جنبش تسخیر می‌تواند تاریخ‌ساز باشد

جام جم آنلاین: نوام چامسکی ضمن تاکید بر حاکمیت فضای ناامیدی بر اقتصاد آمریکا ابراز داشت که اگر استخوان‌بندی و اتحادیه‌هایی که جنبش تسخیر تأسیس کرده است بتوانند برای زمانی طولانی دوام بیاورند و دوران تاریک فعلی را پشت سر گذارند، این جنبش می‌تواند یک تاثیر تاریخی بزرگ به‌وجود آورد.

به گزارش فارس به نقل از کامن‌دریمز، نوام چامسکی، استاد زبان‌شناسی و روشنفکر مشهور آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: “واقعیت این است که جنبش تسخیر، جنبشی بی‌سابقه است. علاوه بر این، این دوران نیز دوران بی‌سابقه‌ای است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده است که طی آن چرخشی در تاریخ ایالات متحده حادث شد.”

وی اضافه کرد: تا پیش از آن، جامعه آمریکا، جامعه‌ای رو به توسعه بود که اگرچه بعضاً راه‌های مناسبی را انتخاب نمی‌کرد، اما در مجموع به سمت صنعتی شدن، ثروت، توسعه و امید حرکت می‌کرد. این امر حتی در سیاه‌ترین برهه‌ها نیز صادق بود.

چامسکی ضمن مقایسه وضعیت کنونی آمریکا با دوران رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی، ابراز داشت که در سال‌های رکود بزرگ تصور مردم آمریکا این بود که آمریکا در حال خروج از بحران است. اما حس و حال فعلی کاملا متفاوت است. برای بسیاری از افراد در ایالات متحده، حس رایج، ناامیدی است. این امر در تاریخ آمریکا جدید است.

چامسکی تصریح کرد: جنبش تسخیر، پدیده‌ای در نهایت هیجان‌برانگیزی‌ست. هرگز در تاریخ آمریکا چنین پدیده‌ای وجود نداشته است. اگر استخوان‌بندی و اتحادیه‌هایی که این جنبش تاسیس کرده است بتوانند برای زمانی طولانی دوام بیاورند و دوران تاریک فعلی را پشت سر گذارند، این جنبش می‌تواند یک تاثیر تاریخی بزرگ به‌وجود آورد اما پیروزی به سرعت به دست نخواهد آمد.

اشاره چامسکی به دهه ۱۹۷۰، مربوط به کنار گذاشتن نظریه “دولت – رفاهی” از سوی سران ایالات متحده پس از بحران دهه ۱۹۷۰ میلادی است. از این زمان به بعد نظریات نظریه‌پردازی به نام فریدمن جانشین اقتصاد کینزی شد و یک نظام سرمایه‌داری تمام‌عیار در ایالات متحده حاکم گشت.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.