جنجالی شدن سریال مشترک عربستان وقطر

سریال تاریخی “عمر” که قرار است در ماه مبارک رمضان از شبکه های ماهواره ای سعودی و شبکه تلویزیون دولتی قطر پخش شود با واکنش های مختلف و شدیدی در منطقه خلیج فارس به ویژه کویت و عربستان همراه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، نمایندگان پارلمان کویت اخیراً از تولید کنندگان این سریال خواسته اند کار خود را متوقف کنند. آنها همچنین تهدیداتی را علیه این دو شبکه در صورت عدم توقف پخش سریال مذکور مطرح کرده اند. نمایندگان کویتی دلیل این امر را “خلاف شرع بودن سریال مذکور به علت به تصویر کشیدن اهل بیت و خلفای راشدین” دانسته اند.

این درخواست ها برای توقف تولید سریال مذکور از زمانی آغاز شد که شبکه mbc عربستان و مؤسسه رسانه ای قطر مقدمات تولید “بزرگترین کار مشترک در راستای به تصویر کشیدن زندگی عمر بن خطاب آغاز کردند.

 با نزدیک شدن زمان پخش این سریال، اعتراضات و انتقادات علیه این سریال از سوی نمایندگان پارلمان ها و حقوقدانان شدت یافت و این سریال را به منزله “بی احترامی به باورهای دینی” دانستند.

نمایندگان کویتی از وزرای اطلاع رسانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواستند تا از پخش این سریال جلوگیری کنند.

یادآور می شود سناریوی این سریال توسط ولید سیف نویسنده و ادیب فلسطینی نوشته شده است و حاتم علی کارگردانی آن را به عهده دارد. این دو شخصیت هنری قبل از این نیز در سال ۲۰۰۴ در تولید سریال مشهور ” التغریبه الفلسطینیه ” با یکدیگر همکاری داشتند. در سریال عمر، شمار زیادی از بازیگران سوری، از جمله غسان مسعود، سامر عمران، فایز ابودان، منی واصف، قاسم ملحو و می سکاف به همراه محمد مفتاح از مغرب، فیصل العمیری از کویت، جواد شکرجی از عراق، فتحی هداوی از تونس، غازی حسین از قطر، الفت عمر از مصر و هنرمندان دیگری مشارکت دارند.

مخالفان پخش این سریال درباره دلایل مخالفتشان با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

گروهی از مخالفان به این موضوع بعد اعتقادی داده و به دادن نقش عمر بن خطاب به یک بازیگر مسیحی به نام “سامر اسماعیل” اعتراض دارند. این گروه قبلا نیز به واگذاری نقش خالد بن ولید به باسم الخوری بازیگر مسیحی سوری اعتراض داشتند.به همین دلیل در سری دوم این سریال، وی جای خود را به سامر المصری داد.

غسان مسعود بازیگر نقش ابوبکر در این سریال از نزاع به وجود آمده در این باره اظهار شگفتی کرده و گفته است: شمار زیادی از علما از جمله یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه علمای مسلمان این امر را جایز دانسته اند. وی با اعلام مخالفت با نشان داده نشدن چهره شخصیتی که به وی سپرده شده است گفت: “در این صورت هیچ دلیلی برای بازی کردن من در این سریال وجود ندارد. اگر چنین باشد هر بازیگری می تواند به جای من بازی کند”.

محمد الطباطبائی استاد علوم شرعی در دانشگاه کویت نیز قبلا این سریال را “تحریف تاریخ” دانسته بود. از سوی دیگر دویم المویزری وکیل کویتی نیز شکوائیه ای را علیه شبکه mbc به علت پخش سریال عمر و وجود منع شرعی برای به تصویر کشیدن اصحاب در سریال ها و فیلم های سینمایی مطرح کرده است.

در مراحل اولیه تولید این سریال، شرکت های تولیدکننده آن، فتوایی شرعی مبنی بر صحت کارشان را به دست آورده بودند و این امر باعث شده بود تا با اعتماد کامل به کارشان ادامه دهند. فتوای مذکور پس از تشکیل کمیته ای از علما برای بررسی سناریوی این سریال صادر شد. کمیته مذکور از یوسف قرضاوی ، شیخ سلمان العوده نایب رئیس سازمان جهانی نصرت، دکتر علی الصلابی عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عبدالوهاب الطریزی، استاد دانشگاه و معاون مؤسسه “الاسلام الیوم”، سعد بن مطر العتیبی استاد سیاست شرعی در دانشکده عالی علوم قضایی و اکرم ضیاء العمری عضو کمیته احیای میراث اسلامی و نشر علمی در وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر تشکیل شده بود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.