جنبش عدم تعهد ظرفیتی مناسب برای کشورهای مستقل است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد همچنین خاطر نشان کرد: در شرایطی که اوضاع جهان در حال تغییرات اساسی است، کشورها و ملتهای مستقل باید در کنار یکدیگر بوده تا بتوانند در تحولات آینده جهان تأثیر گذار باشند.

رییس‌جمهوری در این دیدار روابط ایران و مغولستان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: دو کشور اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر داشته و امروز نیز روابط خوبی با یکدیگر دارد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ظرفیتهای زیادی برای گسترش روابط ایران و مغولستان وجود دارد، تصریح کرد: دو کشور در زمینه های اقتصادی دارای ظرفیتهای بسیار زیادی هستند که هنوز به طور کامل از آنها استفاده نشده و مطمئنا این سفر گام بلندی در توسعه روابط میان دو کشور در بخشهای مختلف خواهد بود.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه گفتگوها و گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و مغولستان به نفع دو ملت و سایر ملتهای مستقل خواهد بود، اظهار امیدواری کرد تا دو کشور بتوانند با همکاری یکدیگر اقدامات مهم و تأثیر گذاری را به انجام برسانند.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مبادله اندیشه و اطلاعات تاریخی و آمد و شد دانشمندان و صاحبنظران، دو کشور را برای ساختن آینده ای بهتر یاری خواهد کرد، گفت: همه باید به دنبال ساختن آینده ای بهتر و زیباتر باشیم و از همه تجربیات و ظرفیتهای تاریخی و فعلی خود برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانع و محدودیتی برای توسعه روابط با مغولستان ندارد، ادامه داد: مطمئناً با بهره گیری از ظرفیتها و اراده مسئولان دو کشور شاهد جهشی در روابط ایران و مغولستان خواهیم بود و این روابط می تواند الگویی از همکاریهای سازنده را در جهان به نمایش گذارد.

‘البگد رج تساخیا’ رییس جمهور مغولستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی و برگزاری بسیار خوب شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصریح کرد: جنبش عدم تعهد یک گروه مقتدر و قوی در صحنه بین مللی و سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش مهمی که در منطقه و عرصه بین الملل دارد، یقیناً در دوره ریاست خود موجب اعتلای این جنبش خواهد شد.

رییس‌جمهور مغولستان همچنین با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی ایران و مغولستان بر لزوم گسترش بیش از پیش مناسبات میان دو کشور تأکید کرد.

تشکیل گروه مشترک برای انجام مطالعات تاریخی، حضور صاحبنظران و اندیشمندان دو کشور در مراسم های تاریخی، مبادله اندیشه و اطلاعات تاریخی میان دو کشور، همکاری در حوزه های اقتصادی و مبادلات کشاورزی و دامپروری، تبادل تجربیات در حوزه صنعت و معدن، تسهیل در رفت و آمد مسئولین دو کشور با لغو روادید و گسترش روابط در زمینه های فرهنگی و ورزشی از جمله موضوعاتی بود که در نشست هیأتهای عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و مغولستان از سوی دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

**۱۵۹۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۴۰۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.