جمهوری آذربایجان می خواهد یک معبر مهم انتقال انرژی به آسیای میانه باشد

تهران/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی /۰۲/۲۳
وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد کشورش با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی رهبرادی مهمی که دارد می تواند در آینده به یک معبر مهم برای ترانزیت انرژی به آسیای میانه تبدیل شود.
ناطق علی یف،‌ وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذربایجان، تاکید کرد مسئله امنیت انرژی در منطقه برای مقامات کشورش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آنها به زودی در این زمینه تصمیمی مهم اتخاذ خواهند کرد. وی افزود مهمترین امتیازی که جمهوری آذربایجان دارد این است که زیرساختهای توسعه یافته و قوی و همچنین یک شبکه وسیع از خطوط لوله برای انتقال انرژی دارد و این مسئله می تواند به جمهوری آذربایجان کمک کند تا در آینده ای نزدیک به یک کشور مهم برای ترانزیت انرژی به آسیای میانه و همچنین یک شریک بااعتبار در زمینه انرژی برای اروپا و آمریکا تبدیل شود.
وزیر انرژی و صنایع جمهوری آذربایجان افزود طرح فراملی خط لوله انتقال گاز موسوم به «تاناپ» TANAP که از مرزهای شرقی ترکیه تا مرزهای غربی آذربایجان با اروپا کشیده شده است، اولین طرح بزرگ انتقال گاز از طریق آذربایجان به کشورهای اروپایی خواهد بود.
علی یف خاطر نشان کردپس از آنکه در سال دو هزار و یازده میدانهای گازی بزرگی در جمهوری آذربایجان کشف شد، موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیکی این کشور به ویژه در زمینه انرژی ارتقا یافته و موفق شده است خود را به عنوان یکی از بازیگران کلیدی بازار نفت و گاز مطرح کند.
وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذربایجان ادامه داد کشف میدان گازی «امید» که ظرفیت آن بالغ بر دویست میلیارد متر مکعب گاز تخمین زده شده است، در سالهای آینده به افزایش تولید گاز در این کشور کمک خواهد کرد.
علی یف تصریح کرد «سوکار» SOCAR، شرکت ملی نفت آذربایجان، قصد دارد حدود پنج میلیارد دلار برای توسعه و بهره برداری از میدان نفتی امید سرمایه گذاری کند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از باکو، وی افزود مطالعات خوبی هم روی میدان نفتی آبشرون صورت گرفته است و طبق ارزیابیهای اولیه، ذخیره این میدان سیصد و پنجاه میلیارد مترمکعب است.
۱۶۳/۱۴۵

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.