جنبه های فقهی و حقوقی وقف برای مردم بیان شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

عضو هئیت علمی دانشگاه قم بر تبیین جنبه های قفهی و حقوقی وقف برای مردم ونیکوکاران تاکید کرد.

رضا حسین گندمکار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه وقف سنتی است که از دیر باز در کشور ما سابقه طولانی دارد تصریح کرد: بعد از اسلام وقف مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بعد دینی پیدا کرد و با قصد قربت نیت خیر انجام می شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه قم با اشاره به آثار و برکات وقف در جامعه یاد آور شد: گستره این موضوع در اشکال مختلفی درکشور دیده می شود و خدمات بسیار خوبی را از این ناحیه شاهد هستیم.

گندمکار با بیان اینکه وقف در طول تاریخ تحت تاثیر نیازهای جامعه بوده است اظهار داشت: در دوره های گذشته توسعه کمی ناشی از وقف را در ساخت مدارس، دانشگاه ها و امکانات دیگر شاهد بوده ایم اما امروز این نیازها گسترش یافته و می توان وقف را از محدوده سنتی خارج کرد.

وی وقف در اموری مانند ساخت بوستان ها و تفرجگاه برای استراحت سالم خانواده ها وایجاد تفریحاتی که مانند ورزش موجب کاهش فساد در جامعه می شود و توسعه آموزشی اقشار مختلف را از جمله نیازهای جدید بر شمرد که می توان موقوفات را به این سمت هدایت کرد.

گندمکار بر ضرورت اطلاع رسانی در این باره تاکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه ها برای توسعه وقف اطلاع رسانی و تبلیغ است و باید جنبه های فقهی و حقوقی قضیه مورد توجه قرار گرفته و برای مردم تبیین شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه جنبه های فقهی و حقوقی وقف روشن است تصریح کرد: این جنبه ها درقانون و فقه روشن است ولی برای مردم به خصوص در حوزه های جدید تبیین نشده است.

وی با تاکید بر تبیین اهمیت وقف درجامعه و با بیان اینکه مردم باید از اهداف و انگیزه های وقف و آثار آن مطلع شوند عنوان داشت: مهم در پس این سنت حسنه اهداف متعالی آن است که مورد رضیت خدا و اسلام است و به عنوان با قیات الصلاحات برای زندگی انسان در سرای دیگر ماندگار است.

گندمکار با مثبت خواندن سنت حسنه وقف به شیوه سنتی تاکید کرد: اگر چه شیوه سنتی وقف پسندیده است و تمایل وجود داشته است اما باید با رفع ایرادات حوزه اجرا و قانونگذاری در وقف گرایش به حوزه های جدید نیز ایجاد شود./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.