جمع آوری عرضه دام زنده در شهر،راهی برای پیشگیری از شیوع تب کنگو کریمه

بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان انواع مختلفی دارد اما شاید در شرایط فعلی ، احتمال ابتلای افراد به تب کریمه کنگو -نوعی بیماری خونریزی دهنده- بر اثر تماس با دام یا گوشت آلوده بیش از سایر بیماری ها باشد.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در مناطق شرقی کشور مبتلا شده اند که شش نفر آنان جان خود را از دست داده اند.

متاسفانه هنوز بسیاری از مردم ترجیح می دهند گوشت مورد نیاز خود را از دست فروشان کنار خیابان یا همان محل های فروش گوسفند زنده تهیه کنند.

این درحالی است که این دام ها بدون نظارت سازمان دامپزشکی در مکان های کاملا غیربهداشتی نگهداری می شوند بنابراین احتمال ابتلای این دام ها به انواع بیماری های انگلی افزایش می یابد.

به نظر می رسد شهرداری هنوز نتوانسته است با پدیده فروش گوسفند زنده در کنار خیابان ها یا نگهداری آن در برخی مناطق جنوبی شهر ، مقابله کند.

افرادی نیز که این حیوانات را ذبح می کنند هیچگونه وسایل حفاظت فردی برای پیشگیری از ابتلای احتمالی به انواع بیماری های مشترک انسان و حیوان در اختیار ندارند.

این دام ها به گونه ای کاملا غیربهداشتی ذبح می شوند، ذبحی که خطر ابتلا به بیماری کشنده تب کریمه کنگو را به دنبال دارد.

طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت، بیش از ۹۰ درصد موارد انتقال بیماری تب کریمه کنگو از حیوان هنگام ذبح بوده است.

از سوی دیگر هرچند امکان آن کم است اما مردم با خوردن گوشت های آلوده نیز ممکن است به انواع بیماری های خطرناک مشترک دام و انسان مبتلا شوند.

حتی فراورده های لبنی حاصل از این دام ها نیز می تواند انسان را به بیماری های مختلفی مبتلا کند.

بیماری های عفونی مانند تب مالت، سیاه زخم، سل که از شیر و گوسفند آلوده به انسان منتقل می شود، از جمله این بیماری ها است.

به مخاطره افتادن بهداشت عمومی محل نگهداری دام نیز می تواند سلامت ساکنان آن منطقه را تهدید کند.

مکان های نگهداری دام باید زیر نظر دامپزشکی باشد تا دام ها از سموم لازم برای از بین بردن کنه ها استفاده کنند، کنه هایی که مخزن ویروس تب کریمه کنگو به شمار می روند.

اما برخی از مردم با خرید ‘گوسفند زنده’ بسیاری از الزامات بهداشتی را نادیده می گیرند و جان خود و خانواده خود را با مخاطره روبرو می سازند.

‘محمدرضا شیرزادی’ رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر خودداری مردم از خرید گوسفند زنده به خبرنگار ایرنا می گوید: افراد به ویژه باید از ذبح دام زنده خودداری کنند.

وی از مردم خواست گوشت هایی را تهیه کنند که دارای مهر سازمان دامپزشکی باشد و مردم نباید به صرف اینکه دام ظاهری سالم دارد آن را خرید کنند چراکه بطور مثال بیماری تب کریمه کنگو در دام، علامت بالینی ظاهری ندارد.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تاکید می کند ذبح دام حتما باید داخل کشتارگاه های معتبر، انجام شود درغیراینصورت احتمال ابتلای افراد به انواع بیماری های خطرناک مشترک دام و انسان وجود دارد.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۱۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.