساخت و ساز بود.

به دنبال رکود اقتصادی و کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸ ) و رکود بخش مسکن بعضی کارشناسان انتظار کاهش در تعداد مهاجران در منطقه مذکور را داشتند اما این اتفاق به دلیل شناور باقی ماندن اقتصاد منطقه محقق نشد و پیش بینی شده که جمعیت مهاجران در این منطقه به رشد خود ادامه خواهد داد. نرخ این رشد نیز برای سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲( ۱۳۸۸ تا )معادل چهار درصد اعلام شده و رشد جمعیت مهاجر منطقه یاد شده از

۸/۳۷ درصد در سال ۲۰۰۴ ( ۱۳۸۳ ) و ۸/۴۷ درصد در سال ۲۰۱۱ ( ۱۳۹۰ ) به ۴/۴۸ درصد در سال ۲۰۲۲ ( ) افزایش خواهد یافت.

جمعیت امارات در سال ۲۰۱۰ میلادی ( ۱۳۸۹ ) برابر با ۲/۸ میلیون نفر، جمعیت کویت ۵/۳ میلیون نفر، بحرین سه میلیون نفر و قطر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گزارش شده است.

خاورم/۱۵۵۶/د/۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۲۳۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.